Dominant hona ställer till det
Har min första lilla flock bestående av tre systrar födda i början av mars.
En av dem är klart mer aktiv än de andra två, och hon blir också mer eller mindre dominant mot de andra under löp.
Brukar ha allihop ute i soffan på kvällarna, då kan denna råttan komma fram och bita mig från ingenstans(inte så det går hål) och sen springa all världens väg för att sen komma fram och göra samma sak igen. Tycker det verkar som hon leker för hon tycks vilja att jag ska jaga henne med handen.
Periodvis kan hon även putsa sig själv och sina burkamrater så de tappar päls, har även sett små sår på rygg och nacke på en av de andra råttorna. När jag hade ute dem igår så blev samma råtta riven eller biten så det blödde brevid ögat.(!)
Hört att man ska sära på råttor som bråkar så det kommer blod, men önskar till varje pris att slippa låta en av dem bli ensam eller avlivad!
För övrigt så är dessa råttorna mycket fästa vid varandra och har alltid bott tillsammans, de tvättar varandra, leker snällt och sover tillsammans varje dag. "Problem" råttan är också som de andra offtast super mysig och social mot mig, bogglar när jag kliar henne, tvättar mig och sitter ofta på min axel.
Någon som har råd hur jag ska hantera detta?
Sterilisering?
#0: vad sa uppfödaren?