Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1184 ggr
Amfibie
0

Snälla hjälp mig, han har löss!!

Jag vet att det finns mass lustrådar men detta är viktigt!

Min ena hane har löss, det är bara han som har det, inte mina två andra hanar. Björn då, som han heter - har från början varit slö och ganska passiv. Jag har tänkt att han kanske inte mår så bra men han äter och dricker, jag tänkte; Han kanske bara är sån?

Jag såg lusen, den var svart men längst ut på kroppen var den genomskinlig. Han kliar sig inte någonting, så dem verkar inte irritera honom. Lusen hade två små framben också. Det borde ju vara löss, för när det är skabb brukar det ju klia som f*n.

Kan någon hjälp mig med behandling, svara på mina frågor också. Jag oroar mig mest eftersom det endast är han, han är slö och ser liksom "grumlig" ut i ögonen. Jag köpte honom endast för några veckor sedan, så han måste haft löss när jag fick honom.

Åh jag blir så irriterad, då jag har erfaranhet av löss som aldrig gick bort och jag fick ta bort en hane, för behandling från veterinär hjälpte inte och han kliade DJUPA sår, så fick han infektion och dog. Vill absolut inte vara med om det igen!

Mymlan
0

Bada i dermocan men bada även de andra fast de ej visar symtom. Upprepa efter 1 vecka/14 dagar. Stronghold fungerar det med men jag skulle börja med att bada dem. Innan de sätts in i buren så rengör buren och tillbehör NOGA.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ninja
0

Hmm.. Löss brukar väl vara rödbruna små kryp? I vilket fall så måste du behandla alla dina råttor och alla utrymmen noga för att bli av med löss, annars riskerar du bara att det kommer tillbaka. Dermocan och Tiguspray är lusdödande.

Att han är slö tyder det att han har någon form av infektion i kroppen.. kan vara något som behöver ses till av veterinär. En veterinär kan även med säkerhet kolla vad det är för ohyra.

Grodan
0

svart men längst ut på kroppen var den genomskinlig

låter som blodsugande lus, går även på mus och hamster (ska inte kunna leva där men jag har sett att de kan krypa omkring där i a f)… blodsugande lus kan faktiskt smitta råttor med de mest konstiga sjukdomar… Ledsen så det är bra om du får bort ohyran så fort du kan!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

E de samma typ av lus som vi har du menar. För dom jag har råkat ut för har varit röda och höga med platta sidor..

Grodan
0

nej absolut inte, de trivs inte på människor

mills
0

Kan inte råttor få blodbrist om de går med löss länge? Kanske är därför han är slö och svag?

LeTigre
0

#6 ja det stämmer! Har sett hundvalpar som dött av blodbrist pga att de fått löss av mamman. Små djur = liten blodmängd = påverkas starkt av blodförlusten.

Dessutom kan blodsugande parasiter som sagt sprida all möjlig smitta direkt in i blodsystemet!

xlillixx
0

människo lös smittar inga djur i huvetaget, men jag håller med alla ring eller åk till närmata vät.

HitRocket
0

Åk till veterinären.. Jag fíck göra det med mina råttor.. Det hjälpen på en gång lössmedlet man fick av honom :) Men jag hat hört att man kan halite grönsåpa i vattnet när man badar dem.. de dödar löss…

Amfibie
0

Grodan: Jag tror också att det är blodsugande lus, för jag fick tag i en och den hade små ben längst fram och försökte liksom borra sig fast i mig med frambenen, sedan snurrade den kroppen runt, runt - som om den försökte borra sig in i mig.

Jag upptäckte detta vid 6-tiden och var precis på väg en bra bit hemifrån för att hämta en bur, så nu ska jag bada dem med dermocan tänkte jag. Veterinären har ju inte öppet nu, imorgon är det ju nyår, men på onsdag har dem kvällsöppet så jag tänkte försöka få tag i stronghold, för det ska väl vara effektivt? Sist en av mina råttor hade löss fick han injektion, flera gånger hos veterinär och dem gick inte bort. Jag tvättade allt i 60 c, städade buren med tigguspray och bytte bur flera ggr. Så jag är lite skeptisk till injektion, då det kostade 500/råttan och inte hjälpte.

Vet någon om stronghold är bra?

Grodan
0

#7 nämen usch, alltså hur kan man låta sina djur gå omkring med sådant?

#10 Stronghold lär nog fungera ypperligt, precis som Dermocan eller Tigusspray. Injektion det brukar göras med Ivomec, men det fungerar inte alltid mott löss tyvärr…

Amfibie
0

Puh! Nu har dem badat allihop, vi lät dermocanen verka lite längre än vad som stod, för att vara på den säkra sidan. Jag har bytt bur, rengjort den andra - där dem ska få sitta om två veckor, då jag badar dem nästa gång. Så några löss finns inte i deras burar och dem är VÄL rengjorda. Jag, min mamma och pappa tog varsin råtta och "tvångsskrubbade."

Måste säga att jag tycker det är himla kul att mina föräldrar älskar mina råttor lika mycket som jag, mamma är livrädd för att dem har löss då en av mina hanar dog av infektionen han fick av alla sår som uppstod vid lusangreppet, så hon gick fram till buren och sa; "Ni får ju inte dö! Ni är ju så himla fina allihop!" Nu har dem ju inga sår och mår bra, så jag oroar inte mig så mycket, men det var ju väldigt fint sagt i alla fall Glad

Nu håller jag tummarna att lössen ska gå bort denna gången, men jag ska åka till vet. iaf, ifall dermocanen inte hjälper så vill jag vara beredd med stronghold.

TienMu
0

Tigusspray e galet bra…..en flarra sånt ska man ha hemma! :)

Dermocanen hjälper inte bättre för att den sitter i längre,kan snarare göra mer skada än nytta på råttors hud…..den tid som står bör man hålla annars skulle den inte stå utsatt på flaskan….

LeTigre
0

#12 jag avundas dig! Min familj tycker råttorna är äckliga, de ger dem inte ens en chans :(