Kraftig avmagring, verkar smittsamt...
Har upptäckt att pojkarna har magrat av väldigt kraftigt. Den som är värst däran är Björn (tyvärr, för hade det varit någon som faktiskt går att hantera så hade jag kanske upptäckt problemet tidigare, men icke…). Han är alldeles fyrkantig på svansen, extremt mager i övrigt och numera alldeles matt - han går tom att hantera nu, trots att han är väldigt rädd för människor. De andra är pigga och glada iaf, trots avmagringen… Än sålänge iaf.
Även de andra är magra, ffa Adolf och Leffe (antar jag, har inte känt igenom de andra så noga iom att jag fick så bråttom hit till datorn…). Tjejerna däremot är inte alls påverkade, de är lika pigga, glada och med allt hull i behåll precis som innan, förutom Krull då som är väldigt mager men hon har varit det rätt länge nu, åldersrelaterat (hon blir 3 år om drygt en vecka). Därför tror jag att det är något smittsamt, för det kan knappast bero på maten de får.
Ska självklart ringa veterinär så fort de öppnar, jag tänker inte sitta här och tittar på medan mina pojkar tynar bort… Men tills dess, är det nån här som haft råttor med liknande problem, vad var orsaken då? Och vad kan jag göra för mina pojkar, förutom en massa näringsrik mat? Skulle Dextropur kunna vara bra för Björn (och ev resten om även de blir matta) tills vi kommer till vet?
Jag inbillar mig för övrigt att det kan vara bra att sätta de i mindre bur så att de kanske rör sig mindre och då gör sig av med mindre energi och kanske inte magrar av lika mycket… Kan det vara en fördel kanske?
Och sist men inte minst, håll tummarna för att jag får ha kvar mina pojkar… 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Sorry, orkar inte läsa hela inlägget, då jag har jobbat natt.. Men avmagringen kan bero på mask.. Köpte råttor som hade det och det smittade ju till de andra hanarna.. Fick veta det då jag sålde 2 st och de dog hos den ägaren =( Men jag köpte snabbt avmaskningsmedel på apoteket och efter det började de gå upp i vikt =)
Prova avmaska dem å se =) För de kan ju dö av mask.. Tydligen iaf… Hehe, kanske inget bra råd när man jobbat natt och inte orkar läsa igenom allt :P Men är ju ett alternativ om det inte finns ngt bättre..
Hoppas det löser sig!=) (Får läsa igenom bättre när jag har vaknat sen)
Hur är det med aptiten?
Du kan lätt kolla avföringen om de har inälvsparasiter.
Fast jag skulle oavsett bajsprov (jäij, jag fick skriva bajs idag!!!) ge dem Ivomec eller Stronghold samt mata dem med extra nyttig mat.
Om de verkar tycka det är jobbigt att äta eller har dålig aptit så mata dem bara med sådant som råttor verkligen gillar!
Mix på avokado, färska spenatblad, gröna ärtor, kycklinghjärta/kycklinglever, rå blandfärs, rått ägg, hallon/kiwi/banan (någon söt frukt alltså) är supernyttigt och lätt för lite skruttiga råttor att slicka i sig.
Aptiten är bra, de äter helt normalt precis som innan…
Kan det vara bra att testa avmaska innan jag varit till veterinär (nu till nyår är det ju stängt överallt) med tanke på hur hängig Björn är? Jag har ett gammalt recept på Stronghold kvar som det inte står datum eller nånting på så jag antar att det gäller fortfarande. Om nu apoteket är öppet… 
Btw, ska tjejerna också ha Stronghold då? Deras voljär står typ 1 dm från killarnas, och de verkar definitivt inte det minsta påverkade, pigga och glada med perfekt hull allihop, utom gammeltanten då men hon räknas inte *host* :P
Mindre bur får det bli iaf. I voljären kommer jag inte åt de när de ska ha medicin eller så, och att nå ner till bajset är en enda stor process liksom, så de får snällt finna sig i en trångbodd bur ett tag nu.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Skit, Stronghold-receptet gäller inte längre såg jag nu. Gick ut i september :(
men oh, är han såå hängig… alltså, så jäkla dåligt brukar de inte må av lite inälvsparasiter… fast jag såg på foto på honom, om det är han som skulle omplaceras att han var lite mager… du får göra egen näringsdryck, ev testa fortimel (fast de har svårt för den syntetiska smaken tyvärr) och mata honom för hand… enda sättet om han är så dålig… ev skulle han behöva antibiotika, men du kan inte bara ge honom det du har hemma, du bör kolla upp vad det är för fel… lunginflammation kan smitta…
#3 Jag tror inte de dör av avmaskning.. Mina hade också normal aptit och det märktes inget på dem, förutom att de blev magrare.. En blev väl lite hängig, men efter att tjejen sa att de 2 pojkarna dött av mask (ingen av oss fattade ller märkte att det kunde vara nått sånt innan det var för sent) och jag köpte avmaskningsmedel för katt (3% står det på den) och ingen av mina råttor har mått dåligt av det. Efter avmaskningen ökade de i vikt och verkade må bättre =) Mina var helt galna i det där avmaskningsmedlet :P Men jag försökte att inte ge för mkt, då man ska ge typ 1 cm per kg eller nått.
Jag vet inte om det är dåligt att ge avmasknings medel för katt åt råttor och det visste inte de på apoteket heller.. Men jag chansade och jag hade tur att det inte blev ngt! Jag var lite orolig, men alla mådde bättre. Dagen efter städade jag alla burarna ordentligt.
#5: Mjä, han var slank innan, men inte mager. Däremot ser han mager ut på bilden iom vinkeln så det är nog bilden som lurar. Tro´t eller ej men huvudet är inte alls så stort mot kroppen som det ser ut
Han verkar hur som helst lite piggare nu efter en måltid. Körde ihop en blandning av varma koppen, potatismos, morotspuré, mosad banan och så en skvätt sojamjölk med chokladsmak (kan ju säga att jag inte kan rekommendera det om man är känslig för lukter, satan vad det stank 
) nyss, det verkar ha gjort susen.
Hur som helst. Jag skrev en tråd på r8forum också och även där har mask nämnts. Nån skrev om Banminth, så iom att Strongholdreceptet gått ut och apoteket stängde tidigt så skyndade jag mig dit och köpte hem Banminth för hund, 2.2% för säkerhets skull. Nu är bara frågan, ska jag använda det?
Veterinären har stängt ett tag nu iom nyår och hela det köret, så jag chansar ju hellre än att Björn eller nån annan går och dör i brist på vård liksom. Kruxet är väl mest att jag inte ens vet om jag köpt rätt sort…
Jag säger då det, jag ska gifta mig med en rik veterinär. Jag HATAR att problemen alltid dyker upp när veterinären har stängt 
Ehm, ignorera mitt prat om stort huvud, jag trodde jag hade en annan bild upplagd här 
banminth… riktiga hästgrejer det…
Jag har inte rekommenderat det och kan därför inte säga något om det, tyvärr. Kan du inte ringa ett djursjukhus och fråga?
tsss… finns väl inga rika veterinärer? feta studieskulder…
Ah… Varför tänkte inte jag på det?
Jag som tom klarar av att ringa till just veterinärer, höhö
Men NÅN veterinär måste det ju finnas som har vunnit på lotto! 
Sådär, har ringt Strömsholm. Hon som svarade sa att jag skulle prata med de jag köpt råttorna av (lol, 4 kommer från zoo, 2 är födda här…) eller prata med djuraffären (lol igen).
Annars skulle jag ringa dit igen på dagtid när det finns nån råttkunnig där, så jag kör på det… De får äta massa god mat tills dess. Ska fixa ihop lite mosad avocado, mosad banan, yoghurt för småbarn, ägg och lite sånt ikväll, då blir de nog glada (igen) 
#11 Om det är mask, spelar det tyvärr ingen roll hur mkt mat eller hur god den än är, för de kan inte ta upp näringen och energin av det.. För maskarna äter ju upp det.. Mina råttor lever än trots avmaskning :D Jag tänkteo ckså köpa avmaskningsmedel för hund, men den var slut så jag var tvungen att ta för katt.. Vad jag vet finns det inget avmaskningsmedel speciellt för smådjur så man måste ju ta för hund eller katt.
Hoppas att det löser sig iaf!=) Jag avmaskar mina ganska regelbundet nu och de är tjocka och fina små sötnosar =) Vet dock inte hur de får mask.. Mina hade fått det, då de jag köpte råttor av en tjej (som misskötte sina, vad jag vet) och de hade mask redan när de kom.. Tur att jag hann avmaska mina sötnosar i tid iaf =)
Ja, fast hellre att de äter upp det jag stoppar in i magarna på rådisarna, än att de tar resten av rådisarna liksom. Antar jag :P
Än sålänge väger de inte mindre än musen min iaf. Lilla Snyggo väger bara 2 gram, enligt en våg som ska avlivas pga "sjukdom"