Råttor iFokus

Råttor

Läst 151 ggr
Ester11/hundälskare
0

Är råttor något för mig?

Hej allesammans! Jag är en tjej på snart tolv som älskar djur. Min pappa är pälsallergiker så jag kan tyvärr inte uppfylla min dröm om att ha hund. Men för ett tag sen så sa min faster att man kunde ha råttor och jag blev helt fast. Jag har spenderat flera timmar på den här sajten. Tror ni att råttor skulle passa mig. Jag är som sagt en tjej som älskar djur och jag är ganska säker på att jag kan ta ansvaret. Så om det funkar med pappas allergi så kan jag övertala mamma och pappa om råttor. Vill jättegärna ha tips, råd och hjälp.

Tack i förhand :)

Karmatarerskanise
1

Råttor är väldigt allergena och inte passande i hem var någon är allergisk. Tyvärr.

UlrikaD
1

Råttor är nog ett av dom mer allergiframkallande djur. Dom och häst. Så är din pappa allergiker lär han inte klara av råttor.

Ester11/hundälskare
2

Jag tänkte nästan det. Det får kanske bli några råttisar i framtiden. Tack så mycket för svar

UlrikaD
1

#3 Jättebra att fråga innan än behöva omplacera när det inte funkar.🙂

Shangieochmarsipan
0

Jag är pälsdjursallergiker men har råttor. Tar två allergitabletter om dagen och astmamedicin när det behövs, dock ej ofta. Dock är min syster mycket mer allergisk och kan bara vara hemma hos mig en stund innan hon känner av, så det är olika. Så absolut kan man ha råttor om man är allergisk, dock bor jag ensam med råttorna och ingen annan drabbas.

Shangieochmarsipan
0

Bor man stort kan man ju ha ett helt rum åt råttorna och att dom ej får vara nån annanstans. Sen såklart är ju vissa superallergiska och känner av ändå. Men det kan faktiskt gå.

UlrikaD
0

Kan också gå helt åt helvete. Jag var jourhem åt 3 råttor. Har haft alla sorters djur och hade inte en tanke på allergier. Började med utslag och det löste jag med långärmat och allergitabletter. Sen blev det lite trångt i halsen vid städning. Då tog jag astmaspray.
Sen hamnade jag på akuten med kortisondropp och syrgas.
Råttorna fick flytta och efter det blev min "vanliga" vårallergi mycket värre. Gjorde mig mycket mer allergisk mot hö, vilket blev väldigt opraktiskt då jag hade djur som var hö-ätare.
Så för mig blev annan allergi värre av råttorna.

Shangieochmarsipan
0

#7: åh nej, vad hemskt! Jag förstår att det en stor risk man tar, jag var själv orolig innan såklart. Jag hade tur

zickan
0

Du kan ju testa att fråga runt lite på olika forum och grupper. Om du kan få låna råttor över en helg/vecka eller erbjuda semesterpassa en stund. Bara testa på hur din pappa reagerar.
Ofta är det bebisar man kan känna av lite mer och många klarar honor bättre än hanar.
Lite olika vad man är allergisk emot hos djur. Min karln är ofta här och han har viss allergi, grov pollenallergi och astma. Föder upp råttor och har runt runt 30 + bebisar till och från. Men även registrerad hamsteruppfödare och har runt 10 guldhamster + nån kull ibland. Även hund och papegpjor.
Det han hade svårast för var illrarna och efter en lite otur så valde jag att lägga ner uppfödningen. Har numer inga alls. Blev även att jag valde ge bort sista undulaterna. Han hade svårt när de flög runt hela tiden och drog upp damm, även med att de flyger mycket iom att de var oftast lösa så dunar dom mycket.
Men resten av djuren klarar han bra utan att behöva ta allergimedicin.
Han har haft häst i familjen och de tål han inte alls, inte heller djur som vistas runt hö/halm. Men klarar lättströ. Gick relativt bra med kutterströet yesbox delux. Kände av det lite när jag städade burarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

12Tassar
0

synd, tror att gerbiler är allergi vänliga…

https://gerbiler.ifokus.se/discussion/367445/allergi

Gerbiler i Fokus - Ditt hål i den digitala mjukosten!Den här sajten är till för dig som vill veta mer om dessa underbara djur; eller bara snacka gerbiler i största allmänhet. Alla är lika välkomna oavsett om man är uppfödare, har många års erfarenhet, är nybörjare eller bara allmänt nyfiken.