Råttor iFokus

Råttor

Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttägare
Läst 67 ggr
Matilda1
1

Ensamråtta

Har just ju nu bara en 2 årig råtthane som lever själv. Hade fler råttor från början men ska nu inte skaffa fler och alla andra har gått bort. Jag tycker själv att han verkar mycket piggare och gosigare nu när han är själv jämfört med när han hade kompisar.
Har haft mycket tankar då jag tror det verkar som att han trivs bättre. Men jag kan inte hitta något bra om att ha en ensam råtta utan bara hur dåligt det är.
Är det okej eller bör jag försöka hitta ett nytt hem till honom?

zickan
1

Med tanke på hans ålder kan det va svårt att hitta nån ny gammal råtta som sällskap. Och att sedan göra intro kan ta allt från fungera direkt till veckor innan det ens går få ihop.
Du kan testa att fråga runt om du kan få låna in två yngre på foder tills din äldre avlider. Kommer din gamling från en uppfödare kan du testa med denne. Jag brukar sätta ut på foder att sällskapa tills hemmets sista går bort och tar sedan hem de på foder om man inte vill behålla. Kan även testa med råtthjälpen om de behöver jourhem ett par månader åt någon råtta.
Omplacera känns så trist, fått hem råttor jag fött upp som blivit själva ägaren inte vill behålla sista tiden. Och flera av dom blir mer mot det apatiska hållet. De är rätt tajta med sina ägare och en del kan ta tid innan de trivs på nytt håll även om de får vänner. Samt att omplacera äldre råttor kan ta tid. Och sedan kan det som sagt ta lång tid i nya hemmet innan han ens blir accepterad av en annan äldre råtta.
Så du kan ge han gott om din egen tid att han inte känner sig ensam. Råttor blir ändå ofta inte så gamla tråkigt nog.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Matilda1
1

#1: Tack för hjälpen. Ska kolla runt lite med uppfödaren och på råtthjälpen.
Om vi inte hittar någon så får jag väll se till att ge honom så mycket kärlek som möjligt.