Råttor iFokus

Råttor

Etikettköpa
Läst 92 ggr
Ebba.ps
0

Rått raser

Hej jag är en tjej på 20 år och fyller 21 i sommar, jag har alltid haft ett väldigt stort intresse för djur och har varit kanin uppfödare men har inte kaniner längre. Jag har ett extremt stort intresse för just råttor och haft det sen jag varit liten och varit på några utställningar och kollat. Jag skulle vilja hitta en rått ras som väger runt 600-1000g ungefär. Jag bor i Västmanland och skulle vilja ha en eller två råttor som man kan ha sele på så dom kan följa med överallt på lite olika ”utflykter”.

Ps jag har 3 snart 4 sibiriska katter och bor i en väldigt stor lägenhet. Mina katter älskar alla djur dom har alltid myst med kaninerna och marsvinen jag haft genom tiderna. Katterna är genom min mammas uppfattning så dom är vana vid att man är snäll mot andra varelser då vi alltid haft hamstrar och kaniner, och även ett par år hade vi två marsvin. Har velat köpa råtta i ungefär 1.5 år så försöker läsa på och titta efter alla tips och lära mig allt man kan lära sig.

UlrikaD
2

Någon annan får svara på dom mer specifika frågorna. Men just råttor tillsammans med andra djur. Det kan vara bra att ha en back-up plan om det inte riktigt skulle bli som man tänkt. Ett rum som råttorna kunde bo i med stängd dörr som katterna inte kan komma in. Alla är ju individer så dina katter kanske inte gillar just dessa råttor. Eller dessa råttor kanske är livrädda för andra djur vad du än gör. Med bebisar från bra och trygg bakgrund kan man ju vänja själv i lugn och ro. Ett annat alternativ är att ta emot omplaceringar som är vana att bo med andra djur redan sedan innan. Råtthjälpen söker ju hem ganska ofta. Men just en back-up plan är alltid bra att ha. Ser alldeles för många annonser om nåt djur som måste flytta för att det inte gick ihop med djuret som fanns innan. Och nu fanns det inte tid och plats för båda. Och sånt är ju tråkigt att läsa som människa. Och det är nog inte så kul för djuren heller.
Hoppas du hittar det du söker.🙂

zickan
2

Tamråttor finns med en ras och på det olika varianter som påverkar utseendet.
Två anlag för öron, en standard som är toppörad eller man hör ibland dumbobärare men fortfarande toppörad. Sedan dumbo som har samma storlek på öronen men placeringen mer på sidan ser de större ut.

Sedan en hel del färger, teckningar, ögon, hårlag mm. Gener, modifierar, dilute som ändrar grundfärg till andra färger osv.

Tyvärr finns bara två uppfödare här runt. Ena rekommenderar jag inte då de har varit mycket där runt. Fått lite för mycket kontakt från deras köpare som inte vill höra av sig dit igen utan vill ha hjälp från annat håll. Senast igår skrev en om att deras kull som skulle va 3v hade alla dött. Extremt ovanligt som antyder värre smitta eller extrem oaktsamhet där de blivit skadade.
Men av vad du söker och det svar du fick från mig på facebook. Så rekommenderar jag inte mig själv heller. Jag avlar inte på storlek längre. Med storlek kommer hälsoproblem. Förr skulle de va stora och biffiga. Med det kommer ökad risk för bakbensvaghet med ålder när musklerna minskar och benen inte orkar bära upp kroppens tyngd. Större risk för stroke/hjärtfel. Ökad risk för tryckskador när de som äldre inte rör sig lika mycket. Samma med ökad risk för inflammationer.
Ofta ligger tumörer i de flesta gener även om det oftast är väldigt lite så det dyker inte upp. Men det är större risk utveckla tumör hos större råttor med mer massa/hud och fel kost som ofta är vår mat vi unnar dom en gång mer än vi bör med innehåll som är olämpligt.
Större djur är lättare att röra sig mindre, äta mer. Ökar även riskern där för tumör och hälsoproblem.
Jag jobbar tyvärr på att undvika få för stora djur. Hanar är de som normalt blir störst. Jag vill inte avla fram djur som riskerar nå 1kg.
Söker man mycket stora djur så är finland ett ställe att vända sig till för att va mer säker. De har under väldigt många år avlat mycket på storlek.
Vi här i sveriga har ofta mycket mer blandat av gener där det ofta blir rätt olika per kull.
Hanar bör va över 500 gram. Flesta verkar ligga på 450-850, honor bör bli 3-500 gram där det ofta är ungefär de ligger. Några blir mindre men sällan de blir större. De honor jag haft som blir större än 500 har också varit osunt stora och problem med vikten nära på eller har fetma.

Sedan är det inte så svårt hitta transport. Men är det storlek du är efter är det iaf hanar du bör söka. Jag skall möta upp Katoz/angeldemon i Örebro den 30/3. Samma stad finns Bluewhiteangel. Har de nått som är av intresse och söker hem nu kan jag ta med till Västerås.
Skall även ha hem en pojke från stockholm, åker tåg själv eller om hon skulle hitåt något. Så bör det även finnas transport där med.
Finns även två hamsteruppfödare som skall till Houten mässan i nederländerna. De kanske har plats för att ta fler. Tar 300 kr djuret. Om du hittar nån utländsk uppfödare som skall ditåt och har stora djur. Finns två fb grupper som heter något med houten NL Exoknaag

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2023-03-17 15:01 av zickan
Slaatbraaten
0

Det finns ju någon Gambian Giant Rat eller Cloud Rat, kommer inte ihåg 100% vad Arten heter men det är en väldigt stor exotisk typ Råtta.
Den är inte en Tamråtta utan helt egen art, säkert vääldigt ovanlig i Norden men jag har sett Utomlands att folk har Uppfödningar.
Så det finns i alla fall, men just Tamråttor är bara en Ras med olika färg/päls/kroppsvarianter :)

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)

UlrikaD
3

#3 G-P råtta är inget djur att rekommendera. Helt klart svår att ha som husdjur och jag vet inte ens om jag tycker dom ska vara det. Djur som kan gnaga stora hål i betongväggar och görs riktigt stor skada om dom bits. Ingen i Sverige föder upp längre. Av en anledning antar jag. Zickan härinne har haft vet jag.

zickan
3

Jo jag var en av de första 4 som tog in Gp råttor och födde upp. Hade sista obesläktade honan och skickade henne till en hane i sthlm hos annan uppfödare som inte hade några honor kvar. Tyvärr dog hon i födslokomplikationer där och var även min sista jag hade. Sedan dess tror jag ingen fött upp dom i Sverige.
Svåra djur och inte nära släkt till tamråttan. Gp råttor är inte ens i släktet råttdjur. Nämsta likhet gp och tamråtta har är att både är gnagare.
Ekorre är ungefär lika nära släkt med en tamråtta som gp råttan är till tamråttan.
Danmark verkar med ha slutat till stor del med Gp. Men tyskland har ännu många aktiva.

Vi har inga andra rattus(råttdjur) som sällskap vad jag vet. Arten i fångenskap är brunråttan den vanliga vildråttan fast tam version.
Svart råttan. Vet inte ens om de finns i sverige. Himalayisk fält råtta, polynesisk råtta, turkestan rat är väl de närmst våran tamråtta i släktet, tror de tillhör samma grupp. Men tror ingen av dom finns i sverige. Sedan finns det massor med arter som tillhör råttsläktet under rattus

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hauntedrats
0

Finns ibland svartråttor på utländska mässor. Jag vet en som visade mig video därifrån för att visa svartråttorna dom hade där.

/ hauntedrats @insta