Klickerträna?
Nån mer än jag som använder klicker på mina råttor?
Tränar med Lisa mycket, eftersom hon är mer orädd och motiverad än Lyra (som är ett fegt litet matvrak)
Sätter en trådrulle på bordet, som hon först bara behövde lukta på för att jag skulle klicka och hon fick leka med mig en stund. Sen välta den, och sen ta den i munnen. Mitt mål är att hon antingen ska kunna rulla den till mig eller apportera den :)
Hon fattar klicker hur bra som helst, och bästa belöningen är matte :D

Smart ju! :D
Vet att Lycia (Nightsiders) tränade klicker på sina. Tror även hon var med i tv med sin klickerträning på råttor…
Vad är klicker egentligen?? Vad gör det för nytta elr så?? Jag har sett någon som hållt på med en röd maninck i handen hoss veterinären som hon tryckte på ibland när hundarna gjorde någonting.
Det är ett verktyg för att få djuret att förstå exakt vad det är den gör rätt. Man klickar tex sekunden när den sätter sig ned, om det är "sitt" man övar. Är effektivare än "Ååååh nu var duuu såå duuktiig mammas tjeej!!! Där djuret inte fattar exakt vad det var den gjorde rätt :P
ska gå i snabb kurs nu i denna månad på klicker. försökt innan men jag tycker det är väldigt invecklat och trasslar till det. sedan blir det gp råttorna, iller och kanske tamråttorna som man får stesta på :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag vill också prova klicker på mina! Tycker det är skitskoj att aktivera dem med övningar.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har en klicker men fattar inte riktigt hur den ska användas. Eller jo, det gör jag väl.. men har en del frågor omkring den och så. Så den ligger numera lite halvdammig i en låda
köp en klickerbok :D
visste inte ens att det fanns såna :D tack för tipset!

Kan varmt rekommendera "klickerträning för din hund"
Och som svar på frågan, nej jag har inte klickertränat mina råttor, dels för att de reagerar ganska starkt på ljudet (och jag har en klicker med väldigt svagt ljud) och sen tar de inte belöning. Däremot så har jag klickertränat min hund och min förra katt.
Jag använder inte godis när jag tränar, utan hon får inte komma till mig förns hon gjort rätt. Hon är väldigt mammig och vill komma till en, och gör allt för det. Har också köpt klickerträning för din hund, men inte hunnit läsa den än :P

#10 Vad heter författaren? :)
Jag har också tyckt att det är svårt med godis av flera anledningar.
1. De tar det inte alltid eller så tröttnar de på godiset.
2. Om det gillar godiset/lukten för mycket så kan de inte koncentrera sig på uppgiften.
3. De får för sig att man alltid ska ha något gott i händerna och rotar runt så fort de ser en.
Jag använder såna här mjölklinser som de säljer på ica. De är tydligen väldigt goda och man kan äta hur många som helst och de luktar ingenting(bra om man vill hålla dem fokuserade på uppgiften). Dessvärre innehåller de mycket socker och fett.
#11 Det skulle vara bra om det fanns andra knep för att motivera dem. Ena tjejen jag har är också väldigt mammig. Så kan ju prova ditt tips, Velsan. Men finns det fler sätt?
Vissa råttor är ju lite blygare, men man kan ju prägla råttor på ens händer. jag imiterar deras betende med fingertopparna. Jagar dem, busar med dem, låtsas putsa dem. Kittlar dem på magen. Till slut blir de besatta av mina händer och mig :P Lockar inte med godis i den mån det går. Ma´n skulle ju kunna se om man har en råtta som gillar nån leksak. Men det är ju inte heller ett säkert kort. Det är bra om man lär råttan att tycka om flera belöningar. Är den inte bussugen en dag, är den kanske godissugen istället etc. Så man alltid har en reservplan. Annars blir det jobbigt om råttan är mätt å den bara bryr sig om godis ;)
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=8292189238&checked=1
Länk till boken :) Ett tag var dem omöjlig att få tag på, slut överallt, på nätet och i bokhandlar. Så jag hittade min på tradera till slut :P Men nu verkar den finnas igen :)

Åå tack!

Jag har klickertränat hund, och gillar den metoden. Så tänkt att klicka in mina små tjejer sen när det bott in sig här lite. Men även jag rekomenderar boken "klickerträning för din hund" för alla om vill ha lite mer kött på benen. :)
En bra länk om klickerträning (för hundar iofs) är: www.klickerklok.se
#14: Om den är slut kan du säkert beställa den från canis.se
Den fanns inte där heller förut :) den var helt slut överallt :P så därför jag fick beställa en begagnad :P