Råttor iFokus

Råttor

Läst 206 ggr
Slaatbraaten
0

Söker Hona för Avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
Jag slänger ut en till dejtannons för Min Vackra Golden Himalaya Hane Piff.
Han är en Fantastisk Pojke som verkligen Överraskat mig på alla sätt.
Jag fick Honom från en oseriös Uppfödare och förväntade inte att Han skulle bli som Han är Idag, nu känner jag att det är bättre att fråga här än att låta bli, fast det är en stund kvar :)

Namn/Smeknamn: Nirvana's Frankie, Piff
Födelsedatum: 03/08-2022
Antal i Kullen, Antal/Kön: 10st, 5 Honor/5 Hanar
Varianter i Kullen: B-E Golden Himalaya Dumbo
Stamtavla: Ja, Ratalog http://ratalog.se/pp/pp_pedigree.php?id=Nirvanas%20Frankie&db=pedigree&gens=4
Hälsa: Haft löss men färdig Behandlad Oktober 2022.
Redo för Avel (under förutsättning att Han blir Godkänd): Tidigast 03/10-2023
Konkret Information lite djupare finns här: https://auremia.weebly.com/piff.html

Övrigt om Piff:

• Han klarar av Intro med Vuxna och Babyer utan problem.
  • Han är väldigt stresstålig och reagerade inte mycket efter Vi Flyttade Lägenhet.
  • Han hänger verkligen i total tillit när jag lyfter Honom, jag menar verkligen total Tillit till mig! Jag har råkat tappa Honom eftersom Han blir så avslappnad att Han inte tar emot sig med klorna (jag har lärt att inte missbruka Hans Tillit till mig genom att hålla bättre och stabilare, men vill bara få fram hur Trygg Han är på mig)
  • Han bryr sig inte om höga Ljud och plötsliga rörelser, Min Dotter på snart 2 År har klappat Honom och hållit Honom korta stunder (med Våran Hjälp så klart) och Glädjeskriker av att se Honom. Jag har dammsugit en gång, liten yta på golvet kort stund eftersom jag inte tycker det är Tryggt att dammsuga med Råttor/Råtta lös, och Han hoppa upp på dammsugaren och satt där fast den lät och var på.
    *Han tar mat från handen försiktigt.
    *Han är Aktiv på en lagom nivå och Nyfiken och Lekfull, har inte visat understimulerad beteende och inte heller hyperaktiv.
    *Han slickar på fingrarna och tycker om att bli klappad och kan söka mig för att komma upp och bli Myst med.
    *Han går stabilt upp i vikt, 520g 11/02-2023, och äter inte överdrivet mycket men tycker om mat och att smaka på nya saker.

Vad jag Önskar i eventuell Hona:

1. Först och främst bra Stamtavla.
    Känd och Frisk (Mentalt och Fysiskt) Släkt med Flocksmarta, Lugna, Snälla och Långlivade (över 2År i genomsnitt Livslängd bland Släkt) Individer.
    Ingen känd Dominans/aggression eller allvarligare sjukdomar än enstaka nys.
    Självklart ska Honan vara 6 Månader minimum och 12 Månader maximum med undantag för att Hon haft en Kull vilket förlänger maximum till 14 Månader.
  2. Honan Önskvärd Golden Himalaya eller Släkt som är/var Golden.
  3. Annars Himalaya, som jag tror är bäst för att få Golden utan att Honan är eller bär på Golden.

Jag Bor i Halden, Norge, och har inte bil men Västra Götaland och Värmland och omkringliggande kan jag åka, men för "rätt" Hona kan jag åka längre.
Om det är Önskvärt att Piff är hos dig 2 Veckor annars är Honan välkommen Hit och kan stanna tills Ungarna är Flyttklara, för mig känns det bäst om jag kunde lånat Honan tills Ungarna är 6 Veckor om du inte är en Erfaren Uppfödare.
Vi skriver ett Kontrakt/avtal och kommer överens om ersättning.
Jag kan eventuellt köpa Honan om det är mer passande.
Om du är Intresserad är du Välkommen att Hälsa på mig och träffa Piff, se hur Vi har det och vem jag är.

Mail: Slaatbraaten.Erica@gmail.com
Hemsida: Auremia.weebly.com
Facebook: Sunflakes Råttor

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)

​ Ratalog(Stamtavla saknas)
zickan
0

Ren nyfikenhet. Finns mer info bak i stamtavlan iom att uppfödarens namn står med på alla namn i de två leden?
Om de finns tredje och fjärde led bakåt också?

Nyfiken på var släkten ursprungligen kan komma ifrån.
Som jag förstått av vad jag läste förr med golden. Så måste du bara ha att både bär anlag för c lokus, ena är/bär golden gen. Och minst ena föräldern är agouti baserad färg då golden sades bara synas med agouti.
Vet inte om mer information kommit om golden. Men det kan förenkla att bara leta efter bärare av c lokus(siames, Himalayan osv)
Katoz har inte inriktning golden. Men jag tror det finns en liten chans att en del av hennes kan bära anlaget.

Jag har en black silvermane hona efter en golden förälder jag kommer använda i avel om någon månad om de ännu håller sig bra. Ännu inte kolla på vad jag har för passande hane. Men där kan det bli avkomma som bär golden till salu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Hennes släkt. Pappans färg är golden. Jag har bara klantat mig så ska fixa till att det kommer in i ratalog http://ratalog.se/pp/pp_pedigree.php?id=Zicksn%27s%20Misdeavus&db=pedigree&gens=4

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Slaatbraaten
0

Tack för svar! :)
Först vill jag tacka för att du gjorde mig uppmärksam på ett fel jag gjort, för Uppfödarnamnet ska inte stå på den första Generationen på Ratalog, det ska jag ordna om jag klurar ut hur :O

Jag har uppdaterat Piffs profil på Min Hemsida med Informationen jag har på Syskon och Släkt, men det är tyvärr inte mycket.
Föräldrarna har hon Fött upp men Far och Morföräldrar kommer från Djurbutiker och Privatpersoner som jag förstått det.
Jag har i alla fall Stamtavlan på papper som jag fick med.

Mer än det vet jag tyvärr inte om Släkten.
Syskon vet jag däremot lite mer om men fortfarande relativt lite, Systrar och några Bröder vet jag är Friska och väldigt Snälla och lugna Individer. Jag har tänkt eftersöka mer Information när det närmar sig Året för Piff men håller ögonen öppna under tiden, jag skrev ett inlägg i December på NTFs grupp där jag fick svar från en med Bröder, Systrarna fick jag kontakt med ägaren via Finn.

Detta är ju otroligt på gränsen för vad jag egentligen tycker känns okej både med tanke på Mina principer och etik Idag, men Piff är verkligen en Underbar Kille och hittills sjukt Mjuk, Trygg och Säker, Gott hull och Flockmentalitet men jag är extra vaksam för eventuella problem som kan dyka upp, så om något händer blir troligtvis detta oaktuellt beroende på vad som händer, men meddelar ju självklart här oavsett.
Men i och med att man egentligen kan säga att Han har okänd Bakgrund så blir det väldigt viktigt för mig att Honan har Välkänd Stamtavla med Friska Släktingar.
Det är bra du frågar detta så allt blir ordentligt från min sida, jag har en förmåga att skriva lite för fort ibland.

Det underlättar ju verkligen om det är "nog" med Augotibaserad C Lokus bärare, det är ju verkligen inte det viktigaste för mig att Golden förs vidare men hadde Varit väldigt kul om man kunde få med Golden i detta :)

Så vill jag igen understryka för den som måtte vara Intresserad eller inte, att besök är välkommet då jag gärna visar fram Min Underbara Pojke <3
Jag kan ju tillägga att Han är en sådan Råtta jag har låtit folk som är rädda få hålla med bra resultat :)
Snälla fråga mer om något känns osäkert eller fattas!

Komplettnybörjare
1

#6: jag har egentligen ingenting i denna tråden att göra, jag skummar igenom denna hemsida för att jag är ny i råttvärlden och vill lära mig mer. Men jag blev så glad av ditt inlägg och dina fina svar du ger på frågor, jag ville bara säga att du verkar vara en super fin råttägare, din kille är otroligt fin och det jag fick läsa om honom lät underbart. Jag tycker även om att du lägger till att du fick honom från en oseriös uppfödare innan och det finns även en bakgrund med djurbutiker osv. Och jag uppskattar verkligen att du var ärlig med det.

Jag upplever att när man nämner att man själv köpt från en djurbutik och att man sedan rätt fort insett sitt misstag och nämner att man inte ska göra om det misstaget så vecklar folk ut sina taggar emot en och berättar vad man bidragit till och hur fel det är.
(vilket man även själv vet om eftersom att man läst på i efterhand hur det egentligen går till).. Man känner sig som världens hemskaste människa.

Jag själv har nämligen dumt nog köpt tre råttor från en djurbutik som jag trodde var av det bättre slaget. (Jag visste innan att djurbutiker är oseriösa) men jag visste inte HUR oseriösa dom är.. Jag kollade upp butiken, det är en väldigt liten butik och dom hade ENBART bra recensioner speciellt kring djuren och trevliga ägare och i mitt huvud så tänkte jag att dom nog har mer koll och öga för hälsan på alla gnagare som dom säljer och även bra koll på den personen eller företaget som dom tar emot gnagare av.

Jag träffade ägarna för djurbutiken och dom var tydliga och väldigt självsäkra i allt dom pratade om gällande råttor.
Vad för bottenmaterial som är bäst och vad man ska tänka på eftersom att det är mina första råttor. (Jag hade ju självfallet redan koll på allt detta dom nämnde) men jag fick upp förtroendet mer och jag fick en känsla av att dom verkligen bryr sig om djuren..

Jag hade så fel😅 nu orkar jag nog inte berätta vilken bergochdalbana det varit dessa 6 veckor som jag haft dessa systrar i. Dom är inte aggressiva och dom går super bra att hantera och det har tillkommit MYCKET kärlek med dessa små. Men man kan se lite beteenden som jag tror beror på hormonell obalans och det är även turbulent i flocken just nu då en av dom gick bort för någon dag sedan..

Nu var det absolut inte meningen att skriva en sådan lång kommentar, jag skenade iväg märkte jag nu😂

Jag hoppas att du hittar en perfekt hona till din söta lilla kille och att allt går bra!☺️

Slaatbraaten
1

Tack så himla mycket för att du skrev detta! Det gjorde mig väldigt Glad ska du veta :D
Jag är väldigt nervös över att skriva såhär och får ganska mycket katastroftankar efteråt där alla tänkbara negativa scenarier spelar upp sig i huvudet, vad folk tänker och tycker osv.
Detta var verkligen fint att få :)
Jag vill verkligen vara Ärlig och svara Ärligt, även om det inte är positiva saker.
Det är så otroligt viktigt, så Tack igen för dina otroligt uppmuntrande ord! :D

Just att Piff och Syskon jag känner till blev så Underbara är Garanterat bara ren tur, jag har förresten nyligen hittat en Uppfödning i Norge som har haft någon form av Samarbete/Liknande med Nirvanas, där hittade jag flera Golden Himalayan, Hona Född 17/03-2021 och Hane Född 24/05-2020 så det kan se ut som att i alla fall någon eller några av Släktingarna har sitt Ursprung därifrån eller att personen fått Råttorna från samma plats som Nirvanas men detta är verkligen inte bekräftat utan bara spekulationer i och med att Uppfödaren även har haft Råttor från Nirvanas.
Jag ska ta och prata med hon/han och fråga om denne vet något :)
Jag vill verkligen ha så mycket korrekt Information som bara möjligt om Råttorna jag har Hemma både för att det är kul och nyttigt att veta men också med tanke på Avel och att kunna undvika att matcha "fel" eller föra något hemskt vidare.

Jag har också haft Råttor från Djuraffären, i 2010. Två Hanar som var så Söta men det tog ju tyvärr inte väldigt lång tid före dom började slåss och fick fatala konsekvenser, infektion i bettsåret om jag inte minns fel (många År sedan och Minnet är lite si sådär)
Dom var från Imazoo tror jag, det är så tråkigt att Råttorna Föds upp till att ha det ont på olika sätt.

Men oj! Vad hände med Honan som gjorde att hon gick bort så Tidigt? :O
Åh nej :( beklagar sorgen :(
Det är som en Vän nyligen räddade Två Djuraffär Råttor, dom stod i Butiken i 1År + och inte blivit hanterade under den Tiden. De biter och är livrädda, och (!) Hadde löss när Vännen hämtade dom!!
Nu har dom fått lusbehandling och är redan lättare att röra vid och hantera, dom har till och med varit uppe i armarna <3 men just det att ägaren av butiken låtit dom stå så länge utan att ha brytt sig om att vänja dom vid Människor eller ens fått Veterinär till att göra en enkel rutinkontroll är illa. Detta är bara lite av ytan av allt otroligt sjuka denna Djuraffärsägare sagt och gjort/inte gjort.
Jag vill inte ens köpa saker eller mat från den butiken efter att jag fått se hur illa hon arbetar! Det är ondskap och inget jag vill stötta på något sätt!
Men dom stänger ner Djurrummet nu :D

hauntedrats
2

Råttor har redan så stora problem. Jag hade inte riskerat det här.

Ställ dig i kö hos uppfödare, lär dig uppfödning ett par år samtidigt som du försöker bygga upp relation med andra uppfödare & börja avla när du känner att du har råttor med bra bakgrund, du har bra kunskap om avel & har ett vettigt kontaktnät.

Allt för många har börjat avla på sistone & förstör ärligt talat det lilla bra vi hade i linjerna här. Det blir bara sämre & sämre upplever jag.

/ hauntedrats @insta

Slaatbraaten
0

Jag är väldigt Enig i att det är allt för många som inte gör det nödvändiga utan kör på med Råttorna dom har.
En Hane jag köpte blev inte ens 4 Månader före han blev allvarligt sjuk. Det ska inte vara så.
I alla fall i Norge har det exploderar med oseriösa nya Uppfödningar som inte tar någon hänsyn till vad dom för vidare.
Ingen uppföljning, ingen hänsyn i vilka dom Avlar på eller Intresse i att låta bli om det visar sig vara sjukdom eller Psykiska problem bland Kullarna dom får utan fortsätter Avla hårt på dessa redan dåliga Linjer.
Det är väldigt mycket därför jag vill Starta upp en Seriös Uppfödning och faktiskt göra ett Ärligt, Öppet och hårt arbete för att få Friskare, Snällare, Tryggare Linjer.
Råttor ska inte vara livrädda och nervösa, inte heller ska Dom dö Tidigt.
Jag uppskattar att du skriver detta och är helt enig men kan också bara säga att jag faktiskt är en av de få som vill göra detta ordentligt och vara väldigt Selektiv i vem som bör gå i Avel.
Jag vill inte vara delaktig i att förvärra Råttan.
Jag kan ju också berätta att jag är i Mentorprogrammet i NTF och även i Styret, jag vill vara transparent och Ärlig så om du har behöv för att förstå hur jag tänker och vem jag är så bara fråga på :)

Det måste väl ändå få vara Lov att lära sig när man verkligen har viljan som krävs :) men igen så förstår jag och hadde nog tänkt precis samma sak om jag var du, därför är jag fast bestämd på att bevisa främst för Mig Själv att jag har det som krävs för att bli en av de Seriösa.
Men det får ju tiden visa, ännu är inte Råttorna (som än så länge är tänkt för Avel, man vet ju aldrig om ting ändras) i Ålder för Parning, men det är bättre att leta och försöka hitta rätt Partner, och det behöver ju absolut inte vara den första, andra eller tredje osv man finner, jag vill ha så rätt match som möjligt för att inte föra vidare negativa aspekter/besvär som kan ligga i Generna.

Katoz
2

Jag kan ev ha en passande hona senare i år, bara att vi hörs närmare om det framöver :)

Katoz

Slaatbraaten
1

Åh så Kul :D
Tack så Mycket!
Så Fint, Då höres vi senare :D
Haha sorry jag vet inte vad jag ska skriva jag fick lite chock tror jag xD
Men Tack igen :)