Fågelbur till råttbur
Jag har en gammal fågelbur till mina råttor. Den är innätat och stor, men den har gallergolv. Jag har lagt olika slags filtar och puppy pads för att göra det mjukt för råttorna. Men dem gräver alltid upp det och spiller bottenmaterialet utanför buren. Har ni några tips på vad jag kan lägga i botten? Gärna något som har höga kanter så de inte kan spilla spån och gräva. Det måste också gå att vika in innanför burdörren så någon flexibel plast hade varit bra.
Tack för svar!
- Redigerat 2023-01-21 22:13 av [Dorisnoris]
Skriv gärna mått på botten ytan kan det bli lättare med tips.
Men här är några jag kan komma på
- beställa plåt/plast/blad låda i passande mått för botten som ny botten.
- Tillverka egen botten med att antingen beställa pvc/hårdplast/plexi skivor i de mått som passar för botten och sidor. Sedan sätta ihop med silikon eller bara tejpa ihop med t.ex silvertejp.
- köpa någon form av plast/plexi skivor och skära ut egen botten. Till mina rs95 har jag köpt ikeas golvunderlägg för skrivbordsstol. Lite knepigt skära utan att det spricker men jag har lyckats med mattkniv. Även sett en person som köpte billig varmluft pistol. Mätte ut och märkte med penna på botten sedan värme på plastskivan där kanterna sedan viktes upp.
Inte lika hållbart men går även göra med trä typ formplyfa/spånskiva och plankor. - kolla runt efter lådor i samma mått eller ha två lådor. Om bur mer likt rs95 så finns sänglådor. Samla sänglpdan täcker inte hela men nästan hela den burens botten.
Eller köra på en två högre lådor bredvid varandra så de även får lite grävlåda.
Till min ena rs95 bur så är det en glipa på den gamla modellen de hade förut där strö alltid ramlar ut. Valde ta tre gamla plast bottnar från gamla hamsterburar som är för små att ha till något djur. De blev nya botten lådor ett tag i buren. Tre täckte stor del av buren.
Även kört på gammal kattsantlådor jag hade kvar efter illrarna tills de tuggadea sönder.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Beroende på storlek kanske en gammal låda från en byrå hittad på loppis eller köpt på Ikea kan fungera. Dock trä. Så kan tuggas sönder fortare.
Denna jag skurit ut botten från Ikea och som en annan värmde upp en bit in från kanten för att sedan vika upp kanterna till att göra en låda https://www.ikea.com/se/sv/p/kolon-golvskydd-44881100/
Finns säkert bättre sidor men sökte efter plastskivor att mått beställa. Sådana här finns att köpa ifrån. Där kan man köpa efter mått på en botten och lådväggar att sätta ihop själv https://www.bga.se/mattbestallt-akrylglas?gclid=CjwKCAiA2rOeBhAsEiwA2Pl7Q-jiX1JU6UGTHbSYgSpNiNUhG3ysPe_k9V1Z2S1h2Dc0s6nsKCfEbhoCfEQQAvD_BwE