Råttor iFokus

Råttor

Etiketter: genetik-utseendefärgervarianter
Läst 76 ggr
Slaatbraaten
0

Russian Blue Wheaten Burmese??

Detta är Min Tjej som är Russian Blue Wheaten Burmese Dubbelrex. På Stamtavlan står denna färg men finns detta ens? Jag har inte funnit någon beskrivning som har både Rubl och Wheaten Tillsammans med Burmese, Rubl Bu och Wheaten Bu har jag sett. Så vad tänker ni?
(Jag skriver bara vad som står på Stamtavlorna så det är sagt!)

Far är Blue Wheaten Burmese Rex.
Farfar är Burmese.
Farfars Far Russian Blue.
Farfars Mor är Siamese Seal Point.
Farmor är Agouti Hooded Rex.
Farmors Far är Agouti.
Farmors Mor är Black Hooded.

Mor är Blue Berkshire Rex.
Mors Släkt är okänd men jag tror hon är Syster till Mor till Min Rubl Brk/Vari Hane.

20221221_220034.jpg

20221221_220145.jpg

20221221_220440.jpg

20221223_230143.jpg

20221226_094040.jpg

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)

zickan
0

Inte så bra på burmes varianterna. Katoz har haft lite fler burmes kullar och kanske har haft nån Russian blue wheaten burmes att visa eller kan hjälp tyda din råttas färg om den är den varianten.

Ende jag kan komma med är att det bör logiskt sett finnas russian blue wheaten burmes.
Russian blue finns på burmes och siames, samt kan kombineras med andra varianter för att skapa nya varianter. Finns russian blue agouti. Rent genetiskt sett borde det finnas russian blue agouti burmes då också.

• Wheaten burmes = Agouti baserad burmes. Uppbyggt med att både föräldrar bär på c-lokus + 1 burmes gen och ena föräldern är agouti baserad. Är grunden på siames blir den lite mörkare, himalayan får avkomman en ljusare färg ton. Men är avkomman efter albino får avkomman ingen point alls. Sedan måste både föräldrar bära russian blue för att det skall ge effekt på avkoman.
  • Burmes i sin grundform = Svart baserad burmes. Är svart baserad med 1 kopia burmes gen och 2 himalayan/siames gener. För att få russian blue burmes krävs att både föräldrar bär på russian blue för att det skall visas på avkomman.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2023-01-02 18:08 av zickan
zickan
0

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Russian Wheaten Sable, A* c^hc^h dd BuBu OR A* c^hc dd BuBu At least one copy of Agouti, two copies of Burmese, two copies of Russian Blue, and either two copies of Himalayan or one copy of Himalayan...
  • Redigerat 2023-01-03 13:22 av zickan
Slaatbraaten
0

Tack så Mycket för god Läsning! Så Intressant! :D

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)