Golden(?) Himalaya/Siamese
Jeg har ju frågat om Piffs färg på olika Facebookgrupper men tänkte att det kan vara kul att lägga upp här också :)
Piff har Black Eyed Siamese/Himalaya Föräldrar och Far/Morföräldrar men Mormor var Red Eyed Siamese/Himalayan varav Släkt kommer från djuraffär/liknande (lite osäker på hur det ligger till).
Men när Han kom Hit var Han cirka 1 Månad och 2 Veckor och väldigt creme/beige färgad.
Så cirka Två Veckor senare kom Pointerna.
Han har mörk svans, mörka tassar och Öron och en djup mörk point.
Hela kroppen har denna gyllene färg och magen är något ljusare.
Är det fler som har liknande färgade Råttor? (Född 03 Augusti, kom 25 September och de Två första är tagna de första Dagarna Här, den Tredje är cirka 5 Dagar efter Han kom Hit)

(Bilderna under är från November/December)

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)
Min ena gubbe avled för ett par dagar sedan som var golden. Har en golden siames hemma. Ser även ut att vara tecknad. Men han är svårt att fota, sitter aldrig stilla.
Ca 9 år sedan jag hade nån kull här hemma med golder, golden siames och tror även golden marten. Men osäker, var inte super bra på alla marten varianter på den tiden. Men de gav ifrån sig golden på annat håll hos två andra uppfödare.
Första bilden är Golden rex. Då insisterade finland på att kalla dom Honey/honung ett tag innan de ändrade till Golden. Den honan hette Brisby's honung.
Andra och tredje bilden är på hennes son och dotter som var födda här. Tyvärr bara tre avkommor födda och de blev så stora. Vägde redan 50 gram vid 2 veckors ålder. Dottern var så go men vågade inte ta henne vidare i avel för hennes hälsas skull iom att hon blev så stor.
Men en son gick vidare som jag ännu har släkt till här hemma.
Fjärde bilden är Norska honan Matmors Fairlie för 10år sedan. Lite sämre golden himalayan. Och sista bilden är på en av de jag tror var golden marten.
En av släkting till dessa flyttade till Katoz och två katoz föräldrar med denna bak i släkten född hos annan uppfödare är min nuvarande Golden siames rex pojke som nu är 2 år. Var inte räknat med att han skulle vara golden alls. Uppfödaren hade svårt ange vad han hade för färg och nu lagt ner. Haft lite svårt själv men med åldern har det blivit mycket tydligt att han är golden.
Tråkiga är att man inte lyckades hålla kvar en golden del i aveln. Hade släppt en del av siames avel efter många år och där för ca 10 år sedan valt att inrikta mig lite mer på marten.
Tappade mycket av golden delen. Men det är kul när de poppar upp här och var.
Ett par av mina avkommor från den tiden flyttade till Norge. De uppfödarna förr finns inte kvar längre vilket är tråkigt. Men en uppfödare som tog hem råttor från mig som nu har smått i Norge kan ha fått med sig golden gen Kan även ha fått med sig från Katoz iom att hon verkar med ha den genen. Det skulle vara så kul om det började dyka upp igen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2023-01-29 21:24 av zickan
Tack för att du skrev detta och visar bilderna! :) Ja Golden är ju Fantastiskt Fina!
Jag har ju väldigt lust att föra Goldengenen vidare, men det är ju nästintill ingen faktabaserad Information om Golden och vad som krävs av Gener hos Föräldrarna.
Så om Piff fortsätter vara Frisk, Snäll och så Underbar som Han är Idag, så vill jag Para Honom med en Hona med Känd Stamtavla och C Lokus, helst Fenotypisk Golden eller Känskap till Golden i Släkten. Det hadde ju varit väldigt kul att Lyckas :)
Jag är ju också lite Intresserad av att eventuellt Testpara med i alla fall Två C Lokus Honor, möjligtvis med olika Genotyper inom C Lokus området om ingen Golden Hona finns Tillgänglig när Piff är 18 Månader, eller någonstans mellan 12 Månader och 18 Månader beroende på hur Han Utvecklas.
Spännande hur som helst :)
Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)