jag vill ha en råtta
jag vill ha en råtta. men jag får inte av mina föräldrar. Ska jag fånga en utomhus? Jag vet att det finns en råtta uppe på våran vind, ska jag sätta ut en råttfälla där (som inte dödar utan bara fångar) och sen skaffa en bur, jag har en gammal kaninbur (200 x 150) som jag kan använda.
/ Lilsan :>
Enligt lag måste man ga minst 2 råttor, och då är det tamtåttor. Det finns också lag på hur buren ska se ut, vad råttor ska ha tillgång till, osv.
Det är mycket att tänka på om man ska köpa råttor. Inte bara att ta hem en råtta och sätta i bur.
Vilda råttor eller andra vilda djur är inte lagligt att ta hem som husdjur.
Och med tanke på ditt inlägg så är dina föräldrar kloka som säger nej. Du har mycket att lära innan du är redo för husdjur. Ta tid till att lära dig allt du kan om djuren.
#0: Säger dina föräldrar nej, så tycker jag att du skall respektera det. Det blir, i slutänden, troligast dina föräldrar som får betala.
NEJ du får absolut inte fånga en råtta utomhus eller på vinden. Det är inte bara olagligt, det är farligt också
Precis som #4 skriver så är det framförallt olagligt.
Läs på lite om djur först så att du har mer kunskap.
/Maria
Finns bara ett svar. NEJ. Emot svensk lag att ta in vilda djur även om det gäller bara råttor.
Sedan fakta.
Vilda råttor är skit svåra att få tama övh. Mest troligen kommer du inte lyckas. De har sina vilda instinkter helt intakt. Lite som att välja mellan hund och varg.
Måste var minst två.
Sjukdomar. Vilda djur, främst råttor bär på stor risk en hel del sjukdomar. Även sånt du kan bli riktigt dålig över. För att inte tala om riskerna att bli biten är extrem hög. Där ökar risken för stelkramp, operationen för att dränera hemska sår. Sett en hel del hemskheter. Så pass.
Kan du inte skaffa tama sällskapsdjur ska du inte heller mera upp vilda djur du inte har kunskap av att hantera.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan ju även tilläggas att kaninbur fungerar inte för råttor. Galler bredden är för stor, de kommer ta sig ut väldigt lätt. Behöver isåfall bygga/klä in hela buren i t.ex hönsnät.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
det är olagligt! att fånga en vild råtta är också väldigt taskigt mot den, den kommer från naturen och sen blir den instängd!