Rädda ungarna!
Hej!
Min råtta Maiken dog för ett tag sen ( Saknar dej jätte mkt gumman) och då skaffade vi en ny råtta, Geisha.
Sen efter tre veckor så hade vi plöttsligt fem nya råttor i buren!
Efter några glädje varv runt huset så slog det mig att JAG skulle bli tvungen att ta hand om ungarna. Då började jag få panik i stället. Tack och lov så klarade ungarna sig ( och jag :P).
Nu är ungarna 21 dar gammla, har lång fin päls, små svarta ögon och rosa nosar. Alla är hanar. Men jag vill ändå ha så många tips som möjligt om hur jag kan få de små "hamstrarna" att må så bra som möjligt.
Alla tips är bra tips!
ge mamman mycket mat, proteinrikt, potatis, kött, fisk kyckling, barnmat äggula så hon har ork att föda dom, hur gammal e hon? och bor hon ensam?
#1: Nu har mamman redan fött sina ungar visserligen? Det står ju att ungarna tex är 3 veckor gamla.
För att återgå till ämnet: I den åldern kan ungarna äta själva, så ge dem barnmat, gröt, välling samt låt dem äta utav torrfodret också. Hoppas du ger dem musli som bas (och eventuellt lägger till andra saker där). Mamman ska ha samma som Torrfoder för övrigt, samt resten av det som står i #1. Detta då mamman fortfarande diar och behöver extra engergi och näring.
Sedan ska du skaffa en kompis till mamman, som självklart också ska vara en hona.

Dags att hantera ungarna mycket nu vid den här åldern så dom blir trevliga och orädda råttor. Väg mamman, ta reda på hur gammal hon är, väg ungarna regelbundet, väger mamman lite så ge henne färskmat ofta och så mkt hon vill ha. Extra bra saker är tex välling där du blandar i rå ägg gula, avokade, extra nötter i torrfodret, gärna fet fisk som lax etc. När dom är runt 5 veckor är det dags att separera honorna från hanarna i kullen så inte mamman blir dräktig. Vet inte om du tänkt behålla alla ungarna eller sälja dom men tänk på att man alltid ska ha 2 råttor minst och sälj inte ngn av ungarna som ensamråttor.

Jo, nu har det ju gått ett tag. Men jag kan säga att mamman har en kompis (hon hade även en kompis när vi skaffade henne, anledningen till att vi skaffade henne var nämligen att den andra råttan behövde en kompis) och har fått massvis av mat, ungarna har blivit stora, äldre än vad mamman var när vi skaffade henne, och är busigare än någonsin.
Så allt har gått topen.
tack tack för alla tips!
tack än en gång!