Råttor iFokus

Råttor

Etiketterburen-boende-inredningråttbur
Läst 151 ggr
Anonymanvändare
0

Ny på råttor

Som rubriken lyder är jag väldigt ny på råttor, 0 koll. Vi ska ev bli jourhem åt någon/några råttor. Vad ska man ha för burar? Precis som när man söker på hamsterburar och det kommer upp minimala, jättedåliga burar (i galler osv). Så vad ska råttor ha för burar? Hamstrar ska inte ha galler men ska råttor ha de? Vi har en tom ikea detolf som det varit en guldhamster i tidigare. Ge mig tips! Vad är viktigt att veta om råttor? Vågar ej lita fullt ut på Google.

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

zickan
1

Hamster skall inte ha hela gallerburar av anledning att de lätt får maniska beteeden av att tugga på gallret och med det förstör tänderna. Samt att hamster är lite IQ befriade gällande höjder. De kan springa rakt ut från soffan utan att tänka och slå sig ordentligt. Samma gäller med gallerburar, de klättrar och kan släppa när de hänger i taket. Slår sig av att ramla ner. De är vana att springa otroligt långa sträckor varje dag i det vilda som kan va svårt ge dom i hemmet. Har de myket stora burar, större än detolf mm kanske det beteendet skulle försvinna. Men så stor plats har man sällan.

Råttor däremot är skickliga klättrare och gallertuggande är något som ses mer sällan. Det kan uppkomma av lite fel avel där man missat och avlat på mycket energiska råttor. Och dessa inte får utlopp för energin, även vid för mycket stimulering kan det ge upphov till maniskt beteende som galler tuggande.
Så där är det mer plus att ha gallerbur med lite höjd så de får klättra. Kan ha mycket intredning som stimulerar. Inget hjul om det inte är väldigt stora. Minns inte var minimum är för rått honor som är mindre men för mig det är 30-33 cm. Hanar behöver större då de blir större.
Sedan inreda med hus, hängmattor, ev korgar, rep mm.
Jämfört med hamster skall råttor inte ha lika mycket fett eller protein i kosten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
3

Men sedan även tänka på att även om råttor vill ha höjd så bryr sig inte lagen om att de får höjd. Utan mer som med allt räknas golvytan.
Korstaste sidan på buren får inte vara mindre än 30cm, Samma med höjden på minsta delen får inte vara lägre än 30 cm. Buren får inte vara mindre än 0.18kvm.
Råttor skall hållas i flock om det inte finns särskilda skäl som hormonella problem, aggressivitet mot artfrände, skada, sjukdom, dräktighet/kull.
Varje råtta skall ha 0.06kvm egen yta vid grupphållning.
http://www.zickans.com/burraumlknare.html#

På 0.18kvm(minimått) delat på 0.06 = 3 råttor vilket är väldigt litet.
Honor blir normalt mindre men rör sig normalt mer.
Hanar blir normalt större.
Så 3 vuxna hanar på det måtte kan va väldigt trångt om de blir 800 gram stora. Jämfört med 3 honor som kanske blir 350 gram. Samt ålder, gamla råttor rör sig ofta mindre och kan behöva lite mindre höjd eller anpassa med hängmattor ifall att de tappar greppet när de klättrar. Vilket även är bra hålla i tankarna vid val av bur.
Men även hur mycket utevistelse de kommer få. Mindre är bra med större bur. Ska buren stå öppen mycket varje dag kanske de inte behöver så jätte stor bur.

T.ex savic zeno 2. Laglig för 6 råttor. Men mer passande för typ 2-4 vuxna hanar beroende på deras storlek/rörlighet. 3 stora normal aktiva pojkar skulle jag vilja säga räcker. Jag passar råttor i någon vecka nu och kör 4 hanar i en zeno 2 nu som är på halvåret och runt 4-500 gram.
Eller den buren för runt 3-5 honor beroende på storlek, ålder och hur aktiva de är.
Jag har kört nån gång t.ex 1 gamling som inte har långt kvar, 2 vuxna mitt i livet och 2 ungar. Sedan går den äldre snart bort. När en eller både av de 2 andra vuxna blir gamla och går bort kan jag tänka mig tillsätta 2-3 nya ungar om jag skulle vilja fortsätta med flocken och den buren.

Populära burar vid lilla flocken är savic zeno 2 och 3.
Furret xl. Lagos. Jenny. Finns flera fågelburar som kan vara passande. Men bra ha koll på gallerbredden inte är för stor.
Även populärt med större burar vid mindre flock eller större flock. Som t.ex royal suite 95 som är laglig till 9 råttor. Men skulle man välja dela av och sätta för hålet i mitten lådan. Så är varje del laglig för 9 råttor. Dvs då kan man ha 18 i buren uppdelat på 2 flockar.

hauntedrats
1

Gallerbur som sagt!

Vad för bur beror på antalet råttor, er budget samt plats men också en smaksak.

/ hauntedrats @insta

Råttdrotningen.xyz2
1

Frågor angående råttbur

• Hur stor bur ska man ha för 2 ung råttor?
  • Var kan man köpa bra bur?
  • galler eller glas vad är bäst?

MVH mig 😁❤️

zickan
0

Skulle säga minimum storlek ungefär som savic zeno 2.

Absolut galler. Råttor vill och är duktiga klättrare. De har även mycket känsliga luftvägar. Dålig luftcirkulation i botten på glas burar. Tuggar inte heller på galler som hamster har lätthet att göra. Varit väldigt få råttor jag mött som tuggat på galler se aste 20 åren. Men det sker. En period lyckades man avla för mycket på bara aktiva råttor som till slut troligen slog över att ge ett maniskt beteende med att tugga galler.

• Redigerat 2022-11-26 13:21 av zickan