Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 72 ggr
Diddi_mars
0

Bor på två ställen

Hej! Har precis skaffat mina råttor (2 st), och just nu är jag på mitt landställe. De har precis vant sig vid buren här, men idag ska jag åka till stan igen (där har jag en annan bur.)
Jag är rädd att de kommer tycka att det är förvirrande, plus att jag är borta på mallorca en vecka och då tar min pappa hand om dem.
Vad tror ni? Kommer de tycka att det är kul eller kommer det mest vara förvirrande?

Shangieochmarsipan
0

Jag tänker att dom kommer att anpassa sig, och vad annars kan du göra? Råttor är väl också kända för att tycka om att utforska miljöer, det är väl mest resan som kan bli lite jobbig? Du kan ge den lite resgodis kanske. Hoppas dom klarar det fint!

Diddi_mars
1

Ja, nu går det hur bra som helst.
Var bara lite orolig eftersom att de var väldigt skygga när de kom hem till oss från uppfödaren. Men det är ju en annan sak :)

Shangieochmarsipan
0

#2: jag förstår! Vad fint att det går bra!

zickan
0

De är smarta och mins. Hur länge de mins saker vet jag inte. Men passat råttor jag fött upp åt andra i nu snart 20 år till och från.
Många säger att deras råttor är mycket mer sociala, kontaktsökande och gosiga när de hämtat hem dom igen. Tror råttor blir glada att få komma tillbaka till sina hem och sina människor.
Råttor som omplaceras kan sörja sin ägare. Haft en som förlorade kompisen, ägaren umgick med honom mycket men skulle börja plugga. Tiden fanns inte. han satt som klister på henne, var med över allt jämnt. Han kom hit och i början ville han inte ens lämna buren. Han var stel när jag lyfte honom, tappade vikt och ville inte äta ordentligt.
Sedan kom jag på att testa en gammal tröja hon hade in transportburen när han åkte hit. När jag började ha den tröjan slängd över armen eller låta han mysa sig ner i den när han skulle ur buren. Så släppte det fort. Han ökade i vikt, blev social med mig och började acceptera att sova med de yngre killarna han fick som burkompisar här.

Att ändra burar, inredning mm är nyttigt och stimulerande. Men kan va bra ha med nått de känner igen. En filt från transportburen, hängmatta eller något som luktar hemma. Bra om de är lite mer känsliga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.