Råttor iFokus

Råttor

Läst 232 ggr
Starjacked
0

Veterinär kostnader för tumör operation?

Hej, en av mina pojkar hade en tumör som min veterinär opererade bort i mars. Det var en enkel tumör i fettvävnaderna som inte blev nå stor eller nåt. Bara en vanlig tumör som råttor får ibland.

Efter operationen så fick jag en faktura på 4500kr som jag var absolut inte beredd på alls. Enligt fakturan så var det framför allt att de tog nästan 2500kr för 30 min av narkos och 1500kr för själva tumör borttagningen.

Hur mycket brukar veterinärer ta för en sån operation vanligtvis?
Jag känner som att de tog alldeles för mycket för en sån operation.

Pilspets
2

Låter vettigt pris.

Maria
0

Jag har visserligen ingen råtta men det låter rimligt för narkos och operation.

/Maria

Pilspets
0

När ena hamstern hade problem blev omgång 1 strax över 2500. Omgång 2 över 1500.

Fridborg
1

Hur stor eller liten tumören är spelar ingen roll utan det du betalar för är ju tid, material, personal osv.
Det här är vad saker kostar i människovård också, men att staten går in och betalar det mesta.
När det kommer till husdjur är det vi själva som betalar omkostnaderna.

Skulle säga att priset är rimligt.
Det blir ju inte billigare för att djuret är litet (och litet djur = svårare att söva) eller att tumören är liten.

zickan
0

Det kan va så stora skillnader på vad olika veterinärer tar för operationer och vad de tar betalt för. Vården har blivit dyrare.
Runt 1500:- och uppåt för operation av tumör beroende på hur de sitter, tid, komplikationer. Men även som sagt olika hos olika kliniker vad de tar. Större kliniker brukar överlag va mycket dyrare. Evedensia har ofta varit dyrare än andra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.