Råttor iFokus

Råttor

Läst 159 ggr
Shangieochmarsipan
0

Kastrering av honor

Finns det några nackdelar att kastrera honor? Mina två äldsta är kastrerade. Hade nyss ett intro med tre råttungar med dem och den ena av den äldre blev aggressiv så vi fick avbryta. Nu är jag osäker på varför och om det kan bero på kastreringen. Vet att det låter ologiskt, de blir ju lugnare av kastrering. Vill mest känna mig säker på att det är rätt att låta kastrera de tre små ungarna också.

Fridborg
0

Hur introducerade du? Kan nog ha lite med det att göra mer än att det skulle vara kastreringen.

Shangieochmarsipan
0

jag vet inte vad det skulle kunna vara i introt som gjorde henne aggressiv. min andra äldre råtta var lugn och snäll. Jag hade råttorna i en liten tom bur där det bara fanns vatten och mat utspritt. Jag övervakade dem flera dygn. Vad kunde/kan jag göra mer eller istället?

Fridborg
0

#2: Att en annan råtta är snäll spelar ju ingen roll, alla är ju individer :)
Hade du dem på en neutral plats innan buren, typ på ett köksbord?

Shangieochmarsipan
0

#3: Nej, det är svårt, för de stora går lösa hela tiden och överallt, så det finns inga neutrala platser här direkt. Men lilla buren är bara en sjukbur så den är dom aldrig i. Men nu är det ändå försent, dock tänker jag gå lite lugnare fram nästa intro. Känns som det blev lite mycket för min ena stora råtta med tre råttungar på en gång.