Råttor iFokus

Råttor

Läst 362 ggr
Thorellis94
0

Råtta i nöd

Hej!
Idag hittade jag en råtta i sandlådan. Den bara la där i solen och såg mörbultad ut. Bar in den till skuggan och gav den gurka och ost och vatten vilket den glatt åt och drack. Tänkte direkt att stackaren nog fått i sig råttgift och började leta efter veterinär för avlivning.

Men ju mer jag titta på råttan verkade den mer undernärd och förkyld och väldigt kelig och inte alls rädd för mig och verkade kry så fort den fått lite mat i sig. Så jag bar in den på min uteplats och bädda ner den med en varm flaska och tänkte att den nog pyser när den vilat sig
Nu är det mitt i natten och den sitter glatt och käkar gurka och sallad i en stor hundbur i mitt vardagsrum.

Nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Kan den vara tam och därav så trött och undernärda? Den kryper gärna upp i min hand när jag ger den mat osv och verkar inte alls rädd. Har alltid trott att vilda råttor är rätt aggressiva.

Känns ju inte bra att tvinga ut ett djur när den antagligen inte kommer överleva.
För övrigt har jag aldrig haft en råtta och har ingen aning om vad jag ska göra.

Den har fin päls och kliar inte sig och verkar lite kletig runt ögonen och näsan och nyser mycket, men inget rasslande när den andas.

Har någon annan hjälpt en råtta dom hittat ute?

Fridborg
0

Du kan inte slänga upp en bild på den?

zickan
0

Kan absolut vara en tamråtta som rymt eller blivit dumpad. Kan även vara en vildråtta då de kan vara mer lugna om de är dåliga.
Dock brukar inte vilda råttor va kontaktsökande eller vilja närhet av människor. Mer tåla närheten om de är dåliga men inte söka den. Haft hand om rätt många vilda råttor. Även avkomman efter en tamråtta som vildråtta tjuvparat sig med var mer vilda i sitt beteende. Födda i fångenskap och mammorna var helt underbara. Men ett par av bebisarna var totalt omöjliga att hantera. Efter ett par veckor trots försök med hantering ofta så flög de på en när man skulle försöka flytta dom ur buren. Andra av dom gick riktigt bra att hantera, men känsliga, morrhåren var konstant aktiva. Mycket energi och flesta lyckades ge sina nya ägare ett par bett. Flesta av dom hade fortfarande drag av vildråtta i utseendet fast de var typ hälften tamråtta.

Skulle du kunna ta en bild på råttan som Fridborg skrev så kanske det blir enklare att gissa bättre om det är tam/vild.
Du har full rätt hålla den i 48 timmar oavsett vild eller tam. Skulle den va vild så skulle de flesta viltvårdare neka att ta in den och rekommendera avlivning.
Så håll råttan inne ett tag och se hur den mår, beteer sig. Som sagt gärna lite bilder.
Visar den sig va vild så ge den nån dag att må lite bättre och släpp ut den senare eller avliva den.
Kan bli en stor utmaning om det visar sig va en vildråtta att försöka hålla den. Inte fullt lagligt heller. Men när det kommer till råttor verkar folk inte bry sig så mycket.
Finns mins en medlem här inne med erfarenhet och har tagit över lite problem råttor. Tror hans kallnamn är Pellepojken. Boende i Stockholm. Kan även va en möjlighet om det är en vild plutt du fått hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-05-26 03:18 av zickan
zickan
0

Lite tråkigt nog verkar han inte varit inloggad på ca 2 år nu. https://rattor.ifokus.se/user/25199/pellepojken

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sidan för dig som är intresserad av råttor
Pilspets
0

Vilken fantastisk insats!😊
Det hade inte många gjort.

Thorellis94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på råttan! Tror nog att det är en vild råtta jag släpat hem 😂

Den är super snäll och lugn men den verkar ju lite dåligt. Kanske gammal? Tror den är blind också för den verkar inte se saker jag ställer framför den förän den går in i det med morrhåren. Kanske därför den är så snäll mot mig, den vet inte vad jag är!

Nu står det ju mellan att släppa ut den (och jag är 100% säker på att den inte kommer överleva.

Avvakta och hoppas på att den helt magiskt blir super vild igen och kan klara sig ute. Men då finns ju risken att den kanske stannar hos mig länge… Jag har köpt en stor bur som jag kan bygga på höjden så den kan få klättra och sånt men den verkar inte riktigt förstå hur det funkar.

Väldigt trött är den också och när den är ute på golvet så kan den springa runt och sen bara lägga sig ner på golvet och sova.

Vill ju absolut inte bura in ett djur som ska vara ute och fri men den kommer inte överleva ute så som det ser ut nu.. :(

@NN@
0

#5: om råttan mår bättre nu så bör den släppas ut igen. Vad som händer med den senare kan man ju inte veta men är det en vild råtta så ska den få vara fri.

Thorellis94
0

#6: självklart släpps den ut när den mår bra. Mitt mål är givetvis inte att få den tam utan bara att den ska må tillräckligt bra för att överleva.

@NN@
1

#7: mår den inte bra? På bilden ser den ok ut.

@NN@
1

Hur har det gått för råttan?