Råttor iFokus

Råttor

Etiketteraveluppfödare
Läst 136 ggr
zickan
1

Kulluppdateringar. Hur gör alla?

Rätt mycket att ha koll på vid uppfödning. Inte bara det som rör kullar, bilder, bebis uppdatering, kontakt med köpare och svara frågor mm.
Utan även hantera och kolla upp information om släkt, hålla sig lite uppdaterad om släkt. Komma ihåg att uppdatera uppfödare till de djur man har när något dyker upp, avlider osv men även skicka informationen vidare till den som ev har mycket av nära släkten bakom så man vet. Info kommer aldrig fram. En del info glömmer man bort på vägen.
Sedan det där med att försöka hålla kontakt med hemmen alla bebisar flyttar till. Ha koll hur det går under livet. Man får hjälpa en del köpare med svara på frågor, stötta vid olyckor/sjukdom av råttorna osv. Ibland kan det va väldigt tungt och där kan det sägas information på telefon eller via meddelande so mkan va bra att spara.

Lite virrig text. Visste inte hur jag skulle formulera på bra sätt. Men huvudfrågan är hur hanterar ni information. Hur samlar ni in, sparar och har koll på tid för uppdateringar?
Hur sparar ni information om släkt och annat?

Jag har testat samla in via formulär vilket är rätt smidigt. Lagt in uppgifter i google document då en del information försvunnit pga papper tappats bort, spillt något, brunnit upp och liknande. När man jobbat har jag alltid haft kollegieblock i väskan för att kunna skriva upp information.
Jag har buntar med kollgieblock, sparade från flera år sedan förutom några som brunnit 🙈. Där står mycket med vikter, släktinformation och annat.
Försökt skriva in alla uppdateringar i kalender via mobilen att få notiser när det är dags. Men inte så pålitligt att det alltid fungerar.
Ett tag skrev jag in all information i köpta breeder assistent program me ndär är det svårt dela med andra, ett tag skrivit in på ratalog vilket kan ta lite tid fixa med varje individ.
Fortfarande inte så organiserat som jag skulle vilja ha på allt. Nyfiken hur ni andra uppfödare har för system?
Via Lyckan's hemsida såg jag ett forumlär hon senare visade hur det fungerade i google, så smidigt. Vad mer finns där ute jag missat 😁

Eller har du som inte föder upp kanske lite dolda tips på bra sätt att förvara information och få påminelser om dags för kulluppdateringar mm?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.