Avundsjuka?
I många bråk i råttcirklarna så hävdas det att avundsjuka är orsaken till bråket. Att nån är avundsjuk på en annans avelsmaterial eller att någon gett sig in på samma inriktning som någon annan.
Jag har själv inte märkt av någon avundsjuka. Delar man samma syn på uppfödning och har samma mål så samarbetar man väl, för råttornas bästa? Eller?
Är uppfödarna dödspolare med det gröna monstret eller är det bara ett påhitt för att kunna bråka fritt?
Hur är det? Berätta!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Skulle snarare säga "olika åsikter"
Helena
Tror inte bråket handlar så värst mycket om avundsjuka överlag. Utan det handlar om att "barn" inte skall göra si och så. Det här gör iaf mig förbannad när folk ska dadda så förbannat dant och säga att du får inte avla osv pga av att du inte har haft råttor så länge och pga att dina råtta e si o så.
Jag är ju själv av den åsikten att om man inte vet vad ens råttor är för färg och att det inte finns olika "raser" av tamråttor så ska man nog plugga ett tag för att lära sig lite grundläggande saker… som färger och grundläggande genetik innan man ens överväger att ta kull.
Avel ska ju ske för att göra något gott för råttorna. Målet ska ju vara att avkomman ska vara bättre än föräldrarna, inte likvärdig eller sämre, då har man ju inte fattat det hela.
Ok, råttbebisar är söta men dom innebär också en massa jobb. Dom som inte inser det ska inte avla alls.
Men min fråga var inte den. Jag undrade om det faktiskt finns avundsjuka inom råttaveln.
Jag kan ju erkänna att jag kan vara lite sotis på Grodan för att hon får fram så fina råttor men jag är ju inte förbannad på henne för det… Jag ser ju hennes avel som ett gott föredöme och hoppas att jag kan bli lika kunnig som hon och få fram lika fina bebbar :)
Däremot har jag blivit anklagad för att vara avundsjuk på (och av) mindre seriösa uppfödare. Att jag skulle säga emot dom och försöka trycka ner dom pga. att jag är rädd för konkurrensen…
Så är dock inte fallet… när jag tappar humöret mot en uppfödare pga. dess uppfödning så är det enbart för att jag inte kan överse med de extremt tydliga felaktigheterna i deras uppfödning och jag blir förbannad å råttornas vägnar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det kanske inte är avundsjukan som är problemet, det kanske är att vissa tycker at dom är bättre än andra för att dom tror dom har bättre koll än andra. Om det tydligt skiner igenom så blir det alltid någon som känner sig träffad och det blir tråkig stämning direkt!
Avel sker ju på gott och ont en del råttor blir mat.
Men igentligen så är parning mest för rasens överlevnad.
Tänker du även så när du letar pojkvän?
Måste tänka på rasens bästa.. Han har blå ögon det går ju inte mina barn måste ha bruna för det är bäst.
Och blont hår e fint så det vill jag ha och långa barn.
"Det du gör mot andra skall du kunna göra mot dig själv"
Äh, Det är ju trots allt "djur" husdjur jag tycker att det börjar stiga en del folk här åt huvet.
Vissa saker kan man leva på om det är en hobby tex fotografering, Men kan man leva på att föda upp råttor?
Visst är det elakt att säga att råttor bara är djur och att det kvittar men så är det igentligen dom flesta skricker och jagar dom "vilda" och slår ihjäl varje chans dom får.
Sätter råttfäller och liknande, Man ska inte ta o snöa in sig allt för mycket.
Beträffande mina tidigare inlägg. Så försökte jag väcka lite liv men jag tyckte inte det känndes som någon vart aktiverad över huvudtaget då var ingen sur men efteråt vart alla jätte arga för att det var ett skämt.
Aja skit samma enjoy it while it lasts.
#5 Du har tråkigt nu när mörkret kommit ser jag.
Men om du nu så gärna vill veta så… Jag söker inte pojkvän, lite för få delar mitt beslut att inte skaffa barn så då får dom va. Jag tycker att det skulle vara dålig avel att fortsätta på den linjen jag kommer ifrån så jag låter bli.
Det är ju en rätt stor och distinkt skillnad mellan råttuppfödare och ormmatsuppfödare. Visserligen hamnar de sistnämndas råttor även hos råttälskare som sällskap men dom har ju inte dom bästa förutsättningarna…
Råttuppfödares råttor hamnar sällan om någonsin i ett terrarium med en orm. Varför? Jo, för att uppfödaren jobbar otroligt mycket för att se till att hälsan och tempramentet hos ungarna är det bästa man kan få. Dom sållar dessutom bort dom flesta ormägare eftersom ormägare vill inte betala flera hundra kronor för ett mål mat…
Och om du nu har så fruktansvärt ont av folk som brinner för ett sorts djur, håll dig borta från dom sidor som har djurarten i namnet… det är mer eller mindre säkert att på ställen som råttor, katter, hästar, hundar -ifokus kommer att ha en del som bryr sig mer om sina djur än om sig själv…
Nja människor är själviska i grunden men att dom brinner för djuren det hoppas men knappast mer än sig själva och jag har ett rått intresse också och jag började här att söka. Men nu när jag förstått att dom som "härjar" på detta forum mest är ute efter att mobba folk som vill ha råttan som ett husdjur typ prova på att ha en råtta från bebbis tills den blir gammal och dör.
Sen har vi er som brinner för det o tycker att man ska leva efter råttan osv, alla klarar inte det men en del vill ändå ta en kul för skojs skull. När ni nekar dessa och säger att det ska dom inte göra osv, då kanske ni släcker nåt för dom lättare vore nog att uppmuntra dom det är ju inte direkt så att dom förstör hela rasen och det ni kämpar för. Dom som provat på att ha en kull kanske blir helt fast och kommer brinna för det lika mycke som er andra en vacker dag.
Jag vill att mobbingen skall upphöra det är det enda jag har tjatat om hela tiden men blivit iväg dragen på vilospår så många tror att jag babblar om nåt helt annat och att jag skulle vara avundsjuk tex.
Jag gick in hit först för att se om det var en trevlig sida första gången jag läste något här cirka 4 -5 månader sedan då var det en tjej som fått en kul och hon visste inte vad färgerna hette exakt med deras fina namn o allt det vart ett jävla liv o kakel på det. Värre en ett jävla sy möte med 70 åriga kärringar.
Aja jag har fått nog av det här skiten jag håller väl mig borta då om det gör er något bättre?
Ni kan ju sitta här o mysa o sen mobba alla som kommer in o ställer någon dum fråga eller vill börja med avel.

Om jag letar pojkvän så är det väl klar som f*n att jag inte tar vilken dåre som hellst!! Precis som jag inte väljer vilken råtta som hellst att para mina underbara honor med!!

"Aja jag har fått nog av det här skiten jag håller väl mig borta då om det gör er något bättre?"
Svar: ja tack
#8 dina föräldrar tänkte inte särskillt mycket på resultatet iaf.
#9 Varsågod :)
Nu börjar jag se det roliga med det här. Jag börjar känna igen citat från när jag var riktigt liten… Små fåniga påhopp hit och dit.

#11 studsmedel:P

Avundsjuka…
Jag tror att många i alla möjliga olika situationer när dom möter motstånd eller får kritik, för något dom innerst inne vet är sant. När dom får den kritiken och inte då förstås kan "överbevisa" kritiken, eftersom den är rätt… så tror jag många tar det uttrycket för att skydda sitt eget ego på något sätt… För att "komma runt".. "slippa" handskas med den kritik dom fått…
Enligt mig så är det bara svaga och korkade människor som inte passar på att lära sig något… Och inom avel, oavsett djur, så är det ju inte leksaker heller man pratar om…
Jisses, råttor behöver verkligen inte avlas för artens skull, det finns liksom fruktansvärt gott om råttor, samt att uppfödare faktiskt importerar nytt blod utifrån om det behövs.
Tror man att man är en seriös uppfödare om man säljer kullsyskon etc som ormmat vid sidan om lurar man sig själv, väldigt mycket information om ens linjer och avelsmaterial försvinner då, och man kanske inte upptäcker ev. brister.
Sen skall man absolut inte jämföra människor med djuravel, i våran värld får defekta och utvecklingskadade individer föra sina gener vidare, vi är känslomässigt styrda och vi avlar inte våra barn för särskilda syften.
≧◔◡◔≦

#14 Säljer man råttor överhuvudtaget till ormmat kan man ju inte ens kalla sig "oseriös uppfödare"…. Då är man inte uppfödare överhuvudtaget…That's my opinion!
#3 mina råttor är inte fina utställningsmässigt, utan bara temperamentsmässigt… det är en viktig skillnad
tycker inte det är något att vara sotis över
#15 håller fullständigt med där!
Jo, jag hävdar själv att avundsjuka och svartsjuka är ett stort drivmedel i råttbråk. Det är absolut inget fel att ha känslor, både på utsidan och insidan av kroppen…
, men det är omoget att tycka illa om människor/bråka för att man eg bara är avis eller sotis.
Jag tycker också att mycket av den där sjukliga sotisen som gör att man tycker illa om personen brukar släppa när/om man lär känna människan.
Tyvärr kan jag inte svara bättre, även om jag borde kunna det - jag har haft mina duster jag med - men jag lägger helt enkelt inte ner tid och energi på sånt skit längre. Är jag avis eller sotis på någon så säger jag oftast det. Jag mår bättre och blir gladare om jag får sprida glädje omkring mig.

Jag kan oxå erkänna mig sotis på många… för att dem kan mer, har erfarenhet om saker jag önskar jag hade osv… men jag brukar försöka få dem att dela med sig istället…
Som den där förbenade genetiksörjan…. Jag önskar verkligen att jag kunde koppla upp mig på Grodans hjärna och kopiera allt hon kan….. 
Och nu håller alla varandra i handen och….
izze, problemet med att ta en kull "för skojs skull" är att det inte är "uppfödaren" som blir lidande, utan det är råttorna som blir lidande om det går fel.
Jag förstår inte, varför ska man prompt ta en kull för skojs skull? Det är inga leksaker, det är liv.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#5 Vad hämsk du är! :O Är inte människor & råttor lika mkt världa?
Jag skulle då inte vilja att du var min ägare om jag var råtta ! :o
#17 haha… läskigt

#5 , Vadå, du tar väll inte vilken kille som hällst eller? :O ! X'D

Måste bara få säga en sak det är: Inte inom något annat djurslag är det sån här diskution om att inte vem som helst ska få ta en kull, men för andra djur går det hur bra som helst, både för annat folk och för djuren (mamman och ungar).
Nu säger jag inget om min åsikt i hela dibatten, men vill bara att ni ska tänka på det.
#23 Jodå, det är det visst! Folks avelssyften ifrågasätts ideligen på alla djurslag, MEN det är inte en öppen diskussion om det, utan mer ofta snack bakom folks ryggar som sedan gör att folk som inte känner varandra bråkar på forum eller är elaka mot varandra bara för att de hört skitsnack och gjort en bedömning av personer enbart med detta som grund.

#24 Nej det där är inte san för fem öre, ta ex hund och katt, det ligger ju annaonser ute dagligen på x st som sker hem efter att blivit lev. klar och inte är det någon som tycker det är något speciellt med det. Visst oftast är det ju blandraser, men det är ändå ingen som hackar på den sk uppfödaren som säljer att den tagit en kull, inte kommer dt samma frågor heller om ungarna och avelssyfte. Jag är extremt insatt där så försökt inte säga något om det. Jag är själv uppväxt inom en sån miljö som gärnar ta kullar för de är söta och ingen ny ägare har fråga något sånt som ni uppfödare här gör!
haha… jooo, det är mycket värre skitsnack o bråk inom katt å hundvärlden
fast det sker på ett annat sätt…

#26 Du får tro vad du vill, men jag är som sagt själv uppväxt innom det så jag vet. Där har det i alla fall ej varit något fråga om avelssyfte och bråk, men visst visst du ska alltid vara expert på allt så vad jag jag säga om det. Jag pratar utav ertfarenhet!
#27 Jag vet inte vad du har vuxit upp i för idyll för det är betydligt värre inom katt och hund än vad det är med råttor… En stackars tjej på katter i fokus skrev att hon var orolig för hennes katt som var dräktig men gått över tiden. Så fort dom fick reda på att det inte var en raskatt så blev det ett jäkla liv. Flickan fick inte ett enda vettigt svar utan bara utskällning för att hon hade mage att ha en osteriliserad huskattshona…
Lyckligtvis gick det bra med kullen men det spelade faktiskt ingen roll för dom raskattsfanatiker som bara hatade för att hon hade huskatt. Så kom inte och säg att det är trevligare inom hund och kattvärlden.. Själv uppvuxen inom hundvärlden och inte fan säger jag att det är mys och harmoni där inte… näsan skulle slå ut bildskärmen om jag gjorde det.

# 28 Nu talar jag om verkliga livet inte det liv som finns på fokus-sajer och andra sajter. Där/ här är ett annant liv än i verkligeheten! Men i verkligheten är det ingen som bryr sej om det!
#29 Dom som pysslar med hunduppfödning är inte riktigt trevliga om det är något dom inte gillar.. det kan vara att dom är konkurrenter, har olika syn på avel, nån hann före att låna en hane ect. ect. Jag Sa tt jag, i verklige livet, är uppfödd inom hunduppfödning. Och visserligen var valparna söta och så men jag skulle inte för mitt liv ge mig in i det getingboet frivilligt igen.

#30 Suck, jag talar ju inte heller om äkta hunduppfödning utan privatpersoner som tar kullar för att de vill ha ungar av olika anledningar ex för de är söta.
Är det så svårt att inse faka, tydligen. Det är inte samma tjat och gnäll när privata personer ta kullar på sin ex hund eller katt som det är inom råttor!
#27 var kom det där ifrån nu då? du ska alltid vara expert på allt
Nu var du ganska dum faktiskt. Jag om någon är ödmjuk och snäll. Jag kör inte över folk med några besserwisserfasoner. Och jag yttrar mig heller inte i alla frågor. Jag är dönoga med att påpeka att när jag säger något så är det utifrån min erfarenhet, mitt tycker och min smak! Är något vetenskapligt bevisat eller jag har en bra källa så anger jag oftast det! (när jag inte glömmer det).
I just denna fråga kan det ju inte röra sig om annat än erfarenhet. Jag har min. Du har din.

#27 nu får du ju ge dig, är det NÅGON på detta forumet som duger i dina ögon? Kanske skulle ta dig en funderare över varför du hänger här om du anser att dels våra moderatorer är besserwissrar. (om ngn skulle kunna vara besserwisser så är det ju Grodan som vi har att tacka för en himla massa kunskap och som är föregångare inom det mesta vad gäller avel och temperament, men hon är ju inte det)
Och dels att alla andra på forumet är iq befriade (utom du själv så klart)som du skrev i en annan tråd. Plus att ingen läser inlägg ordentligt utom du.
Om jag tyckte så om merparten av folket på ett forum skulle jag inte sätta min fot där.

Dessutom så av vad jag förstår så är ursprungsfrågan riktad till uppfödare och inte till råttägare i allmänhet.
#23 Håller med Grodan.
Har du befunnit dig på ett hundforum i en tråd ang avel på oreggade hundar?
eller på ett kattforum där nån vill ta en kull på sin "underbara" huskatt innan kastration?
Det låter inte som det, att det finns annonser på diverse ostammade djur betyder ingenting, däremot censureras ofta dom extrema åsikterna vilket gör att heta ämnen tenderar till att blossa upp rejält om tillfälle ges.
Jag har varit aktiv på alla tänkbara hundforum under flera års tid, ALDRIG har jag stött på ett forum där det generellt accepterats avel på djur utan dokumenterad bakgrund.
≧◔◡◔≦
Izze & Zandra, alltså jag fattar inte.. Menar ni alltså att ni tycker man kan leka med liv hur som helst? att ni kan leka gud bara för att ni vill se ett par söta ungar? hoppas ni skämtar. Avel är ett stort ansvar, MAN LEKER MED LIV!
Vi människor väljer vilka vi vill ha barn med, råttor kan inte välja i fångenskap. I det vilda så skulle endast alfahonan (den starkaste och friskaste) och den starkaste och friskaste hanen para sig, för att föra vidare bra gener. Och du måste vara ordentligt duktig på råttor för att veta vilka som är bra och inte bra gener. Och därför kanske en del blir taggade i frågan, därför att man leker med liv.
Alltså, jag blir ju riktigt förbannad! ni smutskastar de med mest erfarenhet och de som VET bättre än ni, varför då? för att impa på er själva? det är ju helt sjukt..
I forum diskuterar man, och då ingår kritik. Klarar man inte av det så sitter man helt enkelt inte på forum. Stick härifrån om ni ska dra ner stämningen och inte komma med annat än personliga påhopp och gå och läs faktaböcker istället.
Jättebra skrivet dorkey!
Haha leka gud, Det är ju ni som leker med naturen jag parar inge råttor det är ju ni!
Råttors liv räknas inte lycka mycket som ett människoliv i mina ögon.
Skulle ni påstå att det är ett svårt val mellan era föräldrar och era råttor ? Då tycker jag sannerligen att ni är sjuka i huvet.
Men Zandra har rätt dom tar masas kullar på hundar och djur och dom föds sällan upp för rasens skull. Men det finns hundar som gör det. Tex Eurasier dessa hundar får inte paras med andra än sin egen ras.
Bara den starkaste överlever, Snarare den listigaste överlever.
Men att forum diskuterar självklart det är det jag gör. Men ni tror att ni är så himla mycket bättre och mer värda och bla bla bla.
En råtta är en råtta dom gör man experiment på bland annat p.g.a att dom är "lika" människan och förökar sig utav bara fan.
Dessa djur behöver ni inte ta på så stort allvar jag tycker man ska kunna ta en kull på skoj för djuren lider inte dom får leva och leva är trevligt tycker inte ni ?
Om ni inte gör det gör oss andra en tjänst.
Inte leksaker utan liv självklart, men sen kan vi ju diskutera allt annat liv här i världen exempelvis kossor och tjurar som avlas endast för mat ?
Hut schysst är det på en skala ?
Och ni tjuter över att en liten flicka / pojke tar en kull för skojs skull.
Ni är hemska människor och borde sitta i en egen bur jämte era råttor!
Tack för mig!

Izze du skulle ju inte vara här längre utlovade du.
Mjo men ni fortsätter juh att diskutera och omnämna mig så då svarar jag :).
Herregud, dina svar är patetiska. Du verkar inte ens förstå vad vi skriver, du upprepar dig bara om och om igen.

Zandra__83… Jag har varit väldigt aktiv i hundvärlden, inte som uppfödare, men som schäferägare, inom bruks och inom djurskyddet när det gäller hundar.
Och om du påstår att det är mer skitsnack i råttvärlden.. *s* då är du heelt ute och cyklar…
Enligt min egen "analys" så är skitsnacket här i råttvärlden ofta baserad på "kunskap" medan i hundvärlden är det pengar det handlar om… om man har 8 st valpar för 10 000 kr/st… då gör man ganska mycket för att få dom sålda… Så då är råttvärlden ganska lugn..*trust me* Det finns till och med stämmningar mellan olika uppfödare pga olika förmodligen påhittade saker pga av "deras" skitsnack…
Har någon här blivit kallad till tingsrätten pga av råttizarna..?? Näe precis…
Och sedan så vrider du det till att det baara handlar om "bastard" uppfödning.. Ja vad tror du dom seriösa tycker om det då?? Tror du att dom bara sitter och säger oj..typ.. Dom är lika beskyddande om deras "art" som vi är över våran…
Om inte.. vad betyder det då..? Att hundmänniskor är kallare, och inte har något hjärta eller..??

Izze…. Tänk om alla skulle "ta en kull för skojs skull"… Hur skulle det se ut då?…
Tamråttan är inte en ras, det är en ART 
≧◔◡◔≦

#38 fast sedan är ju eurasier en egen fyrvägskorsning i sig själv oxå som ganska nyligen blev erkänd som egen ras. Och har blivit så grovt avlad på i Sverige att rasen dras med massor av temperaments problem.. så jag tycker bara att det är bra att dem måste hålla sig till sin egen sort
Och för att gröta till lite.. så försök att se vad Izze försöker säga istället för hur han säger det… jag tycker han kan ha rätt i det han menar, inte i vad han säger.. men menar….
#43 haha massa ormar skulle få mat.
I övrigt så är jag trött specielt dorkey tråkiga svar och sedan tycker hon att jag upprepar mig hon fattar trögt så då måste man säga det typ hundra gånger.
Aja have fun.

#0 Jag är iaf inte avundsjuk på någon. Fast å andra sidan brukar jag ju inte bråka heller :)
Jag har planer på att börja föda upp råttor och har redan 3 uppfödare som jag samarbetar med, samt en mentor. Jag tycker det är viktigt att samarbeta och dela med sig av sina erfarenheter.
#38 Tänk om någon skulle avla på dig för skojs skull. Det skulle väll inte vara så kul. Om man skulle avla för skojs skull på djur kan man väll lika gärna göra det på människor också. Människan är ett djur dvs däggdjur så varför inte avla på skojs skull där med då spelar det ju ingen roll om vi går och skaffar barn med en som har HIV/Aids det är ju bara på skoj, det är så du resonerar. Råttor är djur ja men det är också människan och du sa själv att du värderar människan mer än råttan men ändå säger du att råttan är lik människan och som jag förstår det borde man då också värdera dem lika mycke.
All avel skall tas på allvar enligt min mening vill man leka med djur kan man göra det med gossedjur inte med levande varelser.
Ska man ha en kull för skojs skull pga att det bara är djur så kan man lika gärna börja stoppa människan i burar och avla för skojs skull eftersom det också är djur.
#38 Och det med kossor som slaktas för att bli mat till oss. Har du äns hört talas om kretsloppet?! tydligen inte eftersom att du yttrar dig så. Skulle det vara fel av oss att äta kött skulle det också vara fel av Tigrar att äta kött eller Gamar att äta kadaver och kom inte och säg att det är djurens natur för det är människans natur att äta kött också.
#49, Det där kan det diskuteras en hel del om. Det är en åsikt, din åsikt, inte allas.

#49 Det med att vi i naturen är köttätare stämmer inte, visst vi jagade och så, men skulle vi från naturen vara köttätare skulle vi ha samma typ av tänder som hundar och katter. Det vill säga huggtänder, men vi har platta och är gjorda för att äta grönt och mala som hästar och så. Nu får du inte tro att jag är veg. för det är jag ej. Jag älskar kött, men det ligger ej i naturen att människor ska ätat det med tanke på vad vi ha för tänder!
#51, det är vetenskapligt bevisat det du säger, absolut. Men vi drar inte upp detta här och nu, det kommer bara spåra ut helt.

#52 Du har rätt, jag ger mej i den saken, jag har sett det förut och vet också hur det slutar, men jag kunde ändå inte låta bli att skriva ett inlägg om det, men jag lovar ska inte hända igen.
#53, ingen fara :) sade så endast för att folk inte ska börja diskutera om det, det kommer ändå ingenvart. Tro mig.
Avla för skoj skull… #38 #48 #49
Det blev en spännande vinkling här. Fast jag vet inte om jag tycker det är intressant att jämföra husdjursavel med människoavel? På något sätt tror jag att människoavel är precis just enbart till skoj skull *blink*, medans husdjursavel är något vi eg skulle kunna gruppera som faschistiskt. I a f de som strävar efter något, speciellt raseget.
Jag avlar för mitt eget höga nöjes skull, faktiskt. Om jag inte fann det intressant och skoj skulle jag inte pyssla med det. Däremot försöker jag att ha minst två syften med varje kull och överväger varje djurs lämplighet i avel. Jag försöker att inte göra "onödiga" parningar, dvs parningar som saknar egentliga syften annat än att jag är bebiskåt.
#38: Ja, även seriösa uppfödare "leker gud". Skillnaden är att seriösa uppfödare avlar på bra djur och undviker att föda upp sjuka och dåligt mående djur. En person som tar en kull "för skojs skull" har i majoriteten av fallen ingen som helst kunskap om avel och det är många sjuka individer som kommer från just sån avel.
"Skulle ni påstå att det är ett svårt val mellan era föräldrar och era råttor ? Då tycker jag sannerligen att ni är sjuka i huvet." Vad har det med saken att göra? Är du medveten om att du enbart sitter och förlöjligar dig själv?
För övrigt tror jag nog att de flesta inte skulle tveka så mycket vid ett sånt val, undantagen är väl resten av oss som vuxit upp med misshandel och annan skit.
Djuren lider inte? HAHA! Säg det till en av mina hanar som är livrädd för människor och inte ens är trygg i flocken. Det är dåligt temperament som han definitivt inte mår bra av - ärftligt. Säg det till de ungar som blir överdominanta och får leva själva, de som råkar ut för megakolon, de som råkar ut för diverse sjukdomar som orsakar lidande.
Två fel gör inte ett rätt, så att kor blir mat gör inte så att det blir rätt att ta en kull för skojs skull - att tro något sånt är bara löjligt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
gul_zebra, Det var någon som sa att dom tyckte råttor var lika värda. Visst i "guds" ögon maybe men i våra egna är det inte så, Människor ser alla andra som understående trist men sant.
Typ som dom som kan allt tittar ner på dom som kan inget.
Och som grodan själv sa tycker man det inte är roligt att hålla på med det kan du ju lika gärna sluta.
Om du tar dit på så stort alvar gul zebra då tror jag du borde ta och trappa ner, Det är ju trots allt inte hela världen det är ju bara råttor.
Och avla på mig vore ju skit kul för min del. Jag är ju kille så det finns inte mycket roligare än att knulla för min del. Uppskatar den tanken jätte mycket.
Och vad i helvete har kretsloppet med att vi käkar kossor att göra? Jag hoppas du menar typ naturens gång eller nåt för rovdjuren käkar ju gräsätare osv. Vi människor räknas som primär konsumenter (tror jag) Och vi käkar allt som finns under oss. Primär växtätare (som äter gräs som är en annan stapel) och bla bla rovdjur finns under oss också.
Men visst det går väl att kalla kretslopp men när jag hör kretslopp tänker jag mer på hur träd och frukt blir till och förmultnar.
Gah vet inte varför jag svarar….
Ser varthän diskussionen barkar…
men kan ändå inte låta bli att fundera över Allamejs huvudfråga. när det gäller skrivaren ovan kan det inte vara tal om avundsjuka utan något helt annat
Japp en psykisk störning som jag har kan inte rå för det… 
izze, nej det är inte "bara" råttor. Eller ja, för en del är det det. Det är ju personligt.
En del ser råttor som skadedjur som borde utrotas, en del ser råttor som sina bästa vänner. Jag är en av de sistnämnda.
Hur man än ser de så är de dock livs levande varelser som KAN lida, därför bör man inte avla lite hipp som happ eftersom det resulterar i just lidande.

Men herregud! acceptera andras årsikter, så slipper vi massa tjafs. Men FAKTA har jag inget emot