Bilder: Marten varianter
Marten togs in till Sverige för ett par år sedan. Vi var några som importerade dessa samtidigt. Då var det främst vanliga standard marten. Basfärgen svart med standardögonen rödögda och extra genen svartögd. De två jag tog hem var svartögd marten med point.
Men numer har det utvecklats framåt. Marten har blivit mer vanligt och mer okej i Sverige mot när de kom. Då var det mycket skitsnack och många var emot sprindningen på Marten.
Numer känns de höra till den mer vanliga varianter att hitta. Och alla har olika planer på vad de vill avla fram. En del har inga planer alls mer än att få marten.
Där kommer nu många nya varianter som inte har setts i Sverige innan. Vi är normalt väldigt försiktiga att avla fram nya varianter mot andra länder. Kul om du vill dela med dig på bilder av Marten du har eller har fotat. Även gärna om du avlat eller har släkt till den marten råttan. Kul se hur de ändrats med tiden eller hållits det samma.
Skulle va otroligt kul att se alla olika varianter vi har runt om. En egen bild tråd för Marten. Skriv gärna med vad det är för marten variant om du har koll på det.
Glöm inte att du måste äga bilden du lägger upp eller tillstånd att använda den. Inte okej stjäla bilder du hittar via google för att visa dom. Då är det bättre att bara länka tillbaka till bilden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-04-03 21:12 av zickan
Mina första två Marten som jag importerade i början av 2012. Von Dracula och Hellboy. Svartögd pointad marten.
Tredje är inte en marten utan en Siames född här förre året. Kul nog är det en avkomma ifrån Draculas linje. 10 år senare. Både dom två herrarnas linjer lever kvar här men inte mycket som är marten längre vilket kan va lite synd.
- Redigerat 2022-04-03 21:10 av zickan
En variant jag fattade tycke för när den dök lite oplanerat i en kull här för några år sedan. Inte alltid lätt beräkna vad alla avkommor lyckas ärva från släkt längre bak. Denna herre gick aldrig vidare i avel tyvärr. Jätte fin och han var väldigt go. Men lite problem med för många syskon so mhade låg livsålder.
Russian blue Marten amerikan berkshire blazed dumbo som bebis och vuxen
Burmes marten är verkligen en knepig variant när de är äldre.