Råttor iFokus

Råttor

Etiketterråttägareaveluppfödare
Läst 124 ggr
zickan
0

Älskade marten bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla har troligen redan hem på G, Inte kommit så långt ännu att bestämma på vem som stannar och vem som flyttar. Skitsvårt när man vill behålla alla. Bara inte plats för det. Ville visa upp dom och se ifall folk har lite tips på namnteman. Som vanligt är fantasin på noll.

Detta är två kullar med marten efter Megapixels Arvid som dejtade Zickan's poison Ivy och Zickan's Batman, Ivys bror som lånades att dejta Zickan's Tails.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tre pojkar. Siames rex, Black amerikan berkshire rex dumbo, Marten amerikan berkshire rex.
Överväger att försöka och inte behålla ur kullen för att hålla ner antalet här hemma. Har en så bra fodervärd inom rimligt avstånd som ville skaffa fler nu när de två hon har på foder är över ett år. Så den ybersnygga gos marten killen kommer troligen stanna eller släppas iväg till henne med en kompis ur en kull som förshoppningsvis blir om tre veckor efter just den hanen hon har på foder just nu. Lill killen är inte bara trygg, go busunge. Utan även en av de bättre ambk teckningarna jag sett på länge. Lite chockad över att de fick så bra teckningar i kullen. Det var något som absolut inte planerades.

• Redigerat 2022-04-03 20:16 av zickan
zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

De tre tjejerna från samma kull. Black europeen berkshire, Marten europeen berkshire rex, Marten amerikan berkshire rex

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ivy och Arvid som är föräldrar till de 6 ovan.

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Sedan 5 honor efter andra paret. ingen nyare bild på Batman. Men Tails är i första inlägget.
Siames rex, Marten rex dumbo, Blackeyed marten amerikan berkshire dumbo, Marten europeen berkshire rex dumbo(eventuellt pointad marten).
Har kärat ner mig i de första tre marten honorna. Så troligen kommer 1-2 av dom att bli kvar här hemma. Men svårt se personlighet ännu. Sånt kan ändras kommande tid.

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Och de 7 pojkarna från samma kull. Även om de troligen stannar 1-2 systrar så kommer troligen även en pojke att stanna. Väldigt förtjust i marten rex killen på första och svartögda marten killen på sista bilden. Men även släta marten pojken. Vet inte vad det är men just marten rex har blivit en favorit. Behöver dock fler släta här hemma. Blir nog svårt bestämma sig ❤️

Marten europpeen berkshire rex dumbo. Marten europeen berkshire dumbo, Marten rex dumbo, Marten rex dumbo(mys gos killen), Blackeyed Marten rex dumbo, Blackeyed europeen berkshire dumbo, Blackeyed Marten amerikan berkshire rex dumbo

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Några bilder från vardagsrumsbordet. Där alla bebisar börjar sin resa att utforska hemmet. Mindre yta när de ännu är små. Sedan öka upp att sätta bordet mot soffan så de har hörnsoffan och bordet. Lite större får de börja röra sig fritt i köket.
Ofta ofta blir det att några av de andra vuxna jag litar på och vet vad jag har som får komma ut och umgås samtidigt. Ge mamman lite umgånge med de andra och bebisarna någon att busa och lära känna.
Denna gång var det den äldre kullen från januari som fick komma ut samtidigt. Var kvar ännu alla 4 fram tills helgen. Små tjejerna var ute med Tails kull. Ivy drog iväg över golvet så lät unga hanen va med de yngre bebisarna när hon ändpå inte var nära att riskera tjuvparas.
Årets första kull som blev totalt felberäknat. Orsaken jag inte vågat para velveteen+rex innan för att få varianten teddy. Är att det kan va så svårt och skilja på velveteen och dålig rex. Som det var detta fallet. Velveteen i stamtavlan mycket långt bak. Ändå har det blivit fel på vägen eller från början. Så min hona var inte velveteen utan visade sig va dålig rex.
Blev min första kull med dubbelrex bebisar på väldigt många år. De är bra söta, men ena har redan fått mindre rivsår när hon introducerades till vanliga flocken i väntan på flytt till sitt hem.
Svårt hålla utan att de får problem med rivsår. Det går men kräver mycket mer av sin ägare och riskerna är större. Även om de i övrigt inte har några genetiska defekter.

zickan
0

Dom växer ❤️. Tänkte behålla denna väldigt mjuka stora tjej. Men har lite ont om plats för många syskon just nu, speciellt honor.
God potential vad hon visar nu som ung i psyke, storlek men även färg. Kommer flytta till uppfödare i Finland. Tar emot lite att släppa bebisarna när det är dags för flytt.

Zickan's Beautiful Clavaria (fingersvamp)

zickan
0

Tjejen som däremot får stanna här hemma är lilla skitungen. Endast sällskaps tjej om hon håller sig kvar. Var en riktigt liten sladdis som bebis, orkade inte dia och fick hjälpa att nappmata. Fortsatt stödmatat henne under uppväxten. Var så liten som bebis och ännu väldigt liten. Borde kanske ha låtit naturen ha sin väg och inte stöttat henne så hon troligen hade dött första dagarna i livet. Sånt som inte är för ovanligt.
Tyvärr verkar det va något fel på henne. Märkts mer när de börjat äta fast föda lite mer och diat mindre. Hon växer extremt långsamt och ännu lika stor som en 3 veckors bebis fast de är 6 veckor. Väger ca 50 gram medan syskonen ligger på över 100 gram.
Se om hon klarar sig till vuxen ålder med lite stöd.

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Åt andra hållet är denna pojke från andra kullen. Nära släkt med lill skruttan. han är 4 dagar äldre. Ca 6½ vecka och 217 gram. En riktig mjuk nallebjörn. Så busig och försöker hålla fast fingrar för att dra med sig folks händer in i buren.
Riktigt fin siames kille. Troligen russain blue point.

Zickan's Ghost fungus

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Denna gosiga snygging var svår att släppa taget om. Men har lite för många rexade. Kan bli lite svårt i framtiden om man vill ha vidare när man alltid lyckas spara på rex. Stor mjuk busunge, tyvärr rex men kul nog en av de bättre magteckningarna jag sett på ett tag. Och jag som inte ens försökte få till nått med teckning övh vid denna parning. Bara få vidare linjen lite mer för framtiden.
Om jag lyckas släppa de andra pojkarna så hade jag tänkt lägga denna grabben i ett påskägg med lite lufthål. Om det ens är möjligt att få honom ens stanna i ett påskägg under några minuter 🙈.
Planen är att han ska få flytta till en kompis med lite mycket motgångar i livet. Råttorna har varit en hel del stöd i vardagen och hon ville gärna fylla på med nån mer.
Hon ville så gärna ha en rödögd, men jag har fintat bort att alla har hem. Två flugor i en smäll. Han hamnar inte allt för långt bort, man kan få fortsätta se honom och om det behövs även en chans låna åter för parning.
Lånade in en av pojkarna hon har på foder nu för en parning nyligen. Förhoppningsvis får denna killen senare sällskap av en pojke från den kullen. Så hon får två yngre till nuvarande flocken på två.
Men släppa råttor man är mer fäst vid är svårt. Blir det att nån bror stannar lite för länge är det alltid risken att man inte kan låta bli och behålla ändå. Isf får hon en bror/kusin.

Min karl har namn gett honom till svampsorten Zickan's Poison pie

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lyckas alltid skicka energiska busungar till samma hem. Nu verkar det bli ytterligare en som flyttar ditåt. Orädd hyper busunge delux. Snygga siames tjejen. hamnar i en äldre barnfamilj med en flock som har samma psyke som hon. Får även deras andra yngre tjej från min före kull lite sällskap i samma ålder.

Zickan's Monster ultra sunrise