Råttor iFokus

Råttor

Läst 292 ggr
sjukkatt
0

Deprimerad eller rädd?

Hej!

Jag behöver lite hjälp med min hane på 15 månader.
Jagfick hem honom för ca en vecka sen.
Han är handtam, lätt och plocka upp men verkar nedstämd eller rädd..
Han föredrar buren och ligger mycket i sitt bo, äter bra. Jag har haft honom ute i famnen och lös på toan, men han vill bara till sin bur och sitt bo.
Jag känner mig elak mot honom och är orolig han inte trivs hos mig.
Vad kan jag göra mer för att han ska vilja vara ute i buren? Inredning har han men han verkar ointresserad, tar sig heller inte för utan jag får locka och pocka med ost.
Är jag för tråkig?
Han bor själv i sin bur då han inte kunde umgås med förra ägarens råttor.

Magrat
0

Han behöver kompisar, råttor ska inte (och får inte) bo ensamma.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

• Redigerat 2022-02-27 11:24 av Magrat
sjukkatt
0

#1: jo men nu gick han inte ihop med övriga gruppen.
Och hur blir det då med en ny?

Magrat
1

Jag rekommenderar att du försöker sätta ihop honom med två bebisar, så fort som möjligt

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

hauntedrats
0

Bor han ensam? För isf är det nog problemet.

/ hauntedrats @insta

sjukkatt
0

#4: ja han bor ensam. Idag har han varit mer på alerten tycker jag. Bättre än innan.

hauntedrats
0

#5: Råttor får inte bo ensamma & mår inte bra av det. Varför är han ensam? Sa förra ägaren varför?

/ hauntedrats @insta

sjukkatt
0

#6: han gick inte att ha tillsammans med de andra.

hauntedrats
0

#7: Okej, är han kastrerad?

/ hauntedrats @insta

sjukkatt
0

#8: nej.

Vet du någon som är uppfödare ellerhar råttor i mitt område.
Jönköpings Kronobergs län

Fridborg
1

Inte säkert två bebisar kommer gå bra med en 1,5-åring om han inte gick ihop med andra råttor, konsekvenserna kan bli svåra.

Kastrering kan man ju prova, men man får tänka på att han börjar bli lite till åldern och narkos kan vara riskabelt.

sjukkatt
0

#10: lite så jag tänker också.

Jag får göra det bästa av situationen.

hauntedrats
0

#10: Jag tänkte kemiskt chip, då krävs ingen narkos.

/ hauntedrats @insta

Fridborg
0

#12: Ja råttan kan ju ändå behöva en veterinärkoll, kan ju också finnas fysiska orsaker varför den är som den är.

sjukkatt
0

Fast han tycks inte må fysiskt dåligt.
Jag tycker mer han verkar osäker och lite rädd.
Jag har för mig att jag har läst nånstans att det kan vara svårare för äldre råttor och vänja sig vid nya hem.?

Fridborg
0

Ett bytesdjur visar bara om det har ont om det verkligen är illa.
Men min erfarenhet så tar det i varje fall någon vecka eller tre innan en råtta är helt trygg.

sjukkatt
0

#15: ok han är fortsatt rädd för mig.
Vill bara in i sin bur.

Fridborg
0

Tycker ärligt inte det gått SÅ lång tid, så sitt och ge en massa god mat och rör dig/prata lugnt med honom.

hauntedrats
0

#16: Låt honom vara i buren, ge godis, prata, ha buren där ni ofta är osv

/ hauntedrats @insta

sjukkatt
0

Tack för svaren!
Det känns bättre!
Jag blir orolig och tänker att jag gör fel.
Just nu står han i hallen öppningen till kök och till vardagsrummet. Han ser mig jämt gå förbi och jag pratar med honom varje gång.
Har ni några bra tips på godis?
Jag brukar ge honom äpple ris potatis och ost. Men kanske finns bättre alternativ?
Sallad ratar han, likaså morot.