Naturlig och semibiologiskt
Någon mer som har naturlig och semibiologisk bur?
För er som inte vet vad det är så använder man mest naturliga material till buren, t ex hamparep, grenar och hängmattor i naturfärger. Botten är djup och fylld med kokosfiber och städare, typ hoppstjärtar, gråsuggor och ibland dyngmaskar.
Jag har precis börjat. Buren modifierad till akrylbotten som är delvis fylld med kokosfiber och sambon håller på att svetsa iordning en stadigare botten och större hjul, när det är klart ska buren byggas upp på höjden med en eller två våningar till. Städarna är på tillväxt i mindre behållare.
I morgon hämtar vi hem våra slingersvansar 🥰 Tills buren (ssr95) är klar får de bo i en mindre bur 😊
#0 Intressant idé…men vet inte hur det fungerar i praktiken…med råttor alltså (i terrarier fungerar det ju fint).
Mina råttor har t.ex. älskat när de fått mjölmask och kackerlackor (levande då) som godis…så känns som risken är rätt stor att många (om inte alla) "städare" försvinner med tiden. Råttor gillar ju att jaga.
Sen kan det ju blir svårt att kunna städa när det är en massa jord osv. Visst råttor kan läras att bli rumsrena (mer eller mindre) men ändå. Råttor skitar ju ner rätt friskt, bygger bo på "fel ställen", gömmer mat och allmänt stökar ner 😉
Sen är det ju stor risk (om inte det är en rejält hög kant ovanför där jorden slutar) att en massa jord (eventuellt med tillhörande "städare") hamnar på golvet om råttorna får för sig att gräva.
Du tänker väldigt utanför "boxen" och det gillar jag, men personligen så skulle jag nog inte vilja göra så till mina råttor. En grävlåda kan jag sträcka mig till…men inte en bioaktiv bur.
Lycka till med ditt projekt. Ska bli kul att följa och se hur det går.
/Chinesecrestedlover
#1: Tack :)
Hoppstjärtar och orientaliska gråsuggor ska vara så små att de inte blir upptäckta av råttorna, får se om det stämmer. Kommer ha både hoppstjärtar och gråsuggor på tillväxt
Jorden ska man ju inte behöva byta :) bara vattna för att hålla fukten och blanda jorden. Det kluriga blir väl att hålla gallret rent, det går ju inte att köra in buren i badrummet precis :D Kommer ha flera toaletter och toaträna innan de kommer till stora buren.
Vi får se hur mycket de kommer att skvätta ner, blir en ca 20 cm kant.
Finns mycket info på nätet och fb, mest på engelska :)
Tanken är att jag ska ge mig på det men först ska jag köpa en större bur. Ska bara bestämma mig för vilken först bl.a. Driver en bioaktiv råttgrupp på FB med. Den är inte så aktiv tyvärr men hoppas generellt det ska bli mer aktivt med bioaktivt (eller då semibioaktivt) i Sverige!
/ hauntedrats @insta
#3: då tipsar jag om ssr95 (savic suite royal 95) 😉
Du har två grupper, en för råttor och en för smådjur 😊 är med i båda och den engelska.
Skulle oxå vilja att fler får upp ögonen för semibioaktivt 😊 därav att jag startade denna diskussion 👍😊
#4: Det har du rätt i. Glömde den för smådjur 😬🙈
Jag brukade ha rs95 förr så tanken är nog att köpa en igen sen påbörja detta. Vi får se vad framtiden erbjuder!
Super! 🥺👌🏻
/ hauntedrats @insta
Får jag fråga varför du valt en halv rs95? Tänkte om du sett några fördelar med det.
/ hauntedrats @insta
#6: enkelt att fixa och förbereda för råttorna 😊
Vi har inte haft råttor på lite mer än ett halvår, så den har stått så i vardagsrummet medan vi har planerat och fixat med botten 😊
Innan råttisarna ska in ska en eller två våningar på 👍
#6: När vi däremot hade en grupp med mer nervösa råttor och det var alspån i botten var det enklare att ha bara en våning 😉
#7: Ja men då förstår jag! Tänkte om där fanns någon djupare mening jag missat!
/ hauntedrats @insta
Nu är vi igång 🤩
Ställningen under buren, med bättre hjul, har sambon svetsat och målat av skrotbitar från jobbet 👍
2 stora bitar kokosfiber, 75 liter vardera.
2 kolonier hoppstjärtar, ursprungligen från en uppsättning jag delade på tre.
Tjejerna älskar upplägget 😍 Har redan grävt flera gångar, först mindre under huset och nu flera ända ner till botten och nu ligger huset nästan på botten 😂🥰🤩
#10: vilka lyckliga råttor!
Nu har det gått ett tag och jag är väldigt nöjd över att vi gick över till semibioaktiv botten ☺️
Visst, slingersvansarna är så duktiga på att gräva att de skvätter ut en del jord men det skulle hända även med annat i botten.
Fick in sorgmygg som nu äntligen är borta. Använde nemablom och det verkar även ta död på städarna 🙁 Har lagt in nya hoppstjärtar och orientaliska gråsuggor men tror inte de lever.
Än så länge är jag inte så nervös över att städarna inte överlever eftersom det inte bildas något mögel 👍
Råttorna är just nu ganska besvikna då de sitter i introbur och har tråkigt. Jag passar på att så lite i buren: kattgräs (vete), alfalfa, majs och bovete. Kanske att lite kommit upp när råttisarna får tillgång till jorden.