Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 98 ggr
Emouse
0

Svartögd och scannar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Arne har scannat väldigt mycket sedan han var liten, har inte tänkt på det så mycket mer än att jag uppmärksammat att jag sett det.
Först och främst har jag aldrig stött på en svartögd råtta som scannar, eller hört om det för den delen! Jag kan bara anta att han ser väldigt dåligt. Jag började reagera på scannandet först när bröderna blev mer eller mindre frigående i hela lägenheten. När han fick större yta så började jag se att det påverkar honom, han kan stå och scanna hur länge som helst (och fryser) och slappnar inte av först han fått nosa på det som rör sig (sina bröder på håll/mig/hunden/tv). Men när han får lukta så blir han sig själv igen och ska klättra och ha sig, tills nästa gång något rör sig. Han blir osäker och vågar inte alls utforska så ohämmat som sina bröder, busa och blir skrämd av rörelser som han inte ser vad det är. Och han är inte en försiktig och lättskrämd råtta i några andra situationer, han är en social och glad tått. Jag förutspår att han kommer att bli rörligare och säkrare när han har fått lära känna alla lägenhetens vrår, han har bara inte vågat sig så långt än. Men varje dag så tar han sig lite längre, med lite pepp och tid så ska han nog trivas lika bra i lägenheten som bröderna!

Är det vanligare än vad jag fått uppfattningen av med svartögda råttor som scannar?☺️ Har ni haft eller stött på en svartögd scannare?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hauntedrats
0

Absolut vanligare än du tror!

/ hauntedrats @insta