Sår på hälarna
Hej! Vi har en råtta med som fått sår på hälarna. Vi såg inte när det hände, men vi gissar att han rev sig på ett plast hus, så detta har vi slängt. Läste att råttor har bra läkkött så var inte så orolig först. Skippade spån i buren så inget skulle fastna. Men nu har det gått flera veckor och det har fortfarande inte läkt. Har rengjort det med jämna mellanrum och satt plåster på ibland. Någon som har tips för att det ska läka snabbare. Salvor funkar inte så bra då såret redan är fuktigt och han dessutom trampar av sig salvan direkt då han hela tiden står och går på tassarna. Gäller baktassarna. Tacksam för tips.
Är du säker på att det är en skada som uppstått? För det låter som att det skulle kunna vara bumblefoot. https://www.tinytoesratrescue.org/bumblefoot
En av våra råttor fick det, men trots behandling med antibiotika, smärtstillande och byte av underlag fick hon tyvärr somna in. Men hon var också två år gammal.. Jag hoppas verkligen att det inte är det, men iom att det inte verkar läka så bör ju en veterinär kika på det oavsett.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#1: Tack för ditt tips. Ja, från början var det vanliga sår, han började blöda utan att ha haft några fel på fötterna tidigare. Men i och med att det inte har läkt har det nog utvecklats till det du skriver. Hoppas vi kan behandla det. Tack för din hjälp.
#0: Vet inte alls om det kan vara detta, du borde antagligen ha märkt det. Men jag skriver det ändå. När en av mina gamla råttor blev gammal och även lite sjuk så rörde han sig inte lika mycket och blev då lite lite för fet 👀 och då fick han små sår under tassarna då det blev mera tyngd liksom. Så jag bara fick honom och gå ned lite i vikt och sedan försvann såren. Fick även någon salva av veterinären som jag tog på, kommer dock inte ihåg vad den hette.
Maddo
#3: Tack. Tror inte det beror på vikten ursprungligen, men kanske det läker snabbare om han går ner i vikt. Nu när man behandlar tassarna vill man gärna ge lite belöning efter eftersom han tycker det är lite jobbigt att bli rengjord och omplåstrad varje dag, men kanske får sluta med det.
#4: Har han normal vikt så ge han belöningar. Då är det något annat problem 😊
Maddo
#5: Har läst väldigt olika uppgifter på vad som är normal vikt. Denna råtta rör sig lite mindre än våra andra, så kanske är han lätt överviktig. Våra råttor har alltid haft fri tillgång till Torrfoder och det har inte skapat några problem för våra andra råttor. Hur gjorde ni när ni bantade råttan och till vilken vikt?
#6: Du måste fråga en veterinär först om han är överviktig. Och där efter säger dem vad du ska göra. Jag vill inte ge ut råd som jag inte vet något om.
Maddo
hur gammal är råttan? äldre råttor kan få enklare till tryckskador på tassarna.
Det kan bero på så många orsaker. En del får det utan att ens va tyngre. Kan va som du säger en skada från något. Tar lite längre tid om de fortsätter gå på tassarna vilket inte går undvika.
Det du kan testa för att lindra är att ta bort ev strö och bara ha handduk/filt i buren under typ en vecka. Eller byta till att ha mest carefresh(papperströ). Mjukare för tassarna. Öka upp med mjukt bo material och mys där den gärna håller sig. Sover osv. Sedan fortsätta smörja med någon mjukgörande salva. Nu lär de slicka i sig rätt fort med honungsalvor men just honung är även bra mot mycket mer än att bara mjuka upp.
En del djur tar inte upp all näring från kosten och kan behöva lite extra under en tid eller längre tid. Kan t.ex ha enzymbrist i huden. Väldigt vanligt på andra djur som hundar. Även för mycket fett från vissa kött typer kan öka risken för enzymbrist vilket leder till torr hud, klåda men kan även ge inflammationer. En av de större bovarna för hund är fettet i kyckling för det innehåller hög halt linolsyra som kan ge obalans i kroppen, skulle inte va förvånad om råttor kan få samma känslighet. Så har du en del protein från just kyckling i torrfodret kan du försöka hitta nått annat foder en tid och se om det hjälper. Ofta står inte ens med vad för protein typ det är i råttmat. Så bara minska protein delen kanske funkar med.
Men även ge mat med andra fettsyror eller ge lite extra av någon olja som inte är linolsyra.
Testa laxolja/fiskolja eller ge små mängder oftare med mat med lite mer omega innehåll. utöver att fortsätta smörja och kanske ge lite mjukare underlag i buren att gå på.
Även bra att ringa veterinär och rådfråga vad de anser blir bäst. Om de har några andra råd att ge på salvor eller hjälp. Eller om de rekommenderar att du åker in så någon veterinär får titta på det. Går alltid ringa gratis till reception och höra med dom. Eller testa appen firstvet. Då det inte låter akut kan du förstahand rådfråga.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-02-07 17:48 av zickan
#8: Tack för tipsen. Han är 20 månader. Har faktiskt nyss köpt hem just manukasalva. Provade att ha utan spån ett tag, men det blev inte bara bra då andra material inte duger åt sig urin på samma sätt som spån vilket är negativt för läkningen. Framförallt en av våra råttisar gillar att kissa lite överallt, inte minst där de sen ligger och sover. Maten har jag inte tänkt på, ska se vad jag kan göra där.
Har du läst artikeln om det här? Är din engelska ok? Kan länka engelska artiklar annars men kanske är en bra ide att besöka veterinären så du kan fastställa vad som hänt. En bild här kan också hjälpa.
/ hauntedrats @insta
#10: Jo, har läst en hel del nu när jag vet vad det är för något. Tack ändå!
Hur är det med er?
/ hauntedrats @insta