Ev juvertumör, hjälp!
Hej.
Har en liten kille här hemma som fått en knöl i det lösa skinnet på ett av bakbenen, stor som en ärta ungefär. Vi har inte fått tid för någon undersökning ännu, men vad jag gissar så är det en juvertumör.
Han är en liten tjockis, men glad och pigg, klättar och äter och dricker osv. Han har aldrig haft problem med luftvägar osv.
Nu till min fråga…eller rättare sagt 3 frågor.
Vad får man betala för att operera bort en tumör/knöl? Någon som har erfarenhet?
Utan att hänga ut någon klinik så har jag fått prisförslag från en klinik på 10 000:- (dom sa också att de större klinikerna tar 15-20 000:-) det låter givetvis helt orimligt. En annan klinik pratade om 5000:-, men de gjorde inte operation själv utan det var en uppskattning. När man läser gamla trådar från 2010 och framåt så har folk fått betala runt 1000-1500:-. Det är ju dock ett tag sen så att det är dyrare idag, det förstår jag, men 5-10 000:-??
Vad har ni fått betala?Finns det någon i Östergötland som kan tipsa om en veterinär som tar emot råttor och kan ta bort knölen? Har läst trådar om AniCura Djursjukhuset i Linköping och en Vet som heter typ Sven, men han verkar inte finnas kvar där, och nu har ju AniCura Norsholm hand om råttor vad jag fattar det som.
AniCura Norsholm utför dock inga operationer under ca 1 månad framåt, så de kan inte hjälpa mig tyvärr.
Någon som faktiskt varit inne med råtta i Östergötland eller närliggande som kan tipsa?
(Har givetvis googlat, men av alla de kliniker jag ringt så har nästan ingen opererat råttor).
- Har från en Vetrinär fått förklarat att juvertumör hos råtta är till 99% elakartad och att tumörerna/cancer ofta kommer tillbaka.
Dock har jag läst på ett antal ställen att dessa tumörer OFTAST är godartade hos råttor. Att de ofta kommer tillbaka förstår jag, men vad gäller god/elakartade? Någon som var info eller kunskap i frågan?
Tacksam för tips och råd.
Mvh..
- Redigerat 2021-11-25 13:26 av Eymano
Var sitter den på honom, ev bild?. Hur gammal är han?
Juver sitter mer i anknytning till kroppen. Utåt benen är det mer troligt något annat som spökar. Kan va allt från abscess, talkörtel, skada, eller nån form av tumör.
Ju bättre placerat, ju oftare kan veterinären göra något åt det. Även elakartade kan man göra något åt om de inte hunnit sprida sig i kroppen.
Men ändå så kan det ge ett par månader till om man tar bort den knöl man ser om man har tur.
Låter extremt med så mycket. Kostar lite olika beroende på hur invecklad och svår operationen blir. Om du bokar tid eller åker in akut på jourtider. som är dyrare.
Sedan tar olika veterinärer olika summor. Men jag skulle säga runt 1500-5000. Men för det du beskriver skulle jag gissa på mer runt 2500-3500:-
Behövs bara lokalbedövning och inte söva ner så blir det oftast billigare. Är den dålig placerad kan det bli dyrare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tyvärr sämre koll på veterinärer åt ditt håll. Men jag känner till en som många gått till under ett par år. Och nu verkar även råtthjälpen ha sammarbete med henne. Borde kunna lite mer om råttor https://www.ratthjalpen.com/samarbeten
Förlåt, såg nu att hon hade flyttat :-(.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2021-11-25 16:09 av zickan
Jag tycker den som har bäst koll på råttor och möss i Östergötland är ER veterinär i Linköping. Liten lokal men vet att han gjort lyckade kastreringar på möss och liknande och vetskapen om råttor är nog högre än hos exempelvis anicura :)
#1: den sitter på bakbenet, men inte tätt mot kroppen utan mer i skinnet eller vad man ska säga, kan lägga upp en bild imorgon.
Han är drygt 1 år och 3 månader.
Givetvis får vi ju svar på vad det är, bara vi hittar någon vet som vill kolla på honom. Ska fortsätta ringa runt imorgon och se, fick ju ett tips om Er Veterinär som jag missat.
#3: tack :) ska ringa dem imorn 👍