Hammarlack, hur mycket?
Ni som målat om era burar, specifikt Royal suite 95 double, hur mycket hammarlack gick det åt för er? Ska beställa burkar i veckan som kommer, men kan inte riktigt räkna ut hur mycket det går åt på en bur..
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag hade tur för ca 10 år sedan när jag tog mina rs95. Hittade burkar på ullared. Köpte till en efter det i butik, var dyrare. Men mins inte vad de kostade. Kanske någon annan har mer koll vad de kostar?
Min kompis spray lackade sina med hammerite. Det blev snyggare med två lager sprayat. Men mycket mer svinn mellan gallerpinnarna. Krävdes bra plats stå på och tog längre tid. Gick bara spraya en sida i taget för henne som inte hade bra utrymme och lät de ligga ner på ett skydd.
Jag målade mina. Började måla med pensel. Fick tips om roller och det var mycket enklare, snabbare. Mindre kladd. Penslade där roller inte kom fram.
Misstag ett var dåligt tålamod. Lade på för tjockt lager för att slippa måla en gång till. Blev lite hackigt, höll sämre.
Bur två lades lite mer tid. Tunt lager, torka ordentligt. Sedan måla igen. Den har hållit bra mycket bättre. Nu ca 10 år senare är burarna kvar. Den målad i matt vitt och bara ett lager har blivit lite gulnad. Den målad i högglans eller mer kritvit, två lager. Har ännu bra färg. Både burarna har klarat sig väl. Det som skavt bort färg är där vattenflaska och metall hakar ofta hänger. Körde även gröna sidan på svamp som skavt bort en del.
Körde inget förarbete innan jag målade. Rs95, iaf de äldre första versionerna. Var lite rost känsliga. Hade kunnat va smart förbehandla med nån form av rostskydd i skruvhål, runt hjulen och hålen i dörren.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1: Attans, jag som nyligen var på Ullared!
250 ml kostar 139 kr på Clas ohlsson, så det var inte så illa. Men det beror ju på om jag bara behöver 2 burkar eller om jag behöver 10 haha!
Jag planerar att köra på burk och använda roller som du gjort, tror att det säkert skulle bli minst dubbelt så dyrt med spray. Att färgen skavs av med tiden gör mig inget, det borde gå att toucha upp där det skavs som mest. Men tack för tipset om tålamod, det är ju inte min starkaste sida så att säga😂 Det ska tas hänsyn till.
Ska kika lite på rostskydd också då, även om hammarlack ska ha en rostförebyggande egenskap så är det ju lätt om man får tag i någon liten spray för rostförebyggande att spruta in i hål osv.
Jag körde nog 2 ev 3 burkar per bur
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3: Då köper jag 3, det gör ju inget om det blir över!