Söker omplacering AKUT: Råtthona, 2 år+ (Örebro)
Hej!
De flesta av mina (nakna) råttor har tyvärr vandrat vidare i förtid p.g.a. diverse olika saker (tumörer, aggressivitet med skador som följd m.m.) och kvar finns bara två damer.
Dessa är ungar till två råttor som hittats övergivna i en liten bur och där resultatet (föga förvånande med tanke på att de var av olika kön) blev en hel drös ungar. https://rattor.ifokus.se/discussion/1470843/eventuellt-%22blivande-mamma%22-(ratta)-rad-tack…
En av dessa kvarvarande damer har dock en stor tumör (som vuxit sig stor väldigt snabbt) och kommer inom en väldigt snar framtid att behöva somna in även hon💔.
Den sista damen är blind (tror jag, hon har vitt på pupillerna, gråstarr?) men är annars vid god hälsa. Eftersom dessa råttor p.g.a. sina skitgener (nakna och antagligen dessutom resultatet av inavel) inte blivit speciellt gamla så gissar jag att hon kanske inte har jättelång tid kvar hon heller.
Födelsedatum: 2020-02-22 så hon börjar ju komma upp i åren och jag söker därför en råtthona i liknande ålder eller ännu hellre en lite äldre (med tanke på att min dam löper stor risk att inte bli så gammal).
I normalfallet hade jag valt att "adoptera" två eller flera råttor oavsett ålder…men p.g.a. att jag av personliga skäl tyvärr behöver ta en paus i råttägandet😭, så söker jag en åldring.
**Lite kort om vad jag kan erbjuda en gammal dam😉 **
- Stor bur (Savic Royal Suite XL)
- Massor av hängmattor att mysa i, saker att klättra på, leksaker, grenar osv. att gnaga på - massor av stimulerande inredning helt enkelt.
- Bra Torrfoder och varierande färskfoder
- Vistelse utanför buren i ett litet rum (egentligen klädkammare men fungerar som råttrum). Kan inte ha de springandes lösa utanför det rummet dock i och med att jag har två små hundar, kaniner osv.
- Mys (om hon vill) också naturligtvis
Jag bor utanför Örebro (Lekebergs kommun) och saknar körkort, så råttan måste kunna tas hit (alternativt om det går att hitta transporthjälp).
Mvh/Chinesecrestedlover
Ps. Skicka ett meddelande här på iFokus om du har någon äldre gumma💕 som skulle kunna passa ds.
- Redigerat 2021-11-13 17:39 av Chinesecrestedlover
Idag fick min lilla dam somna in💔, tumören började störa henne för mycket när hon rörde sig och det var därför det snällaste mot henne.
Det betyder ju dock att jag sitter med en ensam dam kvar, så i fall någon har en äldre råtta som kan få flytta hit, så är det mer än välkommet.
Jag vet inte hur länge Celine blir kvar men hon är ännu fräsch. Skulle kunna ge bort henne så din tant får sällskap, slipper hon att det snart kommer några aktiva busungar till flocken. Bestämd men go tant född 26/12 - 2019. Silverad black från Phoenix i Stockholm, Finsk och ladugården bakom. Fullt frisk. Finns i Västerås.
Och skulle det isf va att hon överlever din tant får hon komma hem igen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2021-12-02 11:22 av zickan