Råttor iFokus

Råttor

Läst 191 ggr
Barkie
0

Behöver råd om råtta.

Hej.
Sedan 2 veckor tillbaka har min ena råtta blivit svag.
Det är två bröder på 1 år och 8 månader. De har alltid varit pigga och glada, särskilt i mat.

Märkte för en vecka sen att den större av dem, börjat magra av. Han är i princip tunnare än sin bror som alltid varit mindre.

Han är också svag i bakbenen men kan ta sig framåt och studsar på ganska bra när han är ute och springer på golvet.

Han slickar dock hellre på mat han får, istället för att ta med tänderna och verkar ha svårt att liksom äta. Ändå ligger han ofta i matskålen och äter. Dricker gör han också.

Har gett han mat som man ger väldigt små barn som han sugit i sig med väldigt god aptit.

Han skriker inte när man rör vid honom eller bär eller klämmer. Han har även rött sekret runt nosen och lite flagg i ögonen vissa morgnar som jag torkar bort med lite fuktat papper. Hans bror är pigg.

Det jag märkt är sammantaget:

Pälsen har sämre kvalité.
Rött sekret runt nos ibland.
Svag i bakbenen, studsar liksom fram.
Lite flagg runt ögonen.
Hans päls på ryggen har tunnat ut på vissa ställen. Såg även lite små, små sårskorpor i huden.
Han piper väldigt ofta när hans bror trycker sig upp på han och klättrar på honom, inte när jag tar i honom.
Verkar ha svårt att tugga. Sitter inte på bakbenen och håller i maten när han äter.
Han hade en väldigt trött blick i några dagar när jag upptäckte hans svagare bakben.

Positivt:

Äter. Äter mjukare mat som en häst. Dricker vatten. Går runt och utforskar buren. Går runt utanför buren. Piggare blick. Extremt tillgiven. Kan ta sig omkring, om än lite kämpigt.

Var hos veterinär idag som jag hört varit bra. Är en mindre klinik. Veterinären kom in och jag berättade allt som hänt senaste veckan men verkade ganska ointresserad och kände och klämde på råttan. Hittade en klump/knöl på sidan som hon sa var vid njuren. Det fanns tyvärr inget hon kunde göra för att rädda den här lilla killen.

Blev såklart chockad och ställd och bokade tid för att de båda ska få somna imorgon efter massa gos. Nu i efterhand reagera jag på att inget test gjordes eller att min övriga info togs tillhanda.

Hur kan man sätta en dödsdom utan att utföra ett enda test utan bara klämma i några minuter? Har jag missat något?

Råttor är väl kända för att få tumörer där många är godartade och även abscess? Borde man inte ta något test och se? Är det en godartad kanske det är något annat som orsakat hans tillstånd?

Jag vet att jag kanske griper efter halmstrån här men jag vill vara säker på att jag tar rätt beslut. Dom är en stor del av familjen.

Allt detta hs

Barkie
0

Inget svar? Kom igen.

91Marran
0

De flesta tumörer brukar vara godartade. Jag tror att det är något annat som orsakat de andra problemen. Gå till en annan veterinär. Då kanske du får en annan hjälp.

Varför ska du avliva båda? Är den andra också sjuk?

Mvh
Mig

Barkie
0

#2: nej men de är födda tillsammans och har bott tillsammans hela livet. Snart 2 år gamla, känns inte rättvist att ha kvar en då han kommer må dåligt och är den mindre tama av dem.

Shangieochmarsipan
0

avboka tiden för avlivning och ge honom en till chans hos en annan veterinär. Det låter väldigt förhastat. Jag är ingen expert men två av mina råttor har båda haft tumörer och de har varit godartade. Man kan känna på dem om de är mjuka. Den enav råttan fick gå igenom en operation men sen kom det en till som växte sig stor men hon kunde leva på som vanligt tills den blev för stor. Tror som den andra personen här som svarade att det är nåt annat som orsakat din råttas sjukdom/smärta. Det borde väl gå att lindra exempelvis med metacam? Jag vet inte, det är såklart du som avgör. Men jag hade gått till ett annat djursjukhus, om det finns.

91Marran
1

#3 Du kan omplacera om du inte kan ha den kvar. Känns i mina ögon fel att avliva ett friskt djur som kan få det bra i en annan flock den sista tiden.

Mvh
Mig

Emouse
0

Hur gick det för dig och råttorna? Blev dem avlivade eller fick du en second opinion från en annan veterinär?☺️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤