Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1537 ggr
LeTigre
0

äldsta råttan

Vet inte vilken grupp detta ska ligga i men jag tyckte det kunde vara intressant att kolla med er hur gammal er äldsta råtta någonsin blev? Också intressant - var det en uppfödar eller zooråtta och vad var det som gjorde att h*n till slut dog?

gulzebra
0

Min äldsta avlivades dagen innan sin 3-årsdag. Hon hade några tumörer, en fettansamling, förlorat musklerna i bakbenen och grå starr men hade sådan livsglädje ändå innan så hon fick leva, tills hon inte mådde bra längre så då avlivades hon.
Hon var resultatet av en tjuvparning mellan två zooråttor. Hade hennes halvsyster också och hon blev bara 2 år, avlivades pga en tumör.

Nu har jag en tant som börjar närma sig rekordet :P Fyller 3 år i januari. Hon är rätt ranglig nu för tiden men även hon är en sån där med livsglädje och allt så hon får snällt leva ett tag till.
Jag fick hem henne som en akut omplacering (grovt vanvårdad och skulle bli ihjälslagen annars), innan det kommer hon från zooaffär, som tagit henne från en uppfödare i Falun. Ska visst vara en väldigt sjukdomsdrabbad linje annars har jag hört.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ninja
0

Den äldsta råttan jag har haft var Baloo, han avlivades två veckor före hans treårsdag. Han drabbades av en lungblödning, så det var bara att åka in akut till veterinären och låta honom somna in. Men trots att lungorna brustit på honom så var han pigg och vaken hela tiden.. saknar honom så!
Han var en zooråtta.

Nicciz
0

Min äldsta blev 3 år och nästan 7mån. Hon hittades död i buren en morgon. Oxå en zoois det var 2003.

Ni som har haft gamla råttor. Kan ni inte skriva när det var? Känns nämligen som att råttor förr levde längre?! Om man bortser från alla som avlivades pga aggresivitet då… hmm

meilin
0

Min äldsta blev 2½ år. Han kom från en tjuvparningskull och avlivades pga tumörer. Brorsan dog när han var 1½ av rossel.

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Arinella´s Skäggriska, en agoutihane reg i SRS, blev 2 år 8 månader. Kanske inte min äldsta råtta någonsin, men en väldigt åtråvärd ålder på en hane.

på fotot är han lite över 2 år

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min äldsta levde tills 4år & lite till, jag vet ej exakt hur gammal han blev eftersom han var vuxen när han kom till mig.. han dog för ungefär 2,5 år-3år sedan (har jag för mig)

han dog av ålder så vitt jag kunde se, inga tumörer, inget rossel, ingen annan synlig sjukdom

Raja
0

Min äldsta var en hona som blev ca 3,5 år. Hon var förmodligen zooråtta (omplacering från Uppsala) och avlivades pga viktnedgång och att hon började tappa päls. Var aldrig sjuk.

[Malin3033]
0

verkar som om zooråttisar lever länge!

Nicciz
0

#8 Fast en sån här tråd blir ju liteee missvisande!!! Skrattande Om man ser till antalet sålda zooråttor så är det en minoritet som lever länge. Många trillar av redan mellan 1½-2 iaf nu för tiden…

pzyhr
0

Mina zooråttor har blivit mellan 1, 5 och 2 år gamla. Aldrig mer än några veckor över 2 års ålder.

LeTigre
0

Min äldsta (alla har varit zooisar) blev 2 år och sju månader :)

marinelady
0

Men hur många av uppfödar råttorna lever länge?

LeTigre
0

Kom på att jag haft en uppfödarråtta, han fick avlivas men jag minns inte hur gammal han blev.. Runt 2 skulle jag tippa

Mikaela_B
0

Min äldsta fd avelshona är nu 3 år och 4 mån och lever än.

www.blueberryhedgehogs.com

marinelady
0

suck det är sånt här man vill att SRS ska kunna göra statistik av…