Råttor iFokus

Råttor

Läst 579 ggr
Fridborg
1

Ågrens sista chans

Hej på er.

För ett tag sedan skrev jag om en råtta jag tog hem som ingen ville ha.
Det går verkligen inte bra här hemma med honom, så jag tänkte se ifall någon vill försöka sig på honom.

Jag har inte lyckats introducera honom till min flock. Min alfa är vrålförbannad på honom. Jag introducerade en ny bebis, och den var absolut inga problem för alfan, inte heller har det någonsin varit problem med intro, så jag är tämligen säker på att det är Ågren som är problemet.

Han är otroligt stressad i sig själv. Igår kastade han sig vilt runt om i buren för att jag sköljde av tallrikar.
Jag tror det är stressen som gör min alfa otroligt osäker.

Han har aldrig bitit mig, man får stoppa in handen och byta vatten och ge mat, men inte så mycket mer än det.

Det är en hoodedkille som är några månader gammal.

Finns i Bromma, Stockholm.

Malin J
0

Är han kastrerad? Det brukar kunna hjälpa väldigt mycket om det är hormoner som spökar.

Kontakta Råtthjälpen om det krisar.

Fridborg
1

Ågren? Nej. Jag har inte haft honom så länge, jag "räddade" honom från systeraffären eftersom en kund beställt honom och sedan inte kommit och hämtat honom.

Jag e rätt säker att det inte är hormoner då han är uppfödd på en lagerhylla till endera sällskap, endera foder.
Sedan flyttats ensam i en kall lastbil över hela landet, till en pytteliten bur där fåglar skrek bredvid honom i två veckor.

Jag tänkte att han kanske aldrig skulle bli tam, men kunde få bo med min flock och i varje fall får vara en råtta.
Men han är helt enkelt trasig i huvudet efter allt han varit med om.

Jag är med handen på hjärtat inte villig att betala tusentals kronor för något jag inte tror kommer att hjälpa.

Malin J
1

Visst är trauma säkerligen den största anledningen! Att kastrera kan ändå hjälpa väldigt mycket. Då hormonnivåerna sjunker så blir ofta även defensivt och stressrelaterade beteenden bättre.

Du nämner att han inte har bitit dig, men att du inte kan göra mer än att byta mat och vatten. Vad händer annars? Hur reagerar han sig om du har kvar handen i närheten?

Har du kvar honom?
Om du kontaktar Råtthjälpen och skriver på papper för överlämning från dom så kan jag plocka upp honom (är jourhem). Jag finns nämligen också i Bromma.

Fridborg
0

Det hade varit superbra om han fick en chans! Vad fin du är, ska kontakta dem :)

Han gömmer sig eller går iväg när jag har min hand där.
Under en intro så sprang han upp på min axel och stannade där så han verkar i varje fall fatta att människor inte är farliga.
Men han har blivit ännu mer rädd för ljud sedan jag skrev inlägget.