Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 316 ggr
Rickardjohnes
0

Dominant/elak hane mot bebis hane

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Vi har precis skaffat en liten råttbebis till flocken, den ena hanen som är den dominanta råttan tvingar ner bebisen på rygg och stampar på honom och piskar med svansen, inga tänder är inblandade. Dem vi har pratat med säger att så länge ingen börjar blöda så ska man låta dem vara, men det är svårt med tanke på hur liten våran bebis är, Jag undrar va ni tror att detta är? Borde vi separera dem o eller är det helt enkelt såhär det går till? Jag vill minnas att det var liknande med vår förra bebis som kom till flocken, men att det slutade sedan. Är detta Dominans eller är det att Frank (den dominanta) är elak, och vill honom illa? Bebisen blir rädd och skriker och så fort han får en chans så springer han upp på galret och sitter där tills han ej orkar hålla sig uppe längre. Jag och sambon har läst massor på nätet men alla skriver så olika… vi började introduceringen lugnt med att lägga in en filt av flocken till bebisen och en filt från bebisen till flocken och städade hela buren och dem fick träffas på neutral plats vilket gick jätte bra.
Dem ligger i en hög i buren o sover men så fort dem är vakna blir de fart igen, och då kan alla 3 vara på bebisen på exakt samma sätt, och det är bara i buren detta händer.🙄

Vi fick hem bebisen igår så vi har ej hållt på så länge men vill ju inte att han ska bli skadad eller så. O hittills har han inga sår eller dylikt.

På natten är bebisen själv i en bur bredvid dem andra, för vi vill inte lämna dem utan uppsikt.

Va tror ni att de kan vara/bero på? Har ni några tips på hur vi ska göra?🙄

Shangieochmarsipan
0

#1: Har tyvärr inga tips att ge, men jag hoppas det har lugnat sig och går bra nu. Hur har det gått?

Rickardjohnes
0

#2: hej, allting har gått jättebra, det var dominans, nu är rangordningen bestämd o alla leker och sover med varandra :) skönt att det kunde lösa sig utan någon hjälp 👍😅

Shangieochmarsipan
0

#3: vad fint!!

Emouse
0

Vad skönt att dem blev vänner!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤