Ni med kastrater
Ni som har/har haft kastrater.
Hur tycker ni att det funkat med att ha dom ihop med andra råttor? Är det nån skillnand på att ha kastrater med hanar el. honor?
Att honor + kastratpojkar går bra har man ju hört. Men jag blev bara lite fundersam på om okast + kast funkar bra ihop dom med..
Kanske någon som vet? Av egen erfarenhet el. via kompisar/bekanta..??
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Tyvär kan jag inte hjälpa dej med det då jag hade min kastrat med honorna. Men de vetten inte berättade vid ingreppet va risken för fetma. Ett år senare fick han avlivas då han blev så överdrivet fet :(

Jag har haft en kastrerad hane tillsammans med andra hanar och det var aldrig några problem. Han kastreades för att han var elak mot dom och efteråt var det inga problem med bråk. En ak var att han blev mycket mera kelsjuk en innan men det gör ju inget =).

Så vad är det säkraste kortet?
Allra helst vill jag ha hanar, men är det säkrare med honor så väljer jag det. Men några garantier finns väl knappast iofs 
// Emma, aka Althea
Jag har träffat på fler dominanta honor än hanar, så risken finns ju hos båda könen. :) Jag har haft kastrerade hanar både med honor och hanar, och jag tycker att den kastrerade gubben kan löpa risk för mobbning, speciellt hos hanar. Så har det varit hos mig i alla fall. Min fete gammelman Zeke blev mobbad och var väldigt deprimerad när han gick med okastrerade hanar, och blev överlycklig när han fick bo hos brudarna. :)
Jag hade en grabb tidigare än Zeke, som hette Baltazar som jag kastrerade. Han hade nog aldrig haft problem med hanar om det inte var för att jubelidioten som hade honom innan lät honom gå själv i ett år. Baltazar hatade allt vad hanar hette, så därför kastrerades han. Han fortsatte att hata hanar och tycka att de var jätteläskiga, även om han slutade hugga efter dem. Han gick med honor nästan hela sitt liv, förutom i slutet när han hade accepterat en tjock ledarhane vid namn Albin, samt en väldigt undergiven hane vid namn Moblin. Då gick han med Albin, Moblin och en gammal gumma vid namn Tuva som inte längre var fertil. Strax därefter blev Baltazar lam i bakdelen, och inte långt senare avlivades han.
Alla råttor är ju individer, man vet aldrig hur de riktigt reagerar på olika behandlingar. Säkert är då, att de för det mesta blir både lugna och tjocka. :P
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tack för ditt svar Eldbarn =)
Jag har 2 kastrater som bor ihop & jag ska utöka flocken i början av nästa år. Och vill ju som sagt helst ha hanar. Men risken är att det inte blir några kvar i kullen till mig.
Men sen så började hjärnan gå lite..
Tänk om okast. inte gillar kast. för att dom är #konstiga & annorlunda". Dom är ju inte "hela" hanar trots allt. Så det var en tanke jag fick om det är dumt att ta hanar ifall de inte funkar, för jag har ingen möjlighet att delade burar.
// Emma, aka Althea