Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 782 ggr
Freke
0

Varför har just ni Råttor?

Av vilken anledning skaffade just du råttor?

För att ha dom som sällskapsdjur?

För att ställa ut dom? Om man nu ställer ut dem,vilken klass anser ni som är den mest prestigefyllda att vinna pris i?

Eller är det för att Avla och visa hur duktiga du/ni kan vara med era råttorsliv? Från denna modesta utgångspunkt har klåfingriga människor modellerat fram en mängd mer eller mindre bisarra variater och färger…

Så varför skaffade du råttor??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

gulzebra
0

Sällskapsdjur.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mikaela_B
0

skaffade mina 2 första råttor för många år sedan till sällskap. Men åren träffade jag min nuvarande sambo som även han hade råttor och hade ett brinnande intresse för aveln, därifrån fick jag mitt avels intresse / genitik intresse och efter något års läsande om råttors genetik och om avel och pratat med div uppfödare så står vi nu här några år senare med en hög råttor och våran avel, men fortfarande anser vi att vi har mycket att lära inom aveln och tack vare denna sidan så lär vi oss mycket nytt varje dag, men älskar våra råttor lika mycket som sällskapsdjur och ser dom inte som avelsdjur utan som våra sällskaps djur och familjemedlemar.

Så varför skaffade vi råttor, för att det är ett underbart djur och vårat intresse ligger hos dom helt. Smarta och klipska djur som fascinerar oss något otroligt och som vi alltid kan få oss ett gott skratt av när dom har sina hyss.

www.blueberryhedgehogs.com

RobFrazie
0

Ville ha råttor som sälskaps djur och för att jag hade det som liten.

Sen skaffade jag råttor för att jag inte kunnde ha katt för att jag har kompisar som är alergiska mot dem, och hund klarar jag inte av att ta hand om dessutom bor jag bara i en liten 1a så då assar rottor bra :D

Ninja
0

Anledningen till att jag skaffade råttor var för att jag tyckte de verkade vara trevliga sällskapsdjur. Anledningen till att jag fortfarande har råttor är för att jag tycker de är trevligare sällskapsdjur än jag kunnat föreställa mig.

Nicciz
0

Hehe.. för att modellera fram nakna dumboråttor…  och få SRS att inse hur sööööta dem är, vinna alla standard klasser, och för att göra slut med killen som hatade ratz?! Eller för att dottern skulle få lära sig ta ensamt ansvar för ett liv. Eller mata ormarna kanske… för dem hade jag ju först!!! Hmmm

Fast sen när man inser att ormen inte är hungrig, och dottern sover och killen faktiskt stack och SRS är gammelmodiga så då satt man där själv med en snipig slät dumbohona med dålig färg o snedskalle som inte gick att ställa ut…. *hehehe

Och så blev det sällskap!!!!

Daydreams
1

#0 Har du frågat dina föräldrar varför dom skaffade dig, och till vilket syfte?

Freke
0

Ja det har jag.. Har inte du det? Det gör väl alla barn? Men Gravstenar svarar så dåligt… Dåmina föräldrar är döda och har varit såsedan jag var 4år så tack för den…

Nu har du gjort min natt… tack tack

Hälsn. Freke

Grodan
0

#6 jag har faktiskt frågat mina föräldrar och de påstår att de planerade mig i 5 år… man undrar varför… hehe

skaffat råttor? hm… jag har väl alltid haft råttor?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
1

#7 du skriver så jäkla stötande inlägg OFTA. Och kan inte hantera att man svarar. VAd är det för dum fråga

"Eller är det för att Avla och visa hur duktiga du/ni kan vara med era råttorsliv? Från denna modesta utgångspunkt har klåfingriga människor modellerat fram en mängd mer eller mindre bisarra variater och färger…"

Tycker min fråga är lika berättigande, sen att dina föräldrar är döda kan väl inte jag rå för.

zmulan
0

Vi skaffade våra för att vi ville ha dem som sällskap och för att förgylla tillvaron…djur gör så mycket för oss och tillvaron, dom får oss att må bättre! och just råttor är ju underbara!!!!! Skrattande

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Freke
0

#9 så jag ska alltså skriva till dig och fråga om det är okey att ställa en fråga i ett öppet forum så du inte tar illa upp??

För du kan hantera en fråga eller ett inlägg?!

Hälsn. Freke

camilla85
0

Jag hade inte möjlighet att skaffa hund och sambo var allergisk mot katter så då kom jag på (efter att ha sett ett TV program) att råttor ska jag ha.

Jag har bara råttorna som sällskap och mer kommer det nog inte bli. Men man ska aldrig säga aldrig Glad

Daydreams
0

#11 Nä, det är ju DU som tog illa upp!

LeTigre
0

#11 läste genom tråden igen och håller med #13, det var ju du som tog illa upp först..? Hon skämtade om huruvida du frågat dina föräldrar om varför de skaffat dig utan att veta att dina föräldrar var döda och så tog du illa upp.

Bullerbytjejen
0

grodan: dom kanske anade redan fem år tidigare vad som skulle ploppa ut så dom drog väl lite på det hehe

Kleverin
0

svarar väl om mina föräldrar då.. det bara blev så..

LeTigre
0

Kleverin = Freke?? Fundersam

Nicciz
0

#17 du vet att man kan gå in på användarnamnets sida va???? Det verkar vara stor dubbelnicksnojja här.

Jag frågade oxå mina föräldrar, dem sa att det bara blev så.. *asg* på en semesterresa…..Då sa jag att jag tycker att ni aldrig mer bör ta semester.

LeTigre
0

#18 haha, nejdå bara stor förvirring. Många som har lite halvtaskigt språk här inne men det är nog mer åldersrelaterat än något annat! Bara undrade eftersom #6 frågade TS om föräldrarna. Men skit samma!

Jag har aldrig frågat mina föräldrar men jag har fått höra det till döds ändå! Jag blev nämligen till enbart för att det var en veckas strejk på svt… ingen tv = tråkiga kvällar = jag (fjärde dottern) blev till Räcka ut tungan

Freke
0

#13. Klart jag tar illa upp när mina föräldrar kommer på tal eftersom det fanns/finns mycket jag skulle vilja fråga dom?! Men du jämför dom med din råttavel så klart jag tar illa upp.. Sen att Lucia för 38år sedan dom blev dödade i en olycka gör att jag reagerar!

Men du tycker tydligen att jag inte får tycka eller fråga vissa saker?

Orsaken till denna tråd var faktiskt att jag undrade om vissas anledningar till avel? Då jag även gällande hundavel har svårt för visst avelsarbete, när det är klåfingriga människor som modellerat fram en mängd mer eller mindre bisarra variater och färger. Och att jag själv har svårt för utställningar och tävlingar i utseende eller prestationer som är framtvingade av människor.

#17 Nej jag är ingen tjej i Örebro! Var inte tjej sist jag var på muggen och tittar jag ut genom fönstret är det stockholm utanför!

Hälsn. Freke

LeTigre
0

#20 hehe, det var kleverin som förvirrade mig bara! Jag är ingen dubbelnickjägare utan blev ärligt förvirrad bara. Ledsen att höra om dina föräldrar, jag vet hur det känns. Hoppas att du kan lära dig leva med det så småningom bara och inte ta illa upp över ovetande människors olyckliga kommentarer.

Nu ska jag gå till kyrkan och lyssna på när min dotter sjunger. Ett fint sätt att avsluta min tugosjunde födelsedag! Grattis till mig och God jul på alla er andra!Kyss

Kleverin
0

17# Även jag är lite förolämpad över att tas för en kille. Dubbelnick är dessutom inget jag har roat mig med sedan jag gick i gymnasiet, växte ur det sedan. Ska jag förolämpa eller ifrågasätta någon/något gör jag det under mitt eget alias, som jag dessutom har överallt på internet och inte bara här. Aha.. Läste mitt eget inlägg igen. Ska vara "svarar väl SOM mina föräldrar då.." Så jag hoppas du ursäktar mitt dåliga språk, kan hälsa mina lärare om du tycker det är under kritik. (Jag är 25 och pluggar till tolk. Kravet är perfekt svenska.)

#20: Då missuppfattade jag din fråga, trodde det faktiskt var varför man skaffade råttor du undrade över…

GRJM
0

#22 Är inte du både kleverin o freke? Eller har jag fattat det helt fel när jag har läst? Cool

Mymlan
0

Jag har Råttor & Möss för de förgyller min vardag. Skulle kunna rabbla mkt men blir för långt.. Och mycket kan jag ej sätta ord på..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Daydreams
0

Nicciz; Kan inte du stoppa en pannkaka i munnen på Freke?

Kleverin
0

#23 Jodå, dessutom är jag Grodan, Mymlan, Daydreams, leTigre och DU!!!! Egentligen är det enbart jag som är inne på denna sajt, jag skriver alla inlägg själv. Måste säga att jag ibland blir lite ledsen när jag kritiserar mig själv så hårt över något, men jag får ju skylla mig själv som ibland provocerar mig till gränsen för vad jag tål.. Flört

GRJM
0

haha

Nicciz
0

#25 Jodå.. när jag ser han… *asg* Och när jag lagat pannkaka… vilket är väldigt sällan.. så jag måste tyvärr svära mig fri för vad som hoppar ur honom under tiden…

Grodan
0

haha vad söta ni är… gillar att ni försöker hitta personer bakom nicken… hihi

Freke, jag kan läsa mig till din inledningstext i #0 att du inte gillar några uppfödare (pga ditt ordval bl a) vid huvudtaget och då är jag ju som sådan redan dömd i dina ögon. Om jag redan är dömd bemödar jag mig inte att försvara mig för jag känner att det är slöseri med min energi - jag har faktiskt inte så mkt av den varan.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

Kleverin: haha, sorry, var inte menat som en pik till DIG specifikt! Det där med språket alltså. Syftade mest på att det faktiskt är rätt låg nivå på språket här (och online överlag) och att det är en stor del av anledningen till att det blir så mycket tjafs. Det är ju ofta bara missförstånd.

Men provocerande inlägg som detta (ja freke, du formulerar dig inte jättesmidigt kanske) har verkligen en förmåga att få oss att inleda blodiga inbördeskrig över ingenting här inne, tror vi är en samling hetlevrade people. Skrattande

Nicciz
0

*Fnissar och gråter.*

Det är så kul att se hur det här lyckas hända i ALLA åsikts laddade trådar. Enbart för att vissa personer har svårt att sätta ord och bilda för andra begripliga meningar. Och vips så blir det pannkaka och sura miner, ömma tår och uppgivna inlägg. Och då kommer medlarna in och ska försöka som för ett barn förklara den egentliga meningen.  

Jag har väl bara turen att leva med en man som är förskräckligt dålig på att uttrycka sina tankebanor. Och som behöver rätt frågor och skott på rätt plank för att bli begriplig. Men när man lärt sig det förstår man att ta till sig det av värde i det obegripliga ibland påtagligt elaka som ibland kan slinka ur.

Men som jag läste och som jag uppfattade inlägget så var det inget påhopp. Men det kanske är för att jag inte föder upp och således kan jag inte den här gången falla in under klåfingriga människor. För de som reagerat starkt och som svarat i tråden är ju två stycken som faktiskt avlar… Något att fundera på kanske efter tidigare inlägg om vem som tog illa vid sig först eller inte.

Min egen åsikt i avel kan väl stå i led med den meningen, för Jag tycker i mångt och mycket att klåfingriga människor har modellerat fram en mängd mer eller mindre bisarra varianter och färger. Dock så faller råttavel bort för mig inom det begreppet.

Fast det kanske är så enkelt att jag som är intresserad av diskussionen kring blandisar kontra renraser därför vet att denna mening författades av en helt hämningslös människa som sedan publicerades i Aftonbladet 2005 och inte av Freke personligen och kan bortse från hela alltet och bara se ironin.

Jaja vad vet jag… Jo en sak.. Alla kan uttrycka sig men inte bra!!!!