Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3169 ggr
pottsorken83
0

Ge råttor te?

Har läst att man kan ge sina råttor te? Nått specielt te man ska ge dom då??

(hittade ingen tråd om detta)

_OliVeN_
0

Sök på "rooiboste"  :D

pottsorken83
0

hmm… rött te??

Men vilken sort då?? Nått särklit namn? Hittar inget!

sussa08
0

Mina råttor gillar allt te :P Snor av mig vid frukost!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

pottsorken83
0

Men så jag kan koka lite te och när det svalnat hälla i det i vatten flaska och ge mina bebisar lite då??

spelar ingen roll vilken sort??

sussa08
0

ja farligt kan det väl knappast vara?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

pottsorken83
0

Ne man tycker ju inte det! :)

The_Rat
0

Jo, jo, farligt är det!! Det är bara i det röda teet som det inte finns något koffein, som man inte får ge till råttorna! Så något annat te förutom rooiboste får man inte ge.

sussa08
0

Hehe okej, men det måste isf gälla större mängder? Inte en droppe hit eller dit?

pottsorken83
0

Vart kan man hitta just det tet då??

Allamej
0

Du kan hitta det i alla matvaruaffärer, kolla efter rött te.

Varför ska man ge dom kaffe, te eller grönt te i huvudtaget? Rött te är ju inte ens ett "riktigt" te, innehåller varken koffein eller tein (tror jag att det heter) Och det röda teet är ju dessutom något som dom uppskattar och mår bra av, varför ska man då testa med sånt som kan ha ihjäl dom?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

pottsorken83
0

Ne det vill jag verkligen inte testa! Därför jag frågade vad jag skulle använda! påverkar det om honan tillex är gravid, bör jag avstå från det då?

EmmaG
0

När du köper på tex ICA läs verkligen på innehållsförteckningen!
För det kan stå African Rooibos men läser man innehållsförteckningen så kan de ibland va blandat rooibos & svart the, och då står kanske tex Tein 53%, köp inte då!
Utan bara rent rooibos.
Dom flesta städer har väl nån Kaffe/thehandel..gå dit..

Artikel om att ge Rooibos till djur

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

pottsorken83
0

Tack!!

TienMu
0

mina råttor verkar inte gilla té alls…….å ja dricker bara rött té själv….

[Inana]
0

Du kan förmodligen ge dem örtté också, rätta mig gärna om jag har fel och kolla för säkerhets skull upp närmre innan. Men efter som svarta, gröna, gula, vitatéer osv är från en särskild planta och rooibos eller "röttté" från en annan borde det vara okej.
Det är alltså skillnad på té och té, rooibos och örtté är egentlige inte té, hänger ni med? haha, jag förvirrar mig själv.
Svart té=téplanta=koffein, teoin
Roobios, örtté=örter

TienMu
0

#15 de där låter som å stämma….vanligt té e ju inte direkt nyttigt för oss heller så varför skulle de va nyttigt för råttor….men ört teér absolut….tycker no rött té e goare….men ört te borde ju inte va så farligt….ska försöka kolla upp de där tro ja…*le*

[Inana]
0

Jag gjorde iofs en hemsida om té en gång, jag borde veta det där. Hmm, ska kolla upp och meddela! brb…

[Inana]
0

Mm, så var det ja. Örtté är gjort på örter men kan ibland innehålla vanliga tébland också, så man får väl kolla innehållsförteckningen, eller helt enkelt låta det vara. Eventuellt kan det även innehålla örter som är för starka för våra små vänner. Så glöm det helt enkelt, kör på med Rooibos! :)

[Inana]
0

Och när jag ändå funderar, rooibos är bra mot sömnlöshet, undrar om det är bra för tex hyperaktiva råttor?

sussa08
0

Om man gör eget te då?

[Inana]
0

#20 hur menar du? Det beror på vad du gör av. Så länge du gör té av téväxten Camellia sinensis så innehåller det teoin.

camilla85
0

Det finns ju olika smaker på rooibos te. Några som har provat på sina råttor? Vilka smaker var i så fall populära? Vilka tyckte de inte om?

Jag dricker inte te själv så jag kan inte köpa hem en massa olika som sen bara ska kastas så tipsa mig gärna.

sussa08
0

#21 Asså, jag gör mitt eget te på lavendel bland annat… Ibland nypon… Det är ju inget koffein eller så i det.. och inga andra medel tillsatta

Bullerbytjejen
0

jag har african rooibos från Lipton iaf

camilla85
0

#24 Det är den smaken jag också har och den tycker de om.

Tänkte det kunde vara roligt att kunna variera sig lite så det var därför jag undrade om andra smaker =). Tror det finns ett rött de med vaniljsmak och då råttor ska älska vanilj så är det kanske något att prova.

[Inana]
0

23# Ja, det borde ju inte vara någon fara. Så länge man kollar upp att det man gör té av är okej för råttorna att få i sig. Av hallonblad görs det visst en del? Fast främst för dräktiga honor om jag inte minns fel. Fast det kan varit möss.

sussa08
0

#26 Hallonblad? Det måste jag nog testa! Men då ska man nog använda i alla fall lite av den torkade frukten? Eller är det bara jag som tycker det ser fint ut kanske :P Vinbär är annars smaskigt!

Jag rekomenderar verkligen att göra sitt eget te, det är inte mycket jobb alls, och man vet exakt vad det är man får i sig!

EmmaG
1

#24 Ger du de till råttorna? För jag är nästan helt säker på att liptons innehåller typ 40% tein eller så! Läs innehållsförteckningen

// Emma, aka Althea

camilla85
0

#28 Jag läste på förpackningen jag har hemma och där stog det inget om tein så jag hoppas det inte är något i. Det som står är:

Te (53,8%), sydafrikanskrooibos örtte (35,8%), hibiscus, vanilj och kryddarom

Kan det finns dolt i teét?

Allamej
0

Te (53,8%) Är det som innehåller dom dåliga sakerna…. Det är svart te.

sydafrikanskrooibos örtte (35,8%)  Är "the good stuff"

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

EmmaG
0

Som Allamej säger.. Dom 53% med The är svart the = det innehåller tein! = Not good! =)

// Emma, aka Althea

camilla85
0

Usch då, då ska de inte få det teét nå mer. Det ska kastas!

Tack för svaren.

[Inana]
0

#27 Man kan väl ha som man vill, men för smakens skull räcker det absolut med bladen! :)

Bullerbytjejen
0

på min står det rooibos örtte, kryddarom 4,1 %

det är väl ok?

sussa08
0

#33 jo jag vet, men har fått för mig att jag tycker det är godare ;P Och det ser om inte annat godare ut också :P

Allamej
0

#34, japp det är ok

[Inana]
0

#35, ser mycket roligare ut ja :) Väldigt gott inte bara för djuren :P

[Inana]
0

Friggs har bra örttéer där det står på förpackning ifall det är koffein i eller inte, kanon…