Mina råttor är otama!
Hej!
För ca 7 månader fick jag ta hand om en fullvuxen råtta, som aldrig haft så bra kontakt med människor. det tog ett tag men jag har lyckats få henne lite tam, sedan skaffade jag en till för att de skulle slippa att vara ensamma.
men där är problemet.
De funkar jättebra ihop, men är väldigt osociala och den nya råttan är väldigt skygg av sig.
den första bits ofta när man visar henne handen,
jag har gjort det mesta jag kan komma på och läst om för att de ska börja lita på mig
det är bara ibland när man har satt dem på axeln som de sitter still och kan vara lugna tillsammans med mig(vilket iaf är något, de ska ju trivas där har jag hört)
sen ska jag snart ta hand om en till hona(iaf för tillfället så hon slipper bli ormmat) och jag vill inte att samma sak ska hända med henne.
är det jag som är en dålig ägare eller har jag inte hittat den rätta metoden? nån som vet vad jag ska göra?
jag vill verkligen ha dessa små råttorna för de är mina älsklingar. men om jag inte har en bra hand för dem kasnke nån annan har det som kan få dem att må bättre.

Du är inte en dålig ägare! En dålig ägare skulle inte göra sig besväret att skriva inlägget!
Först och främst; se till att du är roligare och intressantare än buren! Ha inte mer inredning än det nödvändiga. Matskål, vattenflaska/skål, hängmatta, kanske något hyllplan och någon pinne eller stege att klättra på upp dit. Inget hus eller annat de kan gömma sig i! Det kanske låter elakt, men om du måste lyfta på deras gömställen och/eller har massor av grejer i buren som du måste flytta på för att få fatt i dom så kommer dom se dig som ett hot när du härjar runt och lyfter på deras trygga bon. Då är det bättre om de inte kan gömma sig alls, då måste de vänja sig vid att du rör dig i rummet. De märker snart att det inte händer nåt farligt ändå, trots att de inte kan gömma sig.
Sitt och vid buren och ha handen där inne, alldeles brevid där de håller till. Låt råttorna ta första steget och undersöka din hand. Håll på endast så i några dagar, utan att lyfta upp dom! Låt råttorna smaka på dina händer och fingrar, de brukar "testa" saker så länge de är relativt unga. Ryck inte till, det kan skrämma dom så att du måste börja om helt igen.
När de klättrar upp på din hand utan att vara rädd för den kan du börja vänja dom vid att bli upplyfta.
Väl ute ur buren så sitt med dom innanför tröjan så att de vänjer sig vid din lukt och du blir tryggheten utanför buren. Snart så kan de börja utforska mindre utrymmen, exempelvis soffan eller badrumsgolvet. De till att de inte kan krypa ner och gömma sig någonstans bara, så att du måste leta på dom för att få tag i dom. Det kan skrämma dom.
Man kan ju inte berätta för råttorna att man inte är farlig, det är något de måste upptäcka själv. Därför måste allt ske på deras villkor i deras egen takt, så ha inte för bråttom. Tålamod är en dygd. ;) Man kan tycka att det går långsamt med allt väntande, men i längden så går det mycket fortare att få råttorna tama eftersom man inte skrämmer dom.
Viktigt är att man inte tvingar dom att umgås genom att helt sonika plocka upp dom och hålla fast dom, är de nervösa eller t o m rädda så stjälper det mer än det hjälper. (den metoden kan man dock använda på tama råttor som inte vill vara stilla, för att lära dom att är man lugn och snäll när man blir ihållen så får man kommer ner och leka sen. :))
Om du måste ta ut dom ur buren innan dom är hyfsat säkra på handen (kanske för att städa buren) så lyft upp dom med hjälp av något, exempelvis ett rör eller en låda som de kan krypa in i och sen kan du "hälla" ut dom igen. Detta för att de inte ska bli rädda för handen och se den som ett hot.
Detta sätt har jag använt för att tämja ohanterade råttor, och det gick alldeles utmärkt.
Tack så mkt^^
bra att du sa det där med att plocka upp dem med nånting så inte handen blir ett hot när man ska rengöra och sånt.JÄTTEBRA TIPS!
har nyligen flyttat hem till mina föräldrar så måste hitta nåt rum jag kan vara som är "råttvänligt" både från deras synvinkel och mammas ;P
Har ni fler tips? =)
Försök vara med dem dagligen och prata lungt med dem, snacka gärna mer än nödvändigt! med en lugn röst, det fungerar lugnande för dem och det blir då lättare att vinna deras fördroende.
kan man ge mer tips än ninja nyss gjorde? hihi tycker det va klockrent, fan vilket bra inlägg tycker jag, precis som jag tänker nä jag fått hem otrygga råttor..