Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 968 ggr
Engagera
0

Berättelse om nära impulsköp...

Jag var jättenära att göra ett "impulsköp" utav 2 råttor igår, läs klart och snälla döm mig inte i förväg..

Jag och min pojkvän hittade en annons på Ica's anslagstavla (köp/sälj). Det var ett par som födde upp råttor…
Eftersom vi har dåligt med pengar just nu så lockade detta oss eftersom det var ett billigt pris, och man skulle få med en valfri bur på köpet. Jag ifrågasatte om de födde upp dem för att bli råttmat eller tamråttor, hur stora burarna var - med mycket mera…

I all hast blev jag jättelycklig för att min dröm skulle kunna gå i uppfyllelse,för jag ville verkligen hjälpa 2 små underbara råttor att få komma till en bättre framtid. Gosa, Kela, Ta hand om, Lära & Inreda…

Sedan vek sig min pojkvän, och det visade sig att han hade inte alls menat att vi skulle skaffa några utan bara åka dit och titta. Vi kom i alla fall fram till att om vi skulle åka dit, skulle vi nog inte kunna komma därifrån utan några råttor. Det skulle ha blivit ett oplanerat impulsköp.
Jag blev jätteledsen och jag tror jag grinade i en timma. Och jag föreställde mig det värsta tänkbara… Men…
Generad

… Nu har i alla fall jag och min pojkvän planerat in ett preliminärt datum för rått - skaffandet. Vi har sagt att vi ska skaffa 2 stycken råttor till augusti månad, i slutet på sommaren. Detta ger mig inte lika lång tid att vänta på sötnosarna som innan. & ger mig endå bra tid till att planera, köpa bur & inredning mm. ^^

(Om det nu skulle vara så att någon har en planerad kull till ungefär den tiden, hör av dig vetja! )

GRJM
0

oj, jag hade aldrig lyckats åka därifrån utan en bebis. jag brukar jämt impulsköpa saker, mest materiella ting men även två små bebisar en gång. men jag har redan råttor innan så för mig blir det inte så stor grej av det!

Hoppas att du får riktigt underbara små sötsaker i augusti!Glad

Engagera
0

Nej vi var ju aldrig där överhuvudtaget.. Jag skulle inte kunnat åka därifrån utan några.

Ja.. jag längtar så otroligt mycket. Tycker det är så orättvist att alla här på forumet har råttor, men det är ju inte så konstigt Flört hehe!

Tack så jättemycket… ^^

Bim
0

Jag har inte råttor ^^ Men ska nog skaffa. :)

Engagera
0

Hehe jaa justja! :) När hade du tänkt dig skaffa råttor då? Glad

=^.^=

KickanW
0

Vad bra att planera så långt i förväg… Speciellt också eftersom du skrev att ni inte har så mycket pengar nu. Råttor kostar! Inköpspriset är väldigt billigt om man jämför med hur mycket det kostar att ta hand om dem… För att inte tala om veterinärkostnader.

Men får man fråga varför ni bestämde just den tiden? Varför just augusti?

Terato
0

Jag tror jag väntade i ett år på mina..

Men tillfället kommer, jag lovar! Utnyttja råttmänniskor i din närhet och kläm på deras sötnosar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Engagera
0

#5 Ja precis :)
…Jo eftersom båda pluggar så har vi som bäst ekonomi efter sommaren (sommarjobb vettu). Sen kan man lägga upp en rått-budget till sommaren därefter ;)

Hur mycket pengar ungefär brukar det kunna gå åt i månaden för att ha 2 råttor?

#6 Ja. det var ju egentligen så att vi skulle vänta tills vi flyttar ihop, efterom min killes bror bor med oss.
Det skulle ta ett och ett halvt år.
Men som sagt :) nu är det bara till augusti! ^^ *whoho*

Tyvärr vet jag inte så många nära mig som har råttor, de enda jag ser är de söta i djurbutiken.. och de nosar bara igenom glaset. :(

Ladyinred
0

Grundkostnaderna e väl inte så dyra, mat och bottenmaterial för ett par hundra. Men det e svårt att inte skämma bort dom och då går ju kostnaderna upp. Ett tips e att gå på secund hand (stavning?) butiker o kolla efter billiga filtar och dylikt att göra hängmattor av.

Engagera
0

Jaa det låter ju lite som att det blir vad man gör det till! :)
Tänkte själv fixa så billig bottnen som möjligt! Efter att de är toa-tränade alltså..
Ja vilken bra idé! :) det ska jag göra! ^^ tack

Terato
0

Men se till att alltid ha en sparbuffert till eventuella veterinärbesök! Där kan pengarna rinna iväg!

Har bara 100 kr kvar att leva på den här månaden och självklart blev en av mina honor sjuka precis nu. Men då har jag ett sparkonto som jag håller stenhårt på som jag kan ta pengar ifrån. Det är man glad över i såna lägen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Engagera
0

Japp, det ska jag verkligen komma ihåg..!
Mjo, hoppas det går bra hos veterinären nu då!

Engagera
0

Killen som jag skulle köpa råttorna av, sa idag, när jag frågade honom om han fått några råttungar sålda:
- Nej, Inga alls.           & - Kommer behöva avliva de flesta. 

Det verkar som om han törs säga vad som helst bara för att försöka få en att köpa dem. Det värsta är att det funkar…
Jag skulle LÄTT kunna köpa dem.
Det har jag råd med. Bur får man med och ett bra pris på hela kalaset… 

Sen kommer problemet med mat/inredning osv… 
men jag har bara inte råd med det!

vafan… jag vet inte vad jag ska göra!
Han sa ju så med flit. Jag är ju inte dum.

Efteråt sa han också att han har en till kull på gång.  WTF!?
Han ska troligtvis avliva råttbebisar, för att sedan skaffa fler!?
Helt HELT galet.. Jag har lust att gå dit med basebollträ och
ta med mig allihopa hem!!!

GråterStackars söta små råttor….

Bim
0

Ja hade tänk skaffa råttor framåt våren, om det funkar pga mammas allergi. Men ks aju få låna 2 st honor av dorkey. :D:D:D:D

annelie-h
0

#12 det låter väldigt konstigt, tycker det känns lite mysko faktiskt.. Han kan säga vad somhelst, har ju inget att förlora på det eftersom han inte verkar så seriös/får sålt något ändå..

du kanske ska vänta till efter jul med att köpa?(helst inte av honom kanske) när du har lite mer pengar.. för tro mig, det kostar alltid en hel del mer än man räknade med.. det blev ca 600 spänn extra för mig samma dag jag skaffade råttorna (exkl. bur och råttor) matskål, trappor etc..sen tillkommer det då och då..

Grodan
0

#12 hjälp honom att sälja dem! jag kan skicka dit köpare

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Engagera
0

#14 Det går tyvärr inte det heller. Jag och min pojkvän kan inte skaffa än.. Han är helt emot det där förrän efter sommarlovet då  båda har bra löner uppsamlade.. Så dessa råttor…

#16 Ja okej. (länk o mailadress borttagen/grodan)

Ladyinred
0

Internetadressen funkar inte…

Nicciz
0

det ska vara (länk borttagen/grodan)

Allamej
0

Jag blev ledsen över den där sidan… Ledsen Inte nånstans skrevs det att dom är flockdjur och ska vara 2 och 2… Och paketet dom "erbjuder"…. Tamråtta med bur… Inte tamråttor… Skrikandes

Jag slutar skriva nu innan jag säger nåt dumt… Måla tavla istället… med lugn keltisk musik… Bra för nerverna…. Krama era råttor gott folk!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Engagera
0

Ja.. jag vet. Jag skulle ju självkart köpa till 2 råttor "extra"..
Nu förstår ni kanske varför jag vill ha dem.
Tror kanske inte att det är det allra bästa liv där. PLUS att
de nog ska avlivas. 

som Grodan sa;
Jag tipsar er… rätt adress är alltså (länk borttagen/grodan)

camilla85
0

De verkar inte alls veta vad de snackar om. Det står att råttor ska ha motionshjul, spån, att tidningspapper är giftigt, protein kan ge klåda och att de ska ha saltsten.

Det här stog också:
Du kan även lyfta råttan försiktigt i svansen men då måste Du hålla i svansroten och inte längst ut på svansen. Bär inte omkring på djuret i onödan eftersom det lätt kan tappas i golvet och skadas allvarligt.

Jag tycker du gör helt rätt i att inte köpa från dessa människor även fast jag inte tycker att bebisarna ska bli avlivade. Men jag kan tänka mig att honorna får ha kull på kull och att de inte alls har de särskilt bra. Om ingen uppmuntrar deras avel så kan de inte föda upp mer (förhoppningsvis).

Men det hörs ju på samma gång på hans mejl att han gillar reptiler så han föder säkert iaf upp till ormmat.

Det är lite sorgligt ju Ledsen .

Engagera
0

#21 Ja.. Men att de som säljer är så omedvetna om deras brister gör ju att man vill skaffa dem därifrån i alla fall. Ge dem en mycket bättre chans i livet, om du förstår vad jag menar.

Ja. jag frågade om det. Han sa att de delvis är uppfödda till ormmat. Men också som tamråttor. De är inget fel på råttorna, men jag kan tänka mig att de inte har ett bra liv där…
Mycket sorligt är det.. :/

Grodan
0

Jag kan inte med att oskyldiga råttungar ska avlivas när jättemånga vill ha söta råttungar! Så även om uppfödaren är inkompetent, oseriös o vattävvör så bör man tänka på djuren… det finns en massa kärleksfulla hem därute

Är det förresten någon som mailat till dem?

Jag har nu i a f mailat till dem och informerat om denna tråd!

camilla85
0

Självklart vill man ta dem därifrån, stackars söta små krakar men det skulle bara bli fler och man kan ju inte ta hand om alla. Men det är ju det att så länge folk köper från såna där ställen så finns de kvar och den dåliga aveln fortsätter.

Nu föder de ju upp ormmat också så det skulle ju inte sluta iaf men ni förstår vad jag menar. Försöker tänka lite mer långsiktigt. Samma sak med djuraffärer, så länge folk köper kommer det nya.

Engagera
0

#23 vadå grodan… informerat? isånt fall så borde du sagt till mig innan.. eftersom det är min tråd. Ingen skada skedd men mina åsikter är mina åsikter de ska dem inte behöva veta något om. Enligt mig.

#24 Jo, tyvärr…
Ja. klart det är så, men chansen att kanske rädda några iaf vore ju en härlig känsla tycket jag.

Grodan
0

#25 Så som tråden utvecklats så tycker jag att det är juste att informera dem om att den finns. Någon lär ju ändå göra det förr eller senare. Nu blev det förr.

Nej, tråden är inte DIN. Det är en offentlig tråd i ett offentligt forum. Om dina åsikter skulle hållas personliga skulle du kanske valt att vara tyst eller sett till att uppfödarna i fråga fortsatt vara anonyma.

LeTigre
0

#25 problemet är väl att om du och andra plötsligt kommer och köper en massa råttor av dem så går ju deras uppfödning bättre än tidigare vilket bara uppmuntrar dem.

Samtidigt. Vilken djurvän vill inte bara sparka in dörren, trycka fickorna (och luvtröjorna) fulla med bebbs och springa långt som satan liksom..? Inga djur förtjänar att behandlas illa. (Inte ens människor)

LeTigre
0

Och grodan har rätt, detta forum är offentligt och inte privat. Man får tänka sig för lite innan man lägger ut sådant man inte vill dela med världen.. Är du orolig för att de ska reagera negativt på dig?

Grodan
0

Jag valde att ta bort länkarna till uppfödarens hemsida.

LeTigre
0

det var nog bra tänkt grodan.

Engagera
0

tack att du gjorde det grodan..
Men jag skapade ju tråden?

Det var ju inte dirket menat såhär… jag tycker kanske att du borde ha sagt till innan i alla fall. Alltså rent demokratiskt…. inget illa menat alltså!
(hahaa… lol va fint det lät!) Kyss

# 28 Ja det är jag faktiskt. Är nog en liiten mes, vill verkligen inget illa med det jag skrivit. Eller… lite kanske. -.- *suck*

Grodan
0

Demokratisk var min handling att jag kontaktade dem. Tyckte inte att de skulle få höra saken via omvägar. När folk pekas ut offentligt måste de få tillfälle att bemöta saken. Fast jag antar att det kanske var lagvidrigt också… hm (inser att jag är dålig på lagen).

Jag ska bli bättre på att pma. Lovar. För det mesta informerar jag medlemmar när jag tar bort deras inlägg eller stänger deras trådar el dyl. Men ibland hinner jag inte…

Nu studsade mailet i a f (adress okänd - den som var på hemsidan) och jag antar att de aldrig fick det.

I a f så skickar jag gärna råttköpare till dem så att ungarna slipper bli avlivade.

Engagera
0

Ja precis. ^^
Tack igen

Bullerbytjejen
0

frågan e ju om han avlivar råttorna eller bara säger så för att han ska få dom sålda snabbare? och det som gör mig lite less är att så länge han får bebbarna sålda så kommer han fortsätta, frågan är vad som är bäst i det långa loppet. Som alla djurrättsorganisationer som tex räddar apor och sånt i asien, dom köper aldrig djur som far illa i affärer eller så, för att då kommer det dyka upp en apa där igen efter en vecka och det kommer bara fortsätta så länge dom får djuren sålda, kan låta hemskt och man kan bli så förbannad så man skulle kunna döda någon men det kanske är bäst för djuren om man ser det i ett större perspektiv, det kanske är värt att offra några för att det ska gå in i deras tröga hjärnlösa huvuden att det är inget dom tjänar på?

Bullerbytjejen
0

sen tyckte jag med att det va lite dumt att informera om tråden med hänsyn till trådskaparen. ok om han själv skulle hitta tråden om han själv va in här..men det blir ju en som får stå för tråden lixom som har haft kontakt med honom dessutom..

Grodan
0

#35 varsågod, du har rätt till din egen åsikt. Så som tråden såg ut där man lagt ut hemsidelänk samt mailadress till uppfödaren - vilket ev är mot PULlagen - kände jag att jag ville ge uppfödaren en chans till bemötande samt förklaring. Nu var jag bara så jäkla dum att jag TALADE om det för er! Räcka ut tungan

LeTigre
0

#36 det kan väl aldrig vara olagligt att skriva ut websideadresser i ett forum? Soeciellt inte en sida som säljer saker. Mailadressen fanns ju på hemsidan sen så det var ju sak samma om hon skrev ut den eller ej.

Grodan
0

Det var inte samma mailadress som på hemsidan. Jag är inte säker på att man får lägga ut folks mailadresser utan deras medgivande.

Engagera
0

Nej men tyvärr var det ju faktiskt folk som frågade om dem, och jag tänkte inte särskilt länge på det. Så därför, kan jag förstå att du informerade om tråden. :)

#34 Ja, det är så sant, så sant!!! & fan synd att det är så..
Kan ju inte göras mycket åt tyvärr. Hoppas att de fattar själva tillslut.

Grodan
0

Ja, men man får ta sådant privat!

Engagera
0

Helt klart :)