Bråk eller bestämmer rang?
Hämtade hem en hane av en bekant för att para en av mina honor, de har träffats en gång innan men då lämnade jag iväg min hona till min bekanta. Då de inte blev några bebisar bestämde vi att jag skulle låna hem hanen för att honan kanske kände sig tryggare där och att det blev något. Nu till frågan, de har tjafsat lite men nu står de båda på bakbenen och fäktas i med frambenen. Hanen är rädd och trycker sig emot hörnorna och andas snabbt. Bråkar dom på allvar eller är detta bara ett sätt för att visa vem som ska vara ”ledare”?
Det jag tittar på är om vinnare respekterar att förloraren ger upp.
Normalt sett så är fighten över så fort en ger sig, och då brukar de gå över till att putsa varandra för att visa "OK, jag accepterar att du gav upp, kompisar?".
Naturligtvis ska det inte uppstå blod och sånt, utan det ska vara "enligt brottningsregler" (och då menar jag inte en 400 lysrörsmatch med no disqualification, falls count everywhere…).
Låter som ni borde läsa på mer om avel. Det är inte så lätt att avla på råttor som att bara sätta ihop två djur och hoppas allt går bra så man får små söta bebisar. Mycket kan gå fel, och sedan skall ni som uppfödare kunna stötta era köpare. Därav bra veta mer.
Speciellt angående kroppspråk. Samt att dominans/dåliga beteenden brukar ärvas från föräldrar och släkt. Skall va i rätt ålder mm. Honan inte under 6 måander, inte första kullen efter 1 år. Inte avlas på under 300 gram eller övervikt. Hanen bör va närmare 1 år helst minst 1 år och äldre.
Är det minsta lilla bråk så sära på dom direkt så ingen skadar den andra. De skall absolut inte tvingas. Det ni har just nu är att de bråkar. Vilket är risk att honan som gett sig på en stor hane kan va dominant, hormonproblem. Sånt kan nedärvas till avkomma och få problem med dominans/aggressivitet mot andra råttor ev människor när kullen börjar gå in i tonåren.
Honor som inte är i brunst brukar försöka springa undan, fly, pipa, sparka bort, vända bort baken och möta hanen ansikte mot ansikte. Ställa sig på bakbenen mm. Eller går det lugnare till och de myser ihop tills hon blir brunstig. Men inte så bra att hon jagar in honom i ett hörn och elak så han blir rädd. Det är inte bra alls och jag hade personligen valt att inte avla på en sådan hona.
Så nej det är inget att göra med ledare eller rang.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2021-09-11 19:08 av zickan