Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 382 ggr
[Inana]
0

Råtta på äventyr

Min Ninni var på äventyr utanför buren idag, utan min vetskap O_o Det var säkert spännande, mitt hjärta höll dock på att stanna när jag såg henne, buren står nämligen inte i det råttsäkrade rummet och mina tankar snurrade fort, fort. Jag litade inte på att jag inte skulle få jaga henne i timmar. Skäms på mig, hon är ju världens lugnaste. Det var liksom "Hej, mamma är du här, va kul, jag har saknat dig" och så hoppade hon upp på min axel <3 Jag älskar mina råttor! Fast de luktar kiss…

Påtal om det, haha, nu får jag er att läsa min fråga fast ni inte ville :P
De luktar verkligen kiss! De tycker att det är en bra idé att sova i samma låda som de kissar, är inte det höjden på lathet? Jag vet att det går att bada råttor, men jag är lite orolig för det där med nerkylning och så. Om jag badar dem, torkar dem ordentligt och sen låter värmefläkten stå vid buren ett tag, vad tror ni om det?

annelie-h
0

blir det inte lite kallt från fläkten ändå? vinden liksom?? har ingen aning eftersom jag inte har någon..

är lukten riktigt illa? för mina fixade tvättningen själva o efter ett tag luktade de inte alls.. bara sådär varmt och mysigt.. ibland får jag för mig att de luktar majs med bregott på.. hihi.. mums!

Elma_vip
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har badat mina två ggr sedan jag fick dom.. och jag torkar dom så att dom är hyfsat torra, sen släpper jag ner dom på golvet där det finns ett någt varmare element än i de andra rummen, där frå de springa tills de torkat.. =)

[Inana]
0

Klart att jag helst ser att de sköter det själva, fast så länge de fortsätter sova på kiss-saker är det nog svårt. Jag ska testa lite olika inredningar först och se ifall de hittar något nytt ställe :)

GRJM
0

Jag tvättar mina lite då och då, och sen fönar jag dem med hårfönen- de två gamla älskar när hår fönen kommer fram och sen blir det att ligga o sova i mitt knä tills de är helt torra (gärna längre)

Ninja
0

Det är inte helt ovanligt att råttor sover i toalådor (något mina aldrig gjort men har läst att andras gjort/gör det) eller kissar där de sover, t ex i hängmattan.

Mina tips är att byta oftare så att det alltid är rent där de sover, eller ordna med fler och ännu mysigare sovplatser så att de sover där i stället för i kisslådorna. Om de kissar på nya stället också så är det bara att byta bäddmaterial oftare där med. :)

[Inana]
0

De sover inte i kisslådorna, de gör sovlådorna till kisslådor :P

Storvreten
0

Jag tvättar mina när de är för smutsiga, alltså eftersom de kissar lite här och där så sätter sig de i kisset, vilket blir gula rumpor ^^ Så jag tvättar dem då och då mot sin vilja, de tycker inte att det är så kul. Sedan torkar jag dem och har de i handduken i ca 2 minuter (de vill inte längre) och sedan släpper jag in dem i buren eftersom de attackerar sig själva genom att tvätta sig, de torkar sig alltså själva. De lilla vattnet som är kvar :)

Jag säger som de andra, testa att buta oftare :)