Kan råttor gråta?😢
Hej!
Jag har har två stycken rått tjejer ungefär 10 veckor gamla köpta från djuraffär. Men den ena som har varit jätte snäll och nästan låtit mig lyfta henne har helt plötsligt inte rört sig lika mycket enligt mig. Och när hon andas så tar hon andetag som ser ut liknande man gråter och hon reagerar inte när jag kommer nära buren eller pratar men henne och hon låter lite typ som man låter när man gråter och andas in fast snabbare och tystare
Orolig råttägare vill gärna ha svar så fort som möjligt 😟
Kontakta veterinär.
Det är tyvärr alltför vanligt att djur från djuraffär har eller får problem med hälsan.
// Harley
#1: Men är det ett problem med hälsan? Det låter lite konstigt. Eller det kanske är så. Hon har inte orkat röra sig lika mycket men jag menar det är bara två dagar, det kanske går över? För hon andas verkligen som om hon gråter hon kanske saknar sin mamma (kan råttor göra det?). Men hon har en kompis i buren och det är hon som har "ledarrollen" kan man säga (den råttan som inte är sitt vanliga jag har ledarrollen). Men fas än det så biter hennes kompis i henna och drar ner henne från gallret när hon klättrar. Hon kanske blivit skadad pg a detta? Men ibland så är de bästisar och äter tillsammans och tvättar varann och gosar.
#2: Råttan har blivit slö och andas annorlunda. Det är tecken på att något inte är som det ska. Oavsett om det är en skada eller sjukdom så tycker jag du ska rådgöra med en veterinär.
// Harley
#3: kan det inte bero på att den är trött bara?
#4: den är aktiv på natten men inte epå dagen och jag vet att det ska vara så men asså den rör sig knappt på dagen men den brukar ex gå ut på burdörren och hälsa
#4: Jag tycker som sagt att du ska kontakta en veterinär som kan svara på dina frågor och dämpa din oro men det verkar du inte vara intresserad av.
// Harley
Åk till veterinären nu direkt!
Mvh
Mig
Om ens djur inte mår bra så kontaktar man veterinär. Nej, råttor gråter inte för att de saknar sin mamma. Det är inte heller normalt för en råtta att "bara vara trött" och därför vara slö väldigt länge i sträck, särskilt råtthonor som är mycket mer aktiva än hanarna.
Inte ok att skriva på ett forum istället för att kontakta veterinär och ignorera upprepade råd att ringa veterinär medan du tar teorier ur luften om vad det kan bero på istället för faktisk sjukdom. Och vad menar du med att "det låter konstigt att det skulle bero på något med hälsan"??? Om det låter som att råttan gråter är det troligen något med luftvägarna.
Sajtvärd på Skrivlust
Veterinär, som troligen kommer att ge henne antibiotika.
Tyvärr som folk redan nämnt. Råttan låter rätt sjuk. Nån bakterie eller virus.
Råttor gråter inte så det syns så tydligt. De kan sakna, deppa ihop men de gråter inte synligt.
Det du beskriver är en sjuk råtta. Förhoppningsvis bara förkylning, men det kan va värre och ju längre hon får gå utan hjälp kan det kräva mer för att få henne frisk.
Behöver besöka en veterinär och mest troligen kommer du få medicin i form av bactrim, vibranord eller baytril att ta under 10 dagar. Dock är det rätt kort medicin kur och bästa är om man får 14 dagar eller mer. Det är lätt spilla ut osv när man försöker ger. Så bra försöka få för nån dag mer. Samt inte alla som blir friska på bara 10 dagar. Ibland kan de behövas fler dagar för att verkligen få dom helt friska.
Sedan är det även smart ge mycket nyttig mat med mer antioxidanter. c vitamin och liknande. Eller om du har smådjursvitaminer hemma att köra på det ordentligt för att boosta imunförsvaret. Går även testa ge enchinagard, kan jang i en liten vattenflaska eller i t.ex gröt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10: funderade på att gå till veterinären idag men hon har faktist blivit bättre hon låter fortfarand lite men inte lika mycket som innan och hon gick ut från buren på mina händer idag (helt fantastiskt)😙
#11: Om djuret är sjukt så är det enligt lag ditt ansvar (eller dina föräldrars om du är under 18år) att ta djuret till veterinär.
// Harley
Andingsbesvär är alltid att ta på allvar på råttor. Behandlas de inte så finns risken att de blir kroniska, det vill säga att de inte går över, ens med medicin, speciellt om det är mykoplasma, som man verkligen behöver behandla direkt. Åk till veterinär imorgon.
Jag har förlorat råttor på grund av andningsbesvär, det är inte roligt.
- Redigerat 2021-04-29 20:17 av Troberg