Hjälp med mina rått hanar <3
Hej! Jag är nybliven rått ägare sen ca 5 månader tilbaka när mina små rått pojkar kom hem!
Men nu börjar jag undra om allt är bra med min ena pojke.
Han reser ragg och är dominant mot sin bror, leker hårt och juckar på honom mycket.
Han blir väldigt exalterad när han leker med mina händer och använder tänderna mycket. Är det något som jag borde göra eller är det normalt? Båda är hur snälla och söta som helst men jag har mina funderingar ibland :)
Tacksam för svar, en nybliven rått mamma
Det kan hända att visa hanar vill vara ensamma har jag för mig, titta först med andra då det var ett tag sedan jag hade råttor så minns inte så mycket! Ska försöka söka upp något om det, så återkommer om jag finner något svar!
Jag hittade ett äldre inlägg där det står att det är helt normalt att råttorna busar när de är unga! Detta lär dem att ta konflikter när de blir äldre. Så länge de inte skadar varandra är det ingen fara, isåfall får du separera dem.
Jag skulle även rekommendera strö matning då jag läste att en del dominanta råttor vaktar matskålen som sin personliga ägodel och låter inte de andra råttorna äta från den. Genom Strömatning så kan den inte längre vakta maten. Strö matning är också en bra aktivitet för råttorna!
Om du inte redan strö matat så läste jag att du skulle börja med att stö ut 15 gram runt om i buren efter att du städat den, och sedan lägga 5gram i en matskål! Tillslut behöver du inte använda matskålen längre!
#2: problemet är att mina råttor nu har kommit in i ett rejält bråk, (ingen mat i närheten) båda burrade upp sig som om det vore kamp på liv och död och det ljudet dem gjorde var inte lek….
kontaktat uppfödare och veterinär så en kastrering ska ske😥
Typ kring ett halvår gamla så kommer de in i en ålder där det är viktigt för dem att ta reda på vem som är störst, starkast, vackrast och bestämmer.
Så länge som de brottas "enligt reglerna", låt dem reda ut det själv. Börjar någon gå för långt så säg till, oftast räcker det att snäppa med fingrarna och peka på råttan för att den ska fatta.
#4: Det är roligts gris fighter dem kör, päls flyger, och jag har försökt gå emellan men dem kommer efter varandra gång på gång🥺 jag vet inte hur jag ska göra dem berörs inte av att jag säger till eller ingriper. Det har börjat hända i buren nu kring mat oxå… vilket inte är så kul. Men som det ser ut nu kommer vi avvakta och se om det fortsätter eller om det lugnar sig 🙂 Ska ha tålamod och se, om det såklart inte sker skador mm
#5: riktiga*
Två sätt som brukar funka när man vill avbryta bråk:
Knäpp skarpt med fingrarna och peka på dem.
"Pys", typ som när man tar bort munstycket från en däcksventil, och peka på dem.
Det viktiga att se när de bråkar är att de slutar när en ger sig, och att de sedan är kompisar. Och, såklart, att de "följer reglerna", dvs brottning, inte bett och sånt.