Skulle behöva tips/städa bur
Hej!
Jag har haft råttor i 3veckor nu och de kommer från djuraffär. Jag har inte tämjt (byggt tillräckligt bra förtroende) än och buren är skitig jag vet inte hur jag ska göra. Det är mat överallt och bajs det är dammigt men jag vet inte hur jag ska göra
Orolig för hur jag ska göra vill ha svar så fort som möjligt.
På vilket sätt är de inte tama än? Försök att ge dem lite godis! Lura in dem i en transportbur! Har du badkar kan du tillfälligt lägga dem där i med några leksaker, annars får de vara i trandportburen tills vidare med uppsikt av dig eller annan person. Detta gäller även om du lägger dem i badkaret!
Du måste städa buren nu! Har du badkar eller annat råttsäkrat rum så rekommenderar jag även att du övar upp tilliten till råttorna. Sitt med godis och låt dem komma fram till dig. Mata dem med lite gurka och låt dem ta det från din hand. Om de bits ha handskar på dig men försök att försiktigt kunna klappa dem. Det är viktigt att dem ser din hand komma.
Ta långsamt fram handen till dem med lite godis, och försök klappa dem lite lätt med andra handen (den ska komma långsamt och synligt till dem). Inga snabba rörelser. När du klappar behöver du bara lätt nudda de översta hårstråna lite lätt tills dess att du kan klappa dem så att du lätt strycker deras "hud". Klappa i början med ett eller två fingrar, dra undan handen om de försöker bita dig och ge dem inte godis som de biter dig. Försök förknippa dina händer och dig som något positivt. Har du någon gammal tröja kan du försöka låta dem leka i den (ingen stickad tröja då de kan fasta i klorna på den) så att de känner igen din doft. Detta går även att göra i sängen, men ha någon handduk över ifall de bajsar då de kanske är nervösa.
Detta måste du göra dagligen, lugnt och försiktigt. Först i 5 min i taget och vänta ytterligare 5 min innan du går fram igen, sen ökar du gradvis uppåt och umgås med dem längre med godis tills dess att de förknippar dig med något gott.
Jag vet inte om jordnötssmör är bra då det var ett bra tag sedan jag hade råttor, men vi brukade ge dem en liten mängd med det som godis.
#1: jag kan klappa en av dem och den en har nästan gått upp på min hand men den andra bits. Jag har inte än lyft de med handen än.
#2: Låt det ta tid! Bits den ena råttan för att den är rädd eller bits den för att den tror att du har mat?
Råttor är snabb lärda, som andra svarat dig lura in den i en transport bur och sen kan du börja sätta igång med arbetet mot att göra dem tama! Finns jätte bra tipps och trix bara du googlar på hur man gör råttor tama! Det fungerade för mig hur bra som helst! Lycka till
Mina råttor kliver ner i transportburen direkt när man håller fram den mot buröppningen. Det gjorde de redan första gången jag gjorde det, när jag haft dem en vecka. Prova! :)