HJÄLP! Råttan bits
HJÄLP! min ena råtta bits den är ca 8 veckor gammal och köpt från djuraffären (båda kommer där ifrån) jag försöker tänka dem men den ena bits eller nafsar jätte hårt hon bet igenom huden på mitt finger och det var inte skönt så jag vet inte vad jag ska göra.😟😢
Vill gärna ha svar så fort som möjligt!
Troligen är den osäker och rädd. Pusha inte den, låt den komma till dig.
Jag brukar jobba med den råtta som är tamast, göra övningar där den blir upplyft, får en godis, får beröm och sedan sätts ner igen. Det brukar inte dröja länge innan de andra fattar och känner sig utanför och också vill vara med.
Man kan också ta en gammal otvättad T-shirt och göra en hängmatta av, då förknippar de din doft med trygghet.
Ett annat sätt, när de börjar bli tamare, är att ta med dem någonstans där de inte är riktigt vana, tex sätta sig i soffan och titta på en film. Då är du den kända punkten i en okänd miljö, och blir därmed tryggheten för dem.
#1: men hur ska jag tämja dom jag har läst på om hur man ska göra men jag är lite tveksam på hur jag ska göra för när jag försöker mata de med handen så är den ena ok men den andra nafsar riktigt hårt asså.?
Pressa inte dem. Öppna burdörren, sätt dig utanför med godsaker, sitt still och låt dem komma till dig. Låt det ta tid.
En annan viktig sak är att aldrig någonsin hindra dem från att går tillbaka till buren, att kunna gå tillbaka till buren är en viktig trygghet för dem.
Är de nypiga så gäller dessutom samma sak som om man har en för ivrig hund: Ge godsaken i handflatan på en utsträckt hand, inte i mellan tummen och pekfingret. Det blir naturligare för dem att ta försiktigt då, och de nyper inte lika lätt.
#3: oj det tänkte jag inte ens på (att ha godis i handflatan) tack ska prova.
Också, tänk mindre i termer som "tämja" och tänk mer i termer som "bygga förtroende".