Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 636 ggr
[Malin3033]
0

Innan råttköpet...

Hej, är ny här på råttor.ifokus och tankarna om att skaffa en råtta kommer och går. :)
Jag har "bara" haft hamstrar tidigare och vad jag förstår är det enorm skillnad. Men innan jag skaffar ett råttpar vill jag gärna veta så mycket som möjligt. Och under tankarnas gång har jag kommit på några frågor jag ännu inte hittat svar på.

• Vad ska man ha för bottenlag till råttorna, vad är billigast, bäst?
  • Hanar eller honor? Förstår om frågan verkar svårt eftersom även jag har fått den frågan ang. hamstrar flera ggr. Men vad är den största skillnaden?
  • Luktar råttor mycket mer än hamstrar?
  • Ungefär hur mycket kostade era råttor, maten ni köper till dem, buren osv?
  • Är det något speciellt som råttorna inte tål? Tex. hamstrarna mår dåligt av att äta stenfrukter och citrusfrukter. Även lök osv.
  • Ni som både har råtta och mus, vad är för respektive nackdelar med de två arterna?

Det var allt just nu, tack på förhand!

dorkey
0

Vad ska man ha för bottenlag till råttorna, vad är billigast, bäst?
Billigast så har du kutterspån, spån. Men det är något du inte ska använda dig av! det innehåller terpentin och är skadligt för råttorna. Dessutom kan det damma och vara behandlat på olika sätt.
Använd istället Toa-Lätt eller Aspflis som exempel. Aspflis är en aning dyrare, men ska tydligen lukta jättegott. Toa-lätt är billigt det med och tar bort lukten ganska bra.

Hanar eller honor? vad är den största skillnaden?
Svårt att säga, beror på vad man gillar.. Hanar är ju mer maskulina och oftast mer soffpotatisar än honor. Honor sägs lukta godare (det är olika från råtta till råtta) men är mer spralliga.. Fler får komma med fler skillnander, det är ganska mycket.

Luktar råttor mycket mer än hamstrar?
Har noll kunskap om hamsterlukter.

Ungefär hur mycket kostade era råttor, maten ni köper till dem, buren osv?
Den frågan har varit ute förut.. Och det är så fruktansvärt olika! Tänk på att en lagom stor bur kostar omkring.. 500-1000:- beroende på om den ska vara ny eller hur stor.. Endel kostar upp mot 3-4000:- men då är buren ganska enorm också.

Är det något speciellt som råttorna inte tål?
Inte något jag kommer på just nu. Råttor tål verkligen det mesta, bara man tänker på att kryddor och fet mat inte är nyttigt för någon. Endel råttor blir allergiska mot den dåliga råttblandningen som brukar finnas på djuraffärer. Och de flesta råttor reagerar på kutterspån, och det är ju inte så konstigt heller.

GRJM
0

Hej. Oj vad kul att du verkar ta detta med råttor på allvar och verkligen vilja veta =)

Jag ska så gott jag kan lära dig allt det jag kan, inte så överdrivet mycket med helt klart tillräckligt för att råttorna ska må bra.

1: jag tycker aspspån eller toalätt, inte vanligt spån då det dammar och ofta är gjort av barrträd som innehåller terpentin (cancerframkallande).
Jag skulle tro att toalätt är det billigare alternativet, eller om man har tidningspapper i botten och lite spån/toalätt i toalådan blir det helt klart billigast =) Jag har så att jag har tidningar o sen toalätt i bajslådan. :)

2: hittade detta i tråden hanor eller honor? skillnader?

Allt är väldigt individuellt.
**Hanar:
** + Oftast lugnare än honor
 + Större än honor
 + Drabbas sällan av tumörer
 - Luktar oftast mer
 - Lever oftast kortare än honor

**Honor:
** + Luktar oftast mindre än hanar
 + Lever oftast längre än hanar
 + Oftast busigare och mer lekfulla än hanar
 - Drabbas lätt av juvertumörer
 - Kan få livmoderinflammation
 - Ofta gnagigare än hanar

3: Jag tycker helt klart att råttorna lucktar mer, eller iaf avföringen. Men det är inget man tänker på om man byter regelbundet i buren och tar bort det skitigaste sakerna varje dag. Jag gör själv så att botten byter jag v varannan/var tredje dag men tidningen där de mest sitter (uppe i buren) där byter jag ca 2 ggr om dagen.

4: Mina råttor kostade 100,150,150,100,325. (har 5 stycken kiillar) maten och spån o hela rubbet brukar bli ca 100kr i månaden. svårt att säga för jag köper på mig massor på en gång och gör min egen mat. Sen får de äta mina rester från tallriken och lite annat smått o gott som hittas i kylen (oftast när jag åker hem till mamma får de lite extra)

5: vad de tål eller inte vet jag inte hundra men jag ger inte mina stenfrukter eller citron, det inte de skulle äta citron heller för den delen :) denna fråga får du fråga de kloka här inne

hoppas att det gå kommer gå bra med råttorna!Glad

[Malin3033]
0

Tack för era svar. :)
Jag blir glad över att det uppskattas av dig GRJM att jag är vetgirig. Djuren går först.

En annan fråga jag kom och tänka på nu, hur ser era burar ut och vad kostade dem? (gärna bild)
Vad är mini måttet för burar? Det "ända" jag vet om råttors behov i burar är att dem gärna är höga. till skillnad från hamstern som ska ha låg bur.

GRJM
0

Jag håller precis i skrivande stund på att lacka hyllplan till min nya bur som jag ska ge mig på att bygga :) Min gamla är en stor fågelbur, inte mega men ca 100x60x70 skulle jag tro och lite för liten för mina killar.

Du kan gå in på www.ratpower.se o kolla efter burräknare (är för lat för att leta upp en länk) men där kan du se.
eller så tänker du som jag, Stort, Vräkigt, O högt som f*n :)

De gillar att ha massor utav saker att leka med/klättra på och även myvket mysiga sovplatser. :)

LeTigre
0

Här har du en tråd fullsmockad med bilder av burar

Här är en full med smakliga exempel på mat som våra råttor tycker om och mår bra av 

Här har du burräknaren du kan använda för att se hur många råttor som kan bo i den bur du funderar på att köpa. (Man brukar säga minst 50cm åt alla håll)

GRJM
0

Vad du var ambitiös då :) heheSkrattande

LeTigre
0

#6 ja eller hur, jag är sååå duktig så :D

Kristall
0

Har själv haft både hamstrar och tamråttor (råttorna dog dock i slutet av 2006/början av 2007). Och ja, det är skillnad på hamstrar och råttor. I alla fall enligt mig.
Bottenlag: vi hade aspflis till våra råttor. Först hade vi sånt spån som vi hade till hamstrarna, men bytte snabbt till aspflis. Det är kanske lite dyrare men man kan köpa stora säckar av det och det är hälsosammare för råttan, så det är absolut värt pengarna.
Hona/hane: vi hade honor, har aldrig ens träffat en hanråtta förutom i djuraffären, där de hade tre otroligt keliga och nyfikna hanar. Vad jag har förstått så är honor piggare och mer aktiva, men det är väl olika från råtta till råtta antar jag :)
Lukten: våra råttor luktade ganska mkt mer än hamstrarna. I och för sig hade vi tre råttor i samma bur och hamstrarna i enskilda burar så det kan kanske ha haft något med saken att göra. Det luktade inte lika mkt med aspflisen i alla fall.
Kostnaden: råttorna kostade väl cirka 150kr st, kommer inte ihåg exakt, och då var de från en djuraffär och därför billigare. Orsaken till att vi inte köpte av en uppfödare var att det typ inte finns någon råttuppfödare var vi bor. Vi köpte specialmat åt dem som kostade mer än vanlig fröblandning. Buren köpte vi för cirka 500kr begagnad av min kompis, det var en kaninbur med två våningar.
Vad råttorna inte tål: inte för kryddad mat iaf, som typ pizza. Kommer inte exakt ihåg vad de tål och inte tål, hade dock stenkoll på det förut..
Nackdelar med mus/råtta: jag har aldrig haft en mus själv men min kompis har haft två st. Möss är ganska små och man måste vara ganska försiktig med dem. Råttor måste aktiveras mycket och de måste ha sällskap.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Malin3033]
0

jag tackar så mycket för svaren! ska kolla runt här lite mer på forumet och sedan får vi se vad det blir. :)

Ladyinred
0

Mina råttor älskar pizza :P

GRJM
0

Mina älskar oxå pizza, men inget slåt fiskgratäng.

För att inte tala om min sambos fötter - de verkar smaka kalas bra för de är de ända fötter de nafsar på :)