Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1509 ggr
Lollo86
0

Blodig runt ögonen

Jag har 5 små tamtjejer å alla är i olika åldrar.. nu senaste dagarna har jag sett att 4 av dom, ibland, fått blod runt ögonen och ibland tunt nosen. det är inte så mycket men det är ju ändå blod.. det är torrt också. Är det någon som vet vad det kan vara eller är det lämpligt att gå till vetetinären med detta? tänkte isåfall ta med bara ena råttan för om hon har nånting lär de andra också ha samma..

usch det är så jobbigt att se :( kan det vara nånting de ätit?

Hoppas nån orkar svara..

Engagera
0

Jag tycker du ska skynda till veterinären så fort som möjligt,
är det blod så är det inte bra! Skynda skynda :/

Mymlan
0

Råttors sekret, snor, ögon vätska är rött.. Men ändå gör veterinär koll på dem de kan vara förkylda..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ninja
0

Som sagt, snor, saliv oh ögonvätska är rött, så du behöver inte oroa dig över blod.

Min spontana tanke är förkylning, men att det är så många?! Förvånad Står de i drag?
Håll dom varma och ge dom massor med nyttig mat så blir de säkert bättre snart. Blir dom inte det så kan det vara något för veterinären att ta en titt på.

Lollo86
0

#2 ja men alltså dom har ju inte haft så förut. det har ju kommit nu på nån vecka.

#3 nej dom står inte i drag heller. dom har det rätt varmt där buren står. ibland har jag sänkt värmen för det kanske har varit för varmt. vet inte riktigt hur varmt råttor ska ha det? kanske blir jobbigt när det blir för varmt också väl?

jag har bokat en tid hos veterinären på måndag. men tror ni bara att det är vanlig förkylning? kanske onödigt att gå till vetten då?

zmulan
0

Jag skulle nog gå till vetrinären i alla fall! Jag är ju lite nojjig, men om man går så vet man ju till nästa gång vad det kan va och vad man eventuellt ska göra! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Stephanie
0

Jag skulle vänta lite med veterinär jag och försökt bota dom själva först. Annars lär du komma hem antningen med antibiotika, vilket ju är onödigt om du kan få dom friska utan mediciner, eller utan något alls.

Det jag kommer på just nu:

• Se till att dom INTE sitter i drag, och inte utsätts för kyla
  • Mata med extra mycket och nyttig mat
  • Ge dom Roobios-the med honung att dricka

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lollo86
0

okej tack för tipsen =) ska fundera tills i morgon om jag ska avboka veterinären eller ej.

Engagera
0

jag tycker verkligen inte att du inte ska gå dit, man kan aldrig vara 100% säker ! enligt mig.
du får berätta hur det gick sen.. !

LeTigre
0

#8 skrev du fel nu?

Allamej
0

#9 jag tror hon skrev rätt, läs långsammare :) Jag trodde också att  det var svammel tills jag läste ordentligt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Engagera
0

Hahaha ja… jag funderade själv länge på om det lät rätt eller fel!.. men det är rätt. Tro det eller ej ;) hehe!

LeTigre
0

hahahaha.. NU efter ungefär tusen läsningar upptäckte jag det andra "intet"! "jag tycker verkligen inte att du inte ska gå" LOL!!,

Lollo86
0

Okej men då går jag dit ändå då =) ja precis man kan ju aldrig vara säker på nånting. men får hoppas att det bara är en förkylning.

kommer jag isåfall få antibiotika då till dom eller?

Engagera
0

#12 Det är starkt jobbat ;) hehe… Blev ju lite tokigt, tur att du fattade tillslut iaf då! ;)

#13 Japp gör så! :) 

det är väl klart du kan få recept på läkemedel om råttan är sjuk! ^^ Lycka till!

Stephanie
0

Jag håller fast vid min åsikt… Jag vill inte ha resistenta sjukdomar bara för att vi får antibiotika för allting… Vid förkylningar är det bättre att försöka behandla själv.

CamillaS
0

håller med Stephanie. grodan har skrivit en bra tråd minns inte precis vad den hette så nån som vet kan vel leta upp den den hette nånting i stil med, "medicinera inte i onödan" eller nåt.

hittade tråden ;) http://www.rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5cc5ec5d-bd1e-47bb-8c2f-275c4a8006e0

Engagera
0

Ja, men om det nu är blod som
rinner i råttans ögon och nos.. -  hallå.
Det är ju viktigt att hon går dit och kollar upp det!

Sen om det finns bättre alternativa medicineringar. Sure thing! :)

Dessutom blir inte en bakterie resistant mot
Antibiotika över en natt..
Klart man inte riktigt kan tänka så heller, men iaf!

point made ^^

LeTigre
0

#17 OM det är blod, vilket det troligen inte är. Råttornas tårvätska och snor blir rött i kontakt med luft så det är ju troligast att det är det som rinner = vanliga förkylningssymptom.

Lollo86
0

hmm okej jag tycker verkligen det ser ut som blod men men.. hmm..

aja men jag ska gå till veterinären iallafall å höra med honom vad han tror att det kan vara.. göra en hälsoundersökning

Lollo86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni lite rött vid hennes öga. syns inte så bra men men..

annelie-h
0

det är med största sannolikhet inte blod… som mååånga sagt i denna tråden så är snoret och andra vätskor röda! mina var snoriga och förkylda och det såg riktigt rött ut på den enas nos.. men det är snor.. även om det ser mer dramatiskt ut

annelie-h
0

hur har det gått förresten? fick de medicin? ett tillägg till ovanstående meddelande är att mina fick antibiotika och det blev en "puttning" så de blev bättre.. nu är båda bättre än någonsin:)

Lollo86
0

#22 jag ska dit på måndag efter klockan 14 så vi får se då hur det går. men det borde gå bra. alla är lika pigga som vanligt och äter och har det bra

Engagera
0

Jag skyller på att jag inte haft råttor…
Men OM jag skulle vara med om detta skulle jag
nog börja störtböla medans jag panikartat kutar
till närmaste djursjukhus! Typ.
^^

<---jag

Stephanie
0

Hehe, nej du kan vara lugn. Det där är helt vanlig tårvätska Glad Sådär lite kan de få även utan att vara förkylda. Det kan bero på lite skräp i ögat bara. Avboka veterinären du, behandla dom själv med nyttig mat osv som jag nämnde innan. Åker du till veterinären kommer du antingen komma hem utan någon medicin, men flera hundra kronor fattigare, och bara ha fått höra det du redan fått höra här. Eller så får du även antibiotika, vilket kostar i alla fall ytterligare några hundralappar, och ändå hjälper det inte råttan nämnvärt…

Lollo86
0

jag blir väldigt förvirrad av hur jag ska göra men…. jag kommer gå till veterinären.. struntsamma om det kommer kosta några hundralappar.. vill bara att mina tjejer ska ha det så bra som möjligt.

annelie-h
0

det låter bra att gå dit.. känns ju alltid skönt iaf:) var beredd på att veterinären kan tro att det är blod också.. och informera. annars kanke de får kraftig och onödig behandling.. stackarna..

annelie-h
0

#24 förstår dig faktiskt.. min pojkvän höll på att få riktig panik när det var massa snor runt nosen.. han trodde hon skulle avlida på fläcken.. hi hi

Stephanie
0

#27 Ja, det är ju också en stor risk med veterinärer. Varför kan dom inte utbildas för?? Skrikandes

Engagera
0

#28 Hehe - Stackarn! Skulle nog själv överreagera massvis!
bra att man får lära sig nya grejjer här då ju! ^^

Lollo86
0

men alltså hon är ju inte blodig jämt om nosen å ögonen.. så tänk om hon inte är det i morgon då? kan han göra en hälsoundersökning iallafall eller måste det vara när hon har blod på sig?

LeTigre
0

Hur gick det hos veterinären?

Stephanie
0

Ja, jag är också nyfiken!

Lollo86
0

Jag kom just hem därifrån. Han sa bara att det är vanligt att råttor får så där för det är deras vätska bara. det hade varit skillnad om det hade varit genomskinligt eller gulgrönt för då är det ju iallafall förkylning eller influensa.

Så jag slapp betala också hehe =) Jag visste ju nästan att han skulle säga så där också. och vad jag har sett så är hon ju lika frisk som hon alltid har varit. lika busig å äter som hon ska å allt. samma med de andra tjejerna jag har . så det är lugnt :D

annelie-h
0

jo.. de är ju duktiga på att tvätta bort det.. jag hade med båda två, så det märktes en skillnad i aktivitet, plus att de nyste.. men veterinären får helt enkelt lita på dig.. får väl se hur det gick idag:)

Lollo86
0

#35 ja alltså jag skrev precis innan dig om att jag varit där :D det gick jättebra. behövs ingen behandling alls. det är naturligt att råttor får så ibland med tanke på att deras vätskor är röda.

annelie-h
0

oj vad schysst!! gratis:)