Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1244 ggr
dorkey
0

Gp-råtta säljes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med många funderingar och grubblanden har jag nu bestämt mig för att omplacera San, min älskade GP-råtta.
Jag har försökt få tag i fodervärd men intresset verkar inte finnas. Jag kan förstå om folk inte vill fästa sig vid henne för att sedan eventuellt bli av med henne..

San är 11 månader gammal, född den 5 Januari 2007. Kommer från början ifrån zickan's uppfödning, heter Water på papprerna. Blev såld till en tjej i Gävle som inte kunde ha henne kvar pågrund av tidsbrist och sedan köpte jag henne vid 5 månaders ålder.

San är en mycket blyg tjej som tar sig tid att lära känna sin ägare. Hon är en mycket charmig tös som aldrig någonsin bitit varken mig eller min pojkvän, hon puttar endast bort våra händer med tassarna.
Hon är tam, men vi har inte riktigt haft den tiden hon förtjänar så allt som fattas är tillit.

Jag söker ett tryggt och kärleksfullt hem där hon kommer få leva livet ut. Hon ska inte behöva flytta mer! så du ska ha läst på ordentligt och veta vad du ger dig in på.

Jag säljer henne för 1200:-
Med mycket kärlek och ett tryggt hem med personer som vågar hålla på med henne mycket så kommer hon utan tvekan bli väldigt gosig.

Hon finns i Härnösand, västernorrland.

//Madelene & San

dorkey
0

putt

TienMu
0

Å vad söööt hon va då…ligger där å snosar i systempåsarna *le*

dorkey
0

Ja, hon är verkligen riktigt charmig! Alla bilder på artikeln om GP-råttor är på San också :)

TienMu
0

såg att du lagt upp på blocket me….hoppas du hittar ett bra hem….jag vill jättegärna ha,och jag ska skaffa men inte just nu….har för liten lägenhet,dom kräver ju mycke space….ska bo kvar me min sambo tiss han plugga klart här i uppsala sen ska vi flytta ti nå större…gärna på landet *le* å då ska de finnas mycke djur hos mej! :)

Mimus
0

Men åhh..

Jag flyttar ju upp till Härnösand i Januari å skulle verkligen inte haft något emot ngn med Gp man kunde bekantat sig lite med..Typiskt :P

dorkey
0

#5, jaså? vet du vad som krävs med en GP?

Mimus
0

Man vet ju det man har läst.. Synd dock att det i stort sett är ganska dåligt med info om GP men det är väl för att det ändå är relativt nya här i Sverige där vi é sist med allt ;)

Så tyckte det var suveränt att hitta detta ställe där man så att säga kan få lite mer kött på benen :)

Men nej, råtta har jag faktiskt aldrig haft.. Fast eftersom GP enligt vad jag förstått skiljer sig från den vanliga tamråttan "Delvis därför man hellre vill ha en GP.. De verkar lite mer, vad ska man säga utan att man ska få alla skogstokiga på sej? ;P.., lite mer hundlika å större kan man kanske uttrycka sej.. "Bli inte tokiga nu ;)"

Grodan
0

GPs är vildare och har mycket egen vilja samt mycket humör. De behöver tämjas supermycket. Vill man kunna hålla i en GP utan att den spänner sig, spjärnar emot eller rivs/bits för att få komma loss måste man sakta och succesivt vänja den vid att bli fasthållen. Antingen redan som bebb eller när den är vuxen.

Det är mycket jobb och kanske inte så mycket glädje - beroende på vad man vill ha givetvis, men man får nog räkna med att de förstör en del i ens hem och inte alls är som de djur vi har domisticerat i många många år…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

bra skrivet grodan!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mimus
0

Mycket egen vilja och humör.. Undrar om jag kanske har Gpråttor längre bak i släkten ;)

Hur menar du att det kanske inte är så mycket glädje?

Lägger man ner tillräcklligt med tid på dem tycker jag d låter som man kan få dom tama och mysiga?

dorkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8, det beror på Gpn också. San skulle itne ha några som helst problem att bli hur tam och mysig som helst i famnen. Allt hon behöver är tid och någon som vågar hålla på med henne.

Men vi håller ju att domesticera dem, så låt det ta sin tid? hur tror du det gick med råttor i början? dessutom är de inte helt otama, de flesta. San kommer från en bra uppfödare och hon är hur snäll som helst, med henne kan det bara bli framsteg.

#10, Haha :)

Det beror ju på vad man vill ha, tycker man inte det är kul att uppfostra en GP ska man inte ha en. Precis som med hundar och de flesta djur.

Ja, självklart! jag vet om några som ligger och sover på mattes eller husses mage :) de som vägrar vara utan sällskap. Lägger man ner mycket tid kan de bli lika tama som en tamråtta. Bara den grejen att de är mycker mer rädd om det händer något, kan "överdriva" som sagt.

Ingen som är intresserad? det är ju väldans kap måste jag ju säga.. Hon är ju hur fin och snäll som helst. 

bild: San proppar in potatis i kindpåsarna. ja, det är ganska tomt, men mest pågrund av att hon puttar ner allt därifrån. Hon vill inte ha möblerat i matrummet tydligen. :P 

dorkey
0

putt

TienMu
0

men sjhfkshfks….ja vill ju ha henne! men jag kan inte nu! ska höra me min syrra….har åxå råttor å bor mycke större…..

dorkey
0

TienMu, är du intresserad skicka gärna ett PM så jag vet hur allt ligger till och sådär :)

Mimus, är du intresserad? för jag kan hålla henne till Januari, det är inga problem. Skicka PM du med om det är så att du är intresserad :)

dorkey
0

Jag blir så less. Svara inte på en annons om ni inte vet att ni kan ta djuret/saken eller inte! Nu är det tredje gånger jag får falska förhoppningar.

Är det någon som vill ha San? någon som vet att ni kan ta henne? någon som kan ge henne ett evigt hem?

Det är AKUT

Stj3rnfallet
0

Synd att jag är så fattig nu!=( Annars hade jag kunnat ta henne.. Om jag får ett vikariat och hon är kvar, så hör jag av mig till dig direkt!=) Har varit torftigt med jobb sen september och jag har inte jobbat alls.. Har ju haft Gp och kommer få hem en tjej nu 11/12. Vana finns m.a.o =) Jag får se hur det ekonomiska löser sig och löser det sig bra så är det lugnt. Det är ju iofs en bit till Härnösand, men sånt går ju alltid att lösa ;) Iofs ska jag ju ev. skaffa en hane, men en Gp extra eller 2 gör mig ingenting! Fast ska jag ha 3 st får jag hitta en till bur då.

Åker som sagt hem till Kiruna 11/12 och det är först efter det jag vet om det finns jobb för mig eller inte. Har sökt 2 vikariat och ska ev. försöka söka fler, bara så att man får in pengar.

Förlåt för att jag inte skickade ett pm (hoppas att det är ok)!

Lollo86
0

#15 jag vet precis hur det känns med oseiösa köpare.. jag fick säkert en 7 stycken som sa att de var jätteintresserade av en gphane som jag hade. sen när jag mailade tillbaka så fick jag inte nå svar tillbaka.. kanske en eller två som skrev tillbaka.. så jävla dåligt!! varför skriver man ens om man sen kommer på att man inte är intresserad?

Stj3rnfallet
0

#17 Ja, sånt är verkligen jättetråkigt! Man bör inte höra av sig om man inte är intresserad.

Lollo86
0

#18 precis.. och om man nu kommer på att man inte kan skaffa en gp så kan man väl iallafall säga till om det istället för att bara skita i att maila tillbaka?

Stj3rnfallet
0

#19 Håller med! Eller så kan man ju skriva att man ev. är intresserad eller ngt, frågar sina frågor och inser man sedan att det är för stort ansvar, blir för jobbigt eller vad det än är för anledning så hör man ju av sig igen och säger att man inte är intresserad.

Lollo86
0

Jo precis! men det var så dom sa att dom var intresserade och frågade frågor.. jag skrev ju bara tillbaka å fråga om dom hade läst på hur mycket ansvar det är med gpråttor osv och om de haft djur å så innan. är väl inte så hårda bud eller? :S

undra vad folk tänker med ibland..

dorkey
0

#16, Pengar är hemskt. Det är mycket därför jag måste omplacera henne nu.. Jag är så otroligt fattig, får inte ens mitt studiebidrag, privata saker.. kan nämna att min mor är totalt dum i huvudet. Jag får ca 500:-/m just nu, sedan är det min pojkvän jag lever på. Jag får så otrolia skuldkänslor när råttorna och San inte får mat varje dag… Men det håller på att ordna upp sig just nu iaf. Ursäkta, behövde bara "synda" lite och vräka ur mig lite skit..

#17 Ja, det är hemsk. Jag har dock varit med om att de vill ha henne och håller kontakten jätteseriös!
Så helt plötligt, efter allt är berättat och de är jätteintresserade så visar det sig att deras pojkvänner inte vill ha GP-råttor.
Det är verkligen hemskt! för San är verkligen underbar, hon har bara inte fått den TID hon behöver.
Seriöst, hon är så otroligt snäll och lugn. Fattar inte att det kan vara så svårt att sälja henne!

Men du Stjärnfallet, jag kan hålla henne ifall det verkligen inte är någon som vill ha henne..
Fattar som sagt inte varför då hon endast är rädd ovh absolut ingen problemråtta!
Ingen fara att du skriver här :) det är bra, då hålls tråden aktiv! så det är bara bra :)
Du kan ju höra av dig om du är seriöst intresserad, och berätta om dina problem varför du inte kan ta henne just nu och så vidare.
Så kanske vi kan ordna upp problemet. Har nämligen en liten lösning.. vi kan ta det på PM :)

Stj3rnfallet
0

#22 Ja, jag får ju absolut ingenting nu.. Och det sjuka är att jag skulle få en tid hos en ungdomshandläggare och det sa arbetsförmedlingen för flera v sedan ändå har jag inte fått ngn tid! Man har ju rätt att få hjälp av socialen.. När min syrra bodde i jönköping med sin sambo så fick hon 5000 kr eller nått, då hon var arbetslös.. Den hjälpen ska man ju också få via arbetsförmedlingen eller vad nu mamma sa.. Men inget har hänt och jag har väntat nu i säkert 1,5 månad på att de ska höra av sig. Dumt att allt ska vara så dyrt =(

Okej, ska jag pm:a dig eller du mig då?:P

Stj3rnfallet
0

Såg nu att du bad mig skicka pm till dig ;) Kan göra det då =) Är så trött att jag är lite blind nu :P

Stj3rnfallet
0

Skickade pm till dig, utan att ha fått svar, så antar att hon fortfarande är till salu..

Puttar därför upp den ifall ngn är intresserad av San =)

dorkey
0

Tack för upputtningen ! :)

Jag är lite dålig på att svara på PM, speciellt när man itne har sådan skrivlust *pust* men jag lovar att göra det så fort jag orkar!

så.. PUTT PUTT PUTT

Stj3rnfallet
0

#26 Nä, man är ju lite lat ibland ;) Är väl alla ngn gång :P Jag kan vara det rätt ofta :P