Råttor iFokus

Råttor

Läst 398 ggr
[wintermo87]
0

Är honor mer renliga än hanar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag läste om råttor så skulle dom vara renliga djur och så skaffa jag tre hanar, dom pissar på allt.
I sina sputniks, hängmattor och hyllor.
Får skura hela tiden så det inte stinker ammoniak.
Filten i botten flyttar dom på och kissar på plasten och sover där, om jag stoppar in bädd material som drar dom ut det innan dom kryper in och kissar lite och sen somnar där. Två av mina tre har i alla fall vett att skita i toahörnan innan dom springer och sprätter ut det.

swirling
0

Ofta kan det bli så att ju mer man skurar, ju mer kissar de. Alltså de doftmarkerar, så förstör du doften så känner de att den måste fixas igen. Honor doftmarkerar mindre, men det är lite individuellt.

Bästa är att kanske inte ha för många plastytor i buren, utan ha så det går att ha strö, eller hängmattor etc istället.

cacsaw
0

Kör en mer aktiv och öppen layout! Skrota hyllplanen då dessa är riktiga piss- och stinkfällor! Sätt istället in giftfria grenar/pinnar, rep och fallnät!

Och vad är det för filt du har i botten? Enligt lag måste du ha bottenströ till råttor, iaf en grävlåda stor nog enligt lag! Det kommer också förbättra doft.

[wintermo87]
0

#2: Har hassel grenar och hängmattor och i toahörnan är det papp pellets grej. Har flis filtar och ett gammalt bebis täcke. Läste att man kan ställa in en bytta med naturell ogödslad jord.

[wintermo87]
0

#1: Med andra ord så har jag och råttorna ett doft krig :)

swirling
0

#4: Haha, ja lite så är det säkert. Men de andra tipsen är också jättebra. Ska själv sluta helt ha hyllplan, har gradvis plockat bort fler o fler, tänker inte mer ha något som inte går att ha strö i :) (har 10 st hanar)

cacsaw
0

Alspån, millamore, hampa-lättströ är utmärkta bottenmaterial! Byt till detta asap eftersom jag tolkar att de inte alls har någon typ av grävlåda med bottenströ i lagligt mått i buren? Filtar uppfyller inte lagkrav och råttorna får inte utlopp till sina naturliga instinkter att gräva. Om du inte väljer att ha strö i hela burbotten så måste du fixa en låda som MINST är 30×60cm för 3 råttor, ju större desto bättre. Och det bästa är såklart att bara fylla hela botten! Jord är svårare att hålla rent från mögel så det kräver ett CUC (clean up crew) så att den blir bioaktiv. Börja istället med strö som går att få tag på i nära djurbutiker (de nämnda i början) undvik såklarr kutterspån och spån från barrträd (Papperspellets i toaletter funkar fint men räknas inte som laglig grävyta då de både är för liten yta + att papperspellets är för hårt att ha i hela botten, större risk för klumfot) Som jag skrev i min förra kommentar kommer också doften bli mycket bättre när du tar bort filtarna. Lycka till :)

monockla
0

Kan man ha gödsel-FRI jord som bottenmaterial? Det borde väl vara toppen så att de kan gräva ordentligt! Mina råttor ÄLSKAR jord och är inte sena på blomkrukorna när jag glömt att ställa undan dem. Hög åtgång på ampelliljor här…
Man borde kanske kunna sätta frön som de kan hitta(eller som kan växa)?

monockla
0

Hahaha jag har förresten också två hanar som kissar på ALLT! Igenkänningsfaktorn var hög i ditt inlägg! :'D

• Redigerat 2021-03-27 20:20 av monockla
cacsaw
0

Bioactive soil är bra. Kräver dock omvårdnad och CUC (clean up crew) såsom springtails och isopods. Jord utan ett CUC kommer bilda mögelpartiklar som är skadligt för råttorna. :)