Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 234 ggr
Novachan
0

Rastning av honor och ahnar

Har fått för mig att jag har läst om detta tidigare någonstans för några år sedan, inte nödvändigtvis här, men kan inte hitta info/någon som pratar om det nu.
Om man har både honor och hanar, vad som råds kring när dessa rastas (självklart inte samtidigt):
Samma hage eller olika pga diverse anledningar för råttors skull eller saker man kan vilja undvika.

• T.ex. stressande att känna lukt av motsatta könet men ej träffa dem? - har uppfattat det som att det går bra att ha burarna i samma rum men kanske är annorlunda på plats som de båda har varit på
  • Rekommenderas ej pga för mycket revirmarkering? eller tänk på att "dessa" ställen kan få extra kiss på sig i så fall?
  • Annat?
Grodan
0

Hej Novachan, har du inga möss längre?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
0

#1 Hej Grodan! Jag har fortfarande möss :)

zickan
0

Väldigt upp till råttorna man har hur de reagerar. Tror man får testa sig lite fram på hur känsliga hanar/honor man har.
Mina är vana från ung ålder att alltid ha andra könet nära. Nu står de bredvid varandra med utan att reagera.

De reaktioner som kan bli jag sett är just det att hanar blir stressade, kan revirmarkera mer. Även börja tjafsa sinsemellan.
Men även honor kan bli triggade av att ha hanar nära. Nu kan de brunsta mycket och tydligt även utan pojkar i ett hem. Men varit med om ett par gånger att honorna har varit extremt brunstiga, mer aktiva, mer hjälpa varandra och även små tjafsa lite.
Men mest av allt att honor kan pipa och va osäkra om man luktar hane när man hanterar tjejerna. Speciellt under brunst.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Novachan
0

#3 Var honorna osäkerhet pga hanlukt ett övergående problem (att de vande sig)?