Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2355 ggr
Terato
0

Blod ur rumpan

Klara blöder ur rumpan. Ska det vara så? Jag har aldrig märkt det tidigare så det är därför jag undrar. Har det med löpet att göra? Hon brukar alltid reagera när jag pillar henne på rumpan när hon löper och fladdra med öronen. Men nu reagerar hon ingenting. För övrigt är hon hur pigg som helst.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

är du säker på att det är rumpan och inte vaginan, brukat alltid tänka livmodersinflammation när det är blod i nedre området.

Terato
0

Jo, jag menade vaginan. Det ser ut att komma därifrån. Gosh, det var inte bra. Då får jag ringa veterinär imorgon. Blä, nu är jag verkligen orolig..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

usch:( tror att man ska sätta in antibiotika så snabbt som möjligt. Har aldrig haft det på en råtta men en kompis har haft det flera gånger på sina. Om jag kommer ihåg rätt så in med antibiotika snabbt, ha koll så inte råttan förlorar för mycket blod. mata med järnrika saker som lever, blodpudding etc

Daydreams
0

Testa att få inringt antibiotika till ett jourapotek

Lells
0

hård i magen? är det mkt blod?

vi människor kan blöda om avföringen är för hård eller för att blodkärlen blivit känsliga av någon andledning. Dessa ligger ju ytligt i analen. Jag vet inte hur det är med råttor men dom kasnke kan ha hemorrojder dom också?

Lells
0

oj förlåt för mitt tröga svar.. om det inte ens var från rumpan

Terato
0

Jag har bactrim hemma. Men utan någon dosering vågar jag inte ge någonting. Jag fick den från en kompis som medicinerat sina hanråttor så de kanske har en annan dosering pga vikten.

Alltså, hon hade varit ute med mig i någon timme innan jag fick blod på armen. Lyfte på svansen och såg att det kommer från vaginan. Det är inga mängder men.. Det är ändå för mkt.

Har tittat lite efter veterinärer och har hittat ett journummer. Är det så pass akut att jag borde ringa jouren? Läste på ett annat forum att Vibramycin är mest effektivt mot livmoderinflammation.

teratos.r8or.se

Daydreams
0

jodå du kan använda bactrimen, kan ringa min kompis och fråga dos

Daydreams
0

vibramycin finns inte längre

Terato
0

Å gud Daydreams, det skulle vara jättebra!

Det är pippet som gäller då, eller hur? Måste försöka vaska fram en. Har för mig att syrran har pippetter hemma.

teratos.r8or.se

Daydreams
0

pmade dig

Grodan
0

men… är en av dina råttor sjuk Terato? vem? (vet inte vem du döpt om till Klara)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Det är Ales Klarinett som är sjuk. Vi var till vetten med henne igår och de konstaterade livmoderinflamation. Hon är satt på Bactrim 10 dagar nu. Hon är äter och dricker och är lika pigg som vanligt och har slutat blöda nu. Så vi får hoppas att det går bra! Men veterinären sade ju också att risken är stor att de får tillbaka inflamationerna. I värsta fall måste de operera, sade hon. Det får vi verkligen hoppas att vi slipper. Att operera bort livmodern lär inte vara någon lätt procedur. :(

Sizzla heter Sizzla och that's it! :)

Jag undrar vad som har orsakat inflamationen. Bristfällig hygien?

teratos.r8or.se